Hoppa till innehåll
Anime.se

Nyttig info till dig som vill prata Japanska.


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

Osu!

 

Har sett en del gamla forum trådar där folk har varit intresserade av att prata Japanska med andra i syfte med att utveckla sina språkkunskaper men fått väldigt dålig respons. Japan-guide.com är en sida där du kan läsa om hur man kan ta sig till Japan, Boende, Tips etc. Du kan även skapa en egen kontaktannons eller svara på andras kontaktannonser i syfte att skapa ny vänskap eller utbyte av språk och kultur, eller oftast båda delarna. Innan jag hittade den här sidan så kändes Japan som Nordkorea när jag försökte skaffa kontakter. Men just nu så har jag ungefär ett dussin Japanska vänner som jag pratar med, och de flesta har jag fått härifrån: http://www.japan-guide.com/

 

Lang-8 Är en sida där du skapar en profil och väljer ditt modersmål och det språket du vill lära dig. Till exempel, Svenska-Japanska. Dock så har jag valt Engelska-Svenska då jag hellre rättar Engelska. Du kan du skriva inlägg på Japanska som då Japaner eller folk som kan det Japanska språket, kommer att rätta åt dig. Du kommer kunna rätta deras svenska/engelska när dom skriver inlägg. Och på så sätt kan du också skaffa kontakter som kanske är mer villiga till att prata över Skype och öva språket. För nånting jag vet från erfarenhet är att Japaner inte är så duktiga på Engelska ("haha") men framförallt så är många livrädd för att prata Engelska och Öva språket med främlingar. http://lang-8.com/

 

Det här en mysig kanal du kan följa på youtube och just den här videon har väldigt nyttig information med länkar i description till alla möjliga hjälpmedel. https://www.youtube.com/watch?v=EnZ8DnYBMLY

 

Nu orkar jag inte skriva mer så ha det gött!

Uppdaterar eftersom eller vid intresse.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Tänkte även jag kunde bidra lite till tråden, då att lära mig Japanska är en grej som jag har försökt med till och från över åren och har samlat ihop lite intressanta länkar och läsning.

 

Hiragana och katakana är egentligen den enklaste delen av att lära sig Japanska - det är bara en uppsättning med logiska kombinationer av konsonantljud och vokalljud (ka ki ku ke ko, sa shi su se so, etc.) - så det är bara att sätta sig ner och nöta. Realkana är en bra hemsida för det. Bara att klicka på hiragana och kryssa i de uppsättningar du vill öva på, och sedan klicka på practice. Det finns även appar för sådant, jag använder till exempel Obenkyo för Android. Detta är den lätta delen.

 

Sen så kommer grammatiken, och då blir det helt plötsligt mycket klurigare.

 

Personligen så föredrar jag en no-nonsense metod till att lära sig saker, så den inställningen kommer nog reflektera sig i de saker jag länkar.

 

A Guide to Japanese Grammar av Tae Kim är en riktigt bra och gratis bok. (Personligen har jag även införskaffat den tryckta utgåvan för att kunna stryka under viktiga delar.) Den innehåller allt från uttal till partiklar till allt annat. 461 sidor av ren information om det Japanska språket. Kombinera denna med en bok såsom Remembering the Kanji I så har du en bra grund att stå på.

 

Ordentliga ordböcker är också en bra grej att ha. Som tur är så finns det på internet! WWWJDIC, Denshi Jisho och Nihongodict är några av mina favoriter. Ett intressant sätt att lära sig kanji på är Kanji Damage. Jag har inte personligen använt det speciellt mycket, men känner många som säger att det är en skitbra resurs.

 

Och sen så har vi självfallet Nama-sensei's Course to the Japanese Fucking Language. Straightforward and no-nonsense, bitch. (Han gör också bra Dota 2-videor, om du är intresserad av det spelet.)

 

En viktig del av att lära sig språk är repetition - så du kanske vill börja sätta igång med flash cards. (Små papperskort men en kanji på ena sidan och betydelsen på andra.) och då finns det inget bättre än Anki. Det finns väldigt utförliga uppsättningar med kanji flashcards om du söker runt lite.

 

Här är en komplett guide för att komma igång. (Den är ifrån 4chan, så ta den med en nypa salt och klicka på eventuella länkar på egen risk.):

 

Och om du redan är igång och letar efter läsmaterial så finns det en bra lista med detaljerad information om manga, visual novels, light novels, vanliga romaner och spel som kan vara passande!

 

Reddits /r/LearnJapanese är också ett väldigt bra forum med mycket information. Börja med den här introduktionsposten.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...