Hoppa till innehåll
Anime.se

Gundam Reconguista in G


Hampe
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är dags att lämna jordens gravitation för ännu ett spännande äventyr!

 

LRpnxnW.jpg

 

Mänskligheten har för länge sedan lämnat jorden och de krig som härjade därefter har sedan länge tagit slut. Det vi kommit känna som Universal Century är över, och med mänsklighetens nya upptäckter och framgångar har lett oss till Regild Century.

 

RC 1014. Rymdhissen "Capital Tower" kopplar ihop jorden med rymden. Från rymden fraktas med hjälp av hissen fotonbatterier som förser jorden med den kraft den behöver. Hissen anses vara helig och är en central del av den civilisation som nu lever på vår jord.

 

Rymdhissen försvaras av en grupp väktare. Vår hjälte, Bellri Zenam, är en kadett i gardet. Mitt i hans första uppdrag blir han och rymdhissen attackerad av rymdpirater samt en mystisk robot. Mot alla odds lyckas Bellri fånga den mystiska maskinen och upptäcker en flicka vid namn Aida Rayhunton. Bellri möts av en märklig känsla, både mot den mystiska roboten och flickan.

 

Roboten, med kodnamn G-Self, bär på teknologi som ingen känd nation i denna värld än så länge lyckats åstadkomma. Helt plötsligt aktiveras G-Self, som enligt utsago bara ska kunna styras av ett fåtal, vilket får det att verka som Bellri är utvald att ta hand om denna maskin. 

 

Här börjar vår resa mot sanningar som kommer skaka hela denna värld som vi känner vid namnet Regild Century. 

 

tumblr_ncuep9MbL31qc0zveo1_1280.jpg

 

tumblr_ncuep9MbL31qc0zveo4_1280.jpg

 

tumblr_ncuep9MbL31qc0zveo2_1280.jpg

 

tumblr_ncuep9MbL31qc0zveo3_1280.jpg

 

tumblr_ncuep9MbL31qc0zveo5_1280.jpg

 

Annat om G-Reco:

 

  • Det är den första Gundam-serien som Yoshiyuki Tomino, urfadern av Gundam, regisserar sedan Turn A Gundam från 1999. Tomino har gjort en hel del uttalanden kring G-Reco som får fansen att både kissa på sig av förhoppningar, men också tveka kring hur bra G-Reco verkligen kommer bli.
  • Karaktärsdesignen görs av Kenichi Yoshida, känd som snubben bakom designerna i Eureka Seven. Han har samarbetat med Tomino vid tidigare tillfällen, bl.a. animation på Turn A Gundam och Overman King Gainer, en serie som kanske inte fick världens största genomslag.
  • G-Reco är den första Gundamserien som sänds sent på natten i Japan, som en del av MBS/TBS Animeism-block.
  • Samtidigt som animen kör igång startar även en mangaversion av serien i Gundam-magasinet Gundam Ace.
  • Musiken i serien komponeras av Yugo Kanno (nej, tyvärr inte Yoko!) som tidigare varit involverad i serier som Birdy The Mighty: Decode och Psycho-Pass.

dtS56vn.jpg

 

Mycket kvarstår att se om Tominos stora planer kring G-Reco slår in. Jag ser iaf fram emot att följa ett nytt äventyr i Gundamkapitlet med Tomino i spetsen. Häng med!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter Age och Builders som inte varit intressanta för mig alls, ser jag fram emot denna. Skall bara ta mig igenom orginalserien (tidigare bara sett filmerna) och Unicorn så är jag fullt redo. Finns det något datum?

 

Den startade igår, den 2:a oktober! Så det är bara att sätta fart!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Story is to ask the children of 10+ years to think about what to do with Earth 50 years from now

Har hört liknande uttalande från Tomino, vilket gjorde mig överraskad när jag såg att den sändes mitt i natten. Hur ska ungarna se den då?!

 

Vad gäller själva serien så... är den väl okej? Men ärligt talat, hade det inte varit Gundam och Tomino hade jag redan avfärdat den. Första avsnitten sa inte så mycket.

 

Och så är de så  konstiga, förstås. Jag har tänkt se om dem (avsnitt 1-2) för att komma fram till vad som gör dem så konstiga mer exakt innan jag ser avsnitt 3.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade detta varit en annan serie hade jag nog släppt den vid det här laget, tycker den är "all over the place". Samtidigt känner jag att den har någon sorts potential. Fightingscenerna är också fruktansvärt underväldigande och den ger intrycket att det händer så mycket medans det faktiskt inte händer någonting. Nej, när Gundam 00 kom var jag redan hooked vid det här laget, åh andra sidan tog det mig runt en 15 avsnitt innan jag fastnade i Turn A Gundam så man får väl fortsätta att titta i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 3

Det känns verkligen som att saker och ting inte hänger ihop, vilket störde mig allra mest i delen då piraten får sitta i styrsätet - och hon säger klart och tydligt att hon ska tillbaka till sitt gäng, vilken dom andra inte verkar höra alls, trots att hon säger det två gånger. Hur durr, det är lugnt att våran fängslade pirat ska få styra, det är ju hennes mecha! 8D

Sedan när hon väl säger det igen då hennes polare är där går dom "waaaaaaaaaaaat?!" och sedan tillbaka till not-giving-a-shit. Ingen av dom två studenterna (mainchar och rosa-hår-tjejen) verkar bry sig om att hennes polare skjuter ner deras egna heller...

 

Jag kan inte komma ihåg att Turn A var på detta viset :S

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det bara jag eller är dialogen hemskt dålig ibland? Inte bara det dom säger men även att den känns helt osammanhängande stundtals?

 

Jag måste tyvärr hålla med. Jag tycker de gör så mycket rätt, men sen är den så förvirrande samtidigt... 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Tänkte väl att jag kan skriva något här nu när serien är slut och över, så vi kan flytta över den till "Äldre anime"?

 

Såg iaf klart sista avsnittet tidigare i veckan då serien hade sitt slut. G-Reco är så jävla knepig, för samtidigt som jag älskar animationen och karaktärsdesignen så lider minst sagt serien av Tominos regi. Man rör verkligen till det för tittaren genom att slänga in dig i en värld utan någon förklaring till varken de olika fraktionerna eller karaktärernas bakgrunder. Du förväntas hitta denna information på annat sätt eller magiskt nog känna till historien bakom G-Reco:s värld.

 

Jag vill nästan likna G-Reco med Final Fantasy XIII:n, som minst sagt också slängde in spelaren i en värld med begrepp som inte direkt förklarades någonsin.

 

Serien har sina bästa punkter i striderna mellan de olika parterna och inte minst i den fantastiska animationen, som till större del bortser från fuskknep som 3DCG. Det är en fröjd för ögat i många tillfällen. Den minst sagt lätta stämningen påminner om Turn A Gundam, men når inte samma nivå på grund av att vi aldrig riktigt lär känna karaktärerna i samma mån.

 

Medioker? Tja, det vill jag väl minst sagt påstå. Eller som internet beskriver det:
15fC7We.jpg

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg iaf klart sista avsnittet tidigare i veckan då serien hade sitt slut. G-Reco är så jävla knepig, för samtidigt som jag älskar animationen och karaktärsdesignen så lider minst sagt serien av Tominos regi. Man rör verkligen till det för tittaren genom att slänga in dig i en värld utan någon förklaring till varken de olika fraktionerna eller karaktärernas bakgrunder. Du förväntas hitta denna information på annat sätt eller magiskt nog känna till historien bakom G-Reco:s värld.

 

Känns det som att du fått nåt grepp om vad Tomino försökte göra med serien då? Typ om du kollar de där länkarna i ditt eget förstainlägg här i tråden, där Tomino snackade om hur han försökte påverka dagens barn. Bortsett från G-Reco som ren berättelse, lyckades han förmedla ett budskap? Ett betydelsefullt budskap?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns det som att du fått nåt grepp om vad Tomino försökte göra med serien då? Typ om du kollar de där länkarna i ditt eget förstainlägg här i tråden, där Tomino snackade om hur han försökte påverka dagens barn. Bortsett från G-Reco som ren berättelse, lyckades han förmedla ett budskap? Ett betydelsefullt budskap?

 

Jag får erkänna att jag inte alls snappat upp något av vad Tomino velat säga. Viss att huvudkaraktären och serien i sitt hela har en hel del pacifism i sitt budskap som emellanåt dräps av någon snöplig död, oftast utan att tittaren har någon direkt relation till karaktären.

 

Ibland nämner någon ordet "kuntala" som senare visat sig vara den del av mänskligheten som man livnärde sig på (kannibalism jajamen) men för att få den förklaringen har man behövt leta fram genom andra medel, som intervjun i första inlägget. Den påstådda rasismen syns riktigt aldrig i den mån som den behövs synas för att det ska spela en avgörande roll i historian.

 

Jag kände mig iaf inte smartare eller mer vis om vår plats i världen efter att ha sett G-Reco, och jag har svårt att se hur någon japansk ungdom skulle förstå något mer. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur känns det om du tänker på vad han sagt ännu tidigare då? Hur ser dessa beskrivningar ut efter att ha sett TV-serien?

  • They want to make it a story that'll be memorable to the children of the quake and their circumstances might be a hint
  • The theme is the resilience/restorative power of women
  • For the boys, it's a question of how they'll cooperate with the girls?
    For the girls, it's about looking at the power of "sex" and making women aware of the restorative power they have.
  • It's planned to be the story of male and female siblings, an older sister and younger brother
  • They want to end the current "little sister" trend in anime and manga (Oh lawd)
  • I think I want to write a story about the birth of a queen
  • I want to keep the pattern of a kids-oriented show, while looking forward toward the end of the 21st century and show them the arrival of a queen
  • Is it the tale of a little brother who turns his elder sister into a queen? No, perhaps he doesn't even know they're related.
  • I can't really decide if he should find out that they're related after she becomes [queen].
  • I wanna make something that I'll want people a hundred years from now to see.
    And to do that, I've come up with a setting no one's done before, but I can't talk about it now.
  • I've been thinking about a way to make a story that'd seem fresh even to people a hundred years from now, for about three years.
  • It's not a design issue so much as something more different that I'd want to span the ages that I've been thinking about.

Kommer G-Reco att kännas fräsch år 2115, tror du? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Hur känns det om du tänker på vad han sagt ännu tidigare då? Hur ser dessa beskrivningar ut efter att ha sett TV-serien?

...

...

Kommer G-Reco att kännas fräsch år 2115, tror du? :D

 

Känner mig lite dålig som aldrig svarade på det här men tänkte att jag gör det nu när det gått några månader sedan jag blev klar med G-Reco.

 

Det finns en del saker som han säger stämmer med vad han gjorde. Med det sagt; kvinnokaraktärerna i G-Reco är betydligt coolare och mindre klantigare än de manliga, något som känns lite mer i enlighet med hur det verkligen är i riktiga världen (får man tycka det?). Det är uppfriskande att se en anime som inte nödvändigtvis behandlar kvinnor som kärleksintressen, utan mer som riktiga kompetenta delar av ett team.

 

Det sagt; jag tänker lite på G-Reco då och då. Mest för att serien hade en så otroligt vacker design och animation. De lyckades verkligen nå sina mål på den fronten. Någonstans vill jag också tro att Tomino hade kunnat göra G-Reco riktigt bra, om inte Sunrise höll tillbaka som vanligt. Men när en värld skriker av entusiasm kring IBO och Build Fighters är det väl inte så svårt att se varför de satsar på dessa istället. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känner mig lite dålig som aldrig svarade på det här men tänkte att jag gör det nu när det gått några månader sedan jag blev klar med G-Reco.

Äsch, vad är väl ett år hit eller dit!

 

Det finns en del saker som han säger stämmer med vad han gjorde.

Du får gärna analysera de där punkterna i lite mer detalj (under en hide- eller spoilertagg), koppla varje punkt till något konkret i handlingen, det hade varit intressant att läsa! Liksom, handlar G-Reco om "en drottnings födelse"? Hur?

 

Någonstans vill jag också tro att Tomino hade kunnat göra G-Reco riktigt bra, om inte Sunrise höll tillbaka som vanligt.

Tror du? Som jag uppfattat det så hade han ganska stor kontroll över produktionen. Han tog väl på sig skulden också (med lite antytt "publiken förstod inte").

 

Men när en värld skriker av entusiasm kring IBO och Build Fighters är det väl inte så svårt att se varför de satsar på dessa istället.

Låter som att du inte är ett fan av dem? Hipster...! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...