Hoppa till innehåll
Anime.se

SPOILERS: Akame ga Kill, manga vs anime: dåligt eller bra slut?


Danteluego
 Share

Rekommenderade inlägg

Fan , nu är Akame ga kill klart .. Men dom tog bort ganska mycket innehåll från manga så jag tycker att ni som gillade animen borde också läsa mangan, det är så mycket mörkare i mangan  :jglad:  :jglad: . 

Akame ga kill är ändå en av dom bästa animen detta året enligt mig  :konata:  , man sitter och ser den första episoden med tanken på en glad fantasy anime , sen slår dom dig på ansiktet och BOM!

!SPOILER ALERT! Dom bara dödar alla lixom , blev lite besviken när det bara blev Akame kvar ,

Jag kände också sympathy för dom onda , specielt den dära Pyro killen

  :blush:

post-6564-0-27282600-1418694351_thumb.png

post-6564-0-32760800-1418694384_thumb.jpg

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det första jag såg av Akame Ga Kill var några bilder och gif:ar och tänkte "hmm, blod och action brukar ju kunna vara roligt". Tittade på första avsnittet som kändes som en typisk shounenserie men sen blev det mörkare rätt så snabbt. Jag tycker att det fans lite problem med första avsnittet med lite för snabba svängar ibland mellan allvar och humor men jag gillade ändå det jag såg. Dels för att jag ville se mer av de kejserliga vapnen och för att se hur de hanterade sina jobb som lönnmördare. Jag tänkte skriva lite mer om de där viktiga bitarna i serien men känner just nu att jag inte har tid så det får bli vid ett lite senare tillfälle.

 

Skiljer sig mangan mycket från animén i början? Jag är lite sugen på att börja läsa mangan och undrar om jag ska börja om från början eller om jag kan börja på något speciellt kapitel utan att missa alltför mycket.

 

PS. Jättebra att att du varnade om en spoiler men det är ännu bättre att använda det röda "?" som det står hide på om man håller muspekaren på den i menyn ovanför skrivrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det första jag såg av Akame Ga Kill var några bilder och gif:ar och tänkte "hmm, blod och action brukar ju kunna vara roligt". Tittade på första avsnittet som kändes som en typisk shounenserie men sen blev det mörkare rätt så snabbt. Jag tycker att det fans lite problem med första avsnittet med lite för snabba svängar ibland mellan allvar och humor men jag gillade ändå det jag såg. Dels för att jag ville se mer av de kejserliga vapnen och för att se hur de hanterade sina jobb som lönnmördare. Jag tänkte skriva lite mer om de där viktiga bitarna i serien men känner just nu att jag inte har tid så det får bli vid ett lite senare tillfälle.

 

Skiljer sig mangan mycket från animén i början? Jag är lite sugen på att börja läsa mangan och undrar om jag ska börja om från början eller om jag kan börja på något speciellt kapitel utan att missa alltför mycket.

 

PS. Jättebra att att du varnade om en spoiler men det är ännu bättre att använda det röda "?" som det står hide på om man håller muspekaren på den i menyn ovanför skrivrutan.

Ja , tack för din tips och ja mangan har mycket mer info om vad som händer i ''The capital'' egentligen och det är så mycket mörkare stämning i mangan. Mycket gore, dom tar dödar dessutom några andra viktiga personer i mangan som vi missar helt och hållet i animen och det där med han dära killen som skickade bort Tatsumi och Esdeath till en Ö ute i ingenstans , han hade en egen kapitel lixom, som hade en ganska stor betydelse för storyn enligt mig. Men dom hade bråttom och bara dödade honom för att snabba sig till slut datum...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi kan göra så här med spoilermärkning: vi skriver i trådtiteln att det är spoilers, då slipper vi tjafsa med spoilertaggar.

 

Jag tyckte att Akame ga Kill, med sitt manus skrivet av en porrspelsförfattare, var en ganska skräpig serie. Missförstå mig rätt, jag menar att det var en skräpserie ungefär som hur pizza och hamburgare är skräpmat – det har inte att göra med om det är gott eller inte. Jag menar snarare att det (i min åsikt) inte är en positiv, berikande, välgjord upplevelse.

 

Faaast nu tycker jag väl förvisso inte heller att Akame ga Kill var så där imponerande "god" heller. Jag kände inget speciellt för handlingen eller karaktärerna och tyckte inte att serien gjorde något särskilt i sin presentation. Men, det var onekligen starkkryddat! Med vilket jag förstås menar att karaktärer dör. Det var åtminstone minnesvärt. En serie där protagonisten dör i det näst sista avsnittet. Serien är uppkallad efter Akame, men Tatsumi var protagonist. Jag tror inte att jag sett det förut.

 

När animeserien började avvika från mangan (jag har inte läst mangan, men jag har under säsongen sett vad mangaläsare har sagt om animeserien), när de hoppade över en massa kapitel i raddan om den där religiösa ledaren så fick vi fundera över vad poängen var. Stressade de för att komma ikapp mangan och sluta på en cliffhanger?

 

Kom ihåg: anime är reklam. En populär animeversion av en manga kan öka försäljningen av originalet med flera hundra procent. Producenterna och regissörerna av mangaanpassningar brukar ofta sikta på den modellen, att vara trogna originalen, så att animeversionerna inte får några riktiga slut.

 

Men vad hände i Akame ga Kill? De täckte mangan, kortade ner en massa, och kom med ett slut som förmodligen inte kommer inträffa i originalet. Just nu verkar mangan utspela sig mitt i striden om Tatsumi i amfiteatern (med skillnader), så de gick ju förbi.

 

Så det var ju ett lite intressant förfarande. Om de ändå tänkte avvika från originalet och ge sin egen kompletta upplevelse, varför skrev de inte om mer istället då? Kolla på Tokyo Ghoul för att se bra omskrivning.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...