Hoppa till innehåll
Anime.se

Rolling☆Girls


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

RollingGirls

 

roll-girl-key-526_zps17cbb4cc.jpg

 

En serie för mig som har gått under radarn, men efter att ha sett på första avsnittet så blir åtminstone jag intresserad. Serien påminner rätt starkt om Kill la Kill i sin värld, Japan är uppdelat i olika prefekturer nu efter ett krig som ägde rum för 10 år sedan när serien startar. Under dessa år innan serien startar har fred ägt rum under en tid men freden varade inte länge och man började så småningom kriga återigen. I dessa prefekturer finns en ledare som kallas profet och som till sin hjälp har en armé som försöker att antingen bevara fred eller överta andra prefekturer.

 

Handlingen är väl inte speciellt komplicerad men det var inte riktigt den som heller fångade mitt intresse i första avsnittet. Den känns dock väldigt lik Kill la Kill med tjejer som slåss och åker runt på motorcyklar. Superkrafter av något slag verkar också vara inblandade och stridsscenerna som utspelar sig är riktigt snygga och underhållande. Det hela är helt klart en mera färgglad och ljusare serie (på ytan) än vad Kill la Kill är. 

 

Det här är en adaption på en manga som började i Monthly Comic Garden i oktober 2014, så det är inte helt omöjligt att säga att skaparna, Yosuke Miyagi och Sheepbox, är influerade av den serien. Även om så inte är fallet så verkar den intressant och de ska bli spännande att se var den här serien tar vägen. 

 

Animen är producerad av Wit Studios som ligger bakom Attack on Titan anime adaptionen som även den hade hög produktions värde samt den kanske inte lika kända serien Hozuki no Reitetsu som även jag tycker håller rakt igenom i sin produktion. Det är bara att hoppas att de kan behålla denna höga kvalité igenom hela serien då striderna som är ett riktigt fyrverkeri av färger är riktigt läckra att se på. 

 

Serien kommer nog ha en stor skara karaktärer att göra sig bekant med, men verkar dock ha fyra tjejer som huvudpersoner. Hibiki Ai, Kosaka Yukina, Misono Chiaya samt Moritomo Nozomi. Hur denna berättelse kommer utspela sig ska bli intressant som sagt och första avsnittet gav ett riktigt bra intryck på mig. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kändes som att avsnitt två tappade lite i kvalitén i några sekvenser samt att avsnittet i sig var lite upp och ner. Action sekvensen var njutbar men jag tycker att de karaktärer som presenterades i slutet kändes lite stressade. Får se nu hur den här serien kommer fortsätta då det känns som att avsnitt 3 är väl där allt börjar med huvudkaraktärerna då de första avsnitten var nog mera som en introduktion. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Än är det inte så mycket till handling men det gör mig inte så mycket för det är faktiskt snygga och färgrika stridsscener (ordet färgrika gör dem nästan inte rättvisa). Jag håller med att slutet på avsnitt två kändes lite stressat men det var väl mest för att få allt klart på de två första avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 3

Hmm, handlingen är verkligen svag än så länge och när de använder karaktärerna fullt ut som i avsnitt 3 kändes de rätt tråkigt faktiskt. Man fick lite mera grep om vem Chiaya är. Avsnitt innehöll inte allt för storslagna strider och det får man väl lära sig att leva med att det inte kommer att vara i varje avsnitt, skulle väl bli för uttjatat annars, kanske.

 

Tre avsnitt in och serien började verkligen med ett "bang" i första men har stagnerat lite, men jag tycker dock att animationen är riktigt läcker så bara den får mig allt vilja se mera av den här serien. Men för min egen del får den gärna sätta lite fart med handlingen lite samt att jag hoppas att huvudkaraktärerna kommer att få lite mera rampljus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2 och 3

Slutet av avsnitt 2 tyckte jag kändes som att allt upp till dess bara hade varit prolog. Som att vi fått se hur territoriekäbbel fungerade, och nu drog våra huvudkaraktärer iväg på det äventyr som det faktiskt kommer handla om. Och ja, det är ju de fyra tjejerna i öppet, och titelbilden antyder att det är "mobben" som är i fokus snarare än hjältarna. Det är helt ok för mig. Även fast det skulle vara trevligt med mera snygga stridsscener så är jag intresserad av en handling om vanliga personer i en värld med superkrigare. Jag gillar också hur det rördes lite vid Shigyous och Masamis förflutna, även om vi inte kommer se dem så mycket efter nu.

 

Avsnitt tre introducerade en del handling! Byråkratdamen samlar på magiska stenar för att kunna åstadkomma något, och hennes dotter hjläper henne i smyg (antar jag). Den nya hjälten, Thunder Road, antar jag att vi inte heller kommer se mycket av efter ett eller två avsnitt. Hon får sin rikshawdocka, vilket är en väldigt konstig önskan, och mobben drar vidare för att försöka lyckas med något själva. Det tycker jag är coolt. Vi får se mer av den här konstiga världen ur ett lite speciellt perspektiv.

 

Alla i tokyo har trollkarlsutsyrsel på sig :psyduck:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Första avsnittet har ju varit klart det bästa så här långt. Undrar om de kommer vara ett liknande scenario med att tjejerna kommer till en ny prefektur för att lösa något slags problem och drar sedan vidare. Handlingen är verkligen inte speciellt intressant ännu och tjejerna har inte riktigt fått speciellt mycket tid att utvecklas på heller. 

 

Jag kollar dock vidare även fast det känns som att första avsnittet har lurat mig lite på vad denna serie handlar om. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar fortfarande de rullande bruttorna. Egentligen så har den flera grundegenskaper som jag länge tänkt att jag skulle vilja se. Det är ett gäng karaktärer som bara drar igenom olika löst sammanhängande äventyr i en läcker värld (och jag tyckte ju från början att den här serien inte behövde för mycket handling), och så handlar det om oviktiga personer som inte har så stor inverkan på vad som sker. Fast vad gäller den senare fantasin hade jag nog föreställt mig något mer dramatiskt...

 

Och så är den rolig också! En del små designelement roar mig i sig. Som att alla gränskontrollanter ser likadana ut, eller vicekaptenen i de senare avsnitten som man aldrig hör vad han säger. Jag kom på mig att beskriva serien som "rolig, söt och häftig", vilket är exakt hur jag skulle beskriva Chuu2koi. Rolling Girls kanske är lite slajs-of-lajfig, men såna serier ser jag ju på hela tiden och tycker om. Typ. Fast istället för tonårstjejer som drar till stranden ett avsnitt och går i skolan resten så är det tonårstjejer som åker moppe genom en konstig värld med konstiga människor och stöter på äventyr. Det ger jag tummen upp för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...