Hoppa till innehåll
Anime.se

Manga till Anime


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej hopp.
Jag tänkte kolla med er om det är nån som har bra koll och kan ge mig en förklaring på hur det funkar där borta i Japan. Många Anime-serier baseras ju på en Manga eller light novels men jag skulle gärna vilja höra lite mer om hur processen går till och vad som gör att just den där mangan eller novellen blir en anime-serie. Jag antar att det är hur populär en manga är som styr såklart men är det bara det?
Hur lång är processen från det ena till det andra?

Det finns säkert nån här som har koll på sånt och kan upplysa mig. :jhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt hur det går till är omöjligt att veta, för sådant talar de sällan om. Men vi kan nog komma nära sanningen genom att resonera om saken!

 

När vi har ett original som ska bli anime, så har vi ett antal olika sorters företag som kan vara inblandade:

  • Originalets förläggare (mangaförlag, bokförlag, spelförlag)
  • Animeversionens animationsstudio
  • Ett TV-bolag
  • Ett animeproduktionsbolag
  • Ett reklambolag
  • Ett musikbolag
  • Ett merchandisebolag (figurer, tröjor, kramkuddar, ...)
  • En DVD-/Blu-ray-producent och -distributör
  • Ett spelbolag
  • ...med flera.

Fast svaren på frågorna om var och varför idén kläcks att göra ett visst original till anime, de varierar.

  • Det kan vara originalförläggarnas idé: om de tycker sig se en ekonomisk potential i marknaden så kan de ta initiativet. För manga och serialiserade böcker typ lättromaner så är förlaget primärt ute efter att få fler personer som läser. En animeversion kan öka försäljningen av originalvolymerna med flera hundra procent, till exempel (verkligen bara exempelsiffror) från 30 000 sålda exemplar per volym, till 300 000 sålda per volym.

    Men utöver försäljningen av originalet så har ju förlaget även andra böcker, så de vill säkert locka fler köpare till dem också. (Alltså: animetittaren köper en originalvolym av X, ser där reklam för Y och börjar även köpa Y.)

    Det är nog snarlikt med "visual novels" och eroge, som ju säljer i mindre kvantiteter, men vad gäller exempelvis Playstation-spel som Persona så har de nog redan en kundbas som är större än nördarna som tittar på tecknat 01:35 på natten, så där tror jag snarare det är lite mer PR och för att få ut sitt namn mer eller nåt.
  • Det kan vara animationsstudions idé. Exempelvis skulle en producent på animationsstudion kunna gå till en affärskontakt på originalförlaget (när de samarbetar ofta så skapar de ju affärsrelationer, person till person) och uttrycka sitt intresse för någon viss intellektuell egendom.

    Animationsstudior anlitas till att producera anime. De får pengar ur en produktionsbudget för att leverera en produkt. Nu har vi dock vissa osäkerheter:
    • Brukar animationsstudior få en enda stor summa och villkoret "använd pengarna som ni vill bara ni ger oss en bra produkt", så att studion kan gå med vinst om de lyckas producera verket för mindre pengar än de fått? Exempelvis om de får 100 miljoner yen och bara spenderar 95 miljoner på löner och materiel etc. (De får förstås knappast helt fria händer över pengarna, produktionskommittén går nog igenom allt.)
    • Eller brukar animationsstudior få pengar som är öronmärkta för animeverket i sig, plus en engångssumma så att studion har "garanterad" vinst?
    • Eller brukar pengarna vara helt öronmärkta för produktionen av verket, så att studion inte har någon vinst alls? Deras motivation i detta fall skulle förstås vara att de åtminstone skulle få pengar till att avlöna sina fast anställda. Inget projekt innebär ju inte noll i utgifter.
    • Ibland så kan dock en animationsstudio satsa egna pengar, och då kommer de ju att få en del av vinsten sedan. Om de betalar 10 % av produktionskostnaderna så kan de ju rimligtvis kräva 10 % av vinsten. Fast det bär ju med sig en viss risk: det kan ta lång tid att tjäna in pengarna igen, om det någonsin blir av.
  • Ett TV-bolag kan också gå till originalförlaget och säga att de vill vara med om att göra en animeversion. Reklamfinansierade TV-bolag är ute efter tittarsiffror, och då menar jag inte bara höga siffror utan även siffror i rätt målgrupp för rätt tid: om de säljer reklamplats en viss tid i veckan som exempelvis "ett programblock där kvinnor tittar", så är det dåligt för affärerna om bara män tittar, även om det är jättemånga män. Prenumerationsfinansierade TV-bolag är nog snarare ute efter att öka sin attraktionskraft mer allmänt – det är nog inte så många som prenumererar på dyra kanaler för enskilda program (annat än typ HBO och Game of Thrones i USA!), men om deras tablå i helhet är intressant så kanske de får fler kunder.

    Fast för vissa TV-bolag är det liksom också en fråga om image och relationer. Japanska public service-bolaget NHK som producerar Log Horizon är exempelvis måna om populariteten utomlands, som ren kulturexport, och producenter på reklamkanalen Nippon TV vill jag minnas har pratat om Chihayafuru som ett prestigeprojekt trots tveksam popularitet.
  • Det finns också vad jag förstår animeproduktionsbolag, vars affärsidé är att investera pengar i animeproduktioner för avkastning. Detta är alltså deras motivation, så då gäller det också för dem att vara aktiva och hitta och planera projekt. Sony-ägda Aniplex är ett sådant bolag, även om de också arbetar med och motiveras av musik och evenemang och annat.
  • Reklambolag kan komma med idén om att göra en anime. Ibland så måste en produktionskommitté köpa en sändningstid på TV-kanaler, och då får de om jag förstår rätt själva förfoga över reklamplatsen. Då kan man ju tänka sig att ett reklambolag som Dentsu motiveras av att producera rätt anime för att locka rätt sorts tittare till rätt reklam.
  • Musikbolag vill sälja skivor med sina artister och med soundtrack, och ingår därför i produktionskommittéer, så det har säkert hänt att någon av deras producenter tagit initiativet till att en animeversion ska göras.
  • Samma med merchandisebolag, förutom att de vill sälja figurer/tröjor/kramkuddar/….
  • Och motsvarande för DVD-/BD-tillverkare/-distributörer...
  • ...och för (data/konsol)spelbolag...
  • ...och så vidare.

 

 

 

Fast vad gör att specifika originalverk väljs?

  • Popularitet är en faktor, givetvis. Men kanske inte alltid om det är något som redan är enormt. Om alla redan har tagit del av original X så finns det ju förmodligen inte så mycket utrymme för tillväxt, inte så många nya potentiella kunder. Så istället för nuvarande populariteten uppskattar man nog istället ofta utvecklingspotentialen.
  • Originalverkets innehåll är en faktor. Till exempel om det innehåller element som är populära i andra, eller om det innehåller element som uppfattas som säkra kort – till exempel stora bröst.
  • Originalverket uppfattas av producenterna som ett kvalitetsverk, och de hoppas på att publiken ska reagera positivt på det.

Hm, vad mer kan vi komma på?

 

 

 

Hur lång tid tar det från första fröet till en idé, fram till färdig produkt? Eller ens fram till nästa steg i produktionen, alltså fram till planeringsstadiet? Det är också omöjligt att säga, men vad jag personligen brukar tänka mig är att planerings- och förproduktionsstadiet (fastställa vilka som ska arbeta på produktionen, göra upp budget, bestämma grunddragen i handlingen, …) tar ungefär ett halvår, varpå produktionen tar ett halvår fram till första avsnittet, och fortsätter under tiden som serien sänds. Men för en del produktioner har de fått 2-3 år på sig, med mer tid åt båda delarna – och, helt följdriktigt, högre kvalitet.

 

Men tiden från första idén fram till förproduktionsfasen? Håå, vem vet. 2-3 månader kanske? Vi kan ju pröva ett tankeexperiment och se om det låter rimligt (detta är alltså bara helt påhittat händelseförlopp som jag personligen kan tänka mig liknar verkligheten i någon mån):

 

Yamada, animeansvarig på bolag A, sitter en måndag och läser populära mangaserier för inspiration och hittar en serie ABC som är lämplig för deras bolag. (Idé!) På tisdagen snackar Yamada med sin chef och får ett godkännande för att utforska det mer. På onsdagen tar Yamada kontakt med Tayama, animeansvarig på ABC:s förlag. På fredagen sitter Tayama och hans chefer och ABC:s redaktör i möte och diskuterar frågan och kommer fram till att de är öppna för idén.

 

Nästa tisdag går Yamada och Tayama på lunchmöte och pratar om idén. Under denna vecka 2 så arbetar Yamada också med att sätta ihop ett presentationspaket där han förklarar fördelarna med just detta verk.

 

Vecka 4 börjar med att Yamada ger en mer formell presentation internt i sitt bolag, och får ett formellt godkännande. Under denna vecka börjar Yamada också att ta kontakt med representanter han känner från andra bolag (musik-, TV-, …), och presenterar verket för dem.

 

Vecka 7 har de fått ihop en produktionskommitté bestående av Yamada, Tayama, och tre till personer från tre andra bolag inklusive en animationsstudio. De har benat ut kontrakten – vilka bolag betalar hur mycket, vilka bestämmanderätter har de, och hur mycket får de av vinsten –, och börjar hålla möten för att fastställa kreativ personal, däribland regissör.

 

Vecka 9 börjar de hålla möten med regissören, och diskuterar vad de vill ha ut av projektet. Vilken story, vilken stil, hur många avsnitt, vilka kommersiella möjligheter, ….

 

Vecka 12 har de en färdig projektplan, och kan börja arbeta med manus och design.

 

Nåt sånt kanske?

 

Om man tittar exempelvis på Yahari Ore no Seishun Love Come wa Machigatteiru så utlyste de sommaren 2012 att den skulle få en anime, tillkännagjorde studio och personal och rollbesättning närmare årsslutet 2012, och sändning fyra månader efter det. 7 juli till 4 april – 9 månader. Det var säkert en väldigt normal produktion år 2012. Jag tror att deras "den ska bli anime!" då kom närmare slutet av projektplaneringsfasen, annars blir det ännu mindre tid åt förproduktion och produkton, typ 6-8 månader. Så jag kan tänka mig: 12 månader innan sändning kom idén, 9 månader innan sändning hade de gjort en projektplan och utannonserade att den skulle bli anime, 4½ månad innan sändning hade de färdigställt förproduktionen och utannonserade personal och skådisar, och i början av april 2013 hade de färdigställt OP/ED samt sisådär 3 avsnitt, redo för sändning medan de fortsatte arbeta på avsnitt 4-12.

 

 

 

Det är väl ungefär hur jag tänker på saken åtminstone. Men jag vet ju inte, så kom gärna med andra synpunkter, oavsett om de baseras på kunskap eller rent resonemang.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt hur det går till är omöjligt att veta, för sådant talar de sällan om. Men vi kan nog komma nära sanningen genom att resonera om saken!

 

När vi har ett original som ska bli anime, så har vi ett antal olika sorters företag som kan vara inblandade:

  • Originalets förläggare (mangaförlag, bokförlag, spelförlag)
  • Animeversionens animationsstudio
  • Ett TV-bolag
  • Ett animeproduktionsbolag
  • Ett reklambolag
  • Ett musikbolag
  • Ett merchandisebolag (figurer, tröjor, kramkuddar, ...)
  • En DVD-/Blu-ray-producent och -distributör
  • Ett spelbolag
  • ...med flera.

Fast svaren på frågorna om var och varför idén kläcks att göra ett visst original till anime, de varierar.

  • Det kan vara originalförläggarnas idé: om de tycker sig se en ekonomisk potential i marknaden så kan de ta initiativet. För manga och serialiserade böcker typ lättromaner så är förlaget primärt ute efter att få fler personer som läser. En animeversion kan öka försäljningen av originalvolymerna med flera hundra procent, till exempel (verkligen bara exempelsiffror) från 30 000 sålda exemplar per volym, till 300 000 sålda per volym.

     

    Men utöver försäljningen av originalet så har ju förlaget även andra böcker, så de vill säkert locka fler köpare till dem också. (Alltså: animetittaren köper en originalvolym av X, ser där reklam för Y och börjar även köpa Y.)

     

    Det är nog snarlikt med "visual novels" och eroge, som ju säljer i mindre kvantiteter, men vad gäller exempelvis Playstation-spel som Persona så har de nog redan en kundbas som är större än nördarna som tittar på tecknat 01:35 på natten, så där tror jag snarare det är lite mer PR och för att få ut sitt namn mer eller nåt.

  • Det kan vara animationsstudions idé. Exempelvis skulle en producent på animationsstudion kunna gå till en affärskontakt på originalförlaget (när de samarbetar ofta så skapar de ju affärsrelationer, person till person) och uttrycka sitt intresse för någon viss intellektuell egendom.

     

    Animationsstudior anlitas till att producera anime. De får pengar ur en produktionsbudget för att leverera en produkt. Nu har vi dock vissa osäkerheter:

    • Brukar animationsstudior få en enda stor summa och villkoret "använd pengarna som ni vill bara ni ger oss en bra produkt", så att studion kan gå med vinst om de lyckas producera verket för mindre pengar än de fått? Exempelvis om de får 100 miljoner yen och bara spenderar 95 miljoner på löner och materiel etc. (De får förstås knappast helt fria händer över pengarna, produktionskommittén går nog igenom allt.)
    • Eller brukar animationsstudior få pengar som är öronmärkta för animeverket i sig, plus en engångssumma så att studion har "garanterad" vinst?
    • Eller brukar pengarna vara helt öronmärkta för produktionen av verket, så att studion inte har någon vinst alls? Deras motivation i detta fall skulle förstås vara att de åtminstone skulle få pengar till att avlöna sina fast anställda. Inget projekt innebär ju inte noll i utgifter.
    • Ibland så kan dock en animationsstudio satsa egna pengar, och då kommer de ju att få en del av vinsten sedan. Om de betalar 10 % av produktionskostnaderna så kan de ju rimligtvis kräva 10 % av vinsten. Fast det bär ju med sig en viss risk: det kan ta lång tid att tjäna in pengarna igen, om det någonsin blir av.
  • Ett TV-bolag kan också gå till originalförlaget och säga att de vill vara med om att göra en animeversion. Reklamfinansierade TV-bolag är ute efter tittarsiffror, och då menar jag inte bara höga siffror utan även siffror i rätt målgrupp för rätt tid: om de säljer reklamplats en viss tid i veckan som exempelvis "ett programblock där kvinnor tittar", så är det dåligt för affärerna om bara män tittar, även om det är jättemånga män. Prenumerationsfinansierade TV-bolag är nog snarare ute efter att öka sin attraktionskraft mer allmänt – det är nog inte så många som prenumererar på dyra kanaler för enskilda program (annat än typ HBO och Game of Thrones i USA!), men om deras tablå i helhet är intressant så kanske de får fler kunder.

     

    Fast för vissa TV-bolag är det liksom också en fråga om image och relationer. Japanska public service-bolaget NHK som producerar Log Horizon är exempelvis måna om populariteten utomlands, som ren kulturexport, och producenter på reklamkanalen Nippon TV vill jag minnas har pratat om Chihayafuru som ett prestigeprojekt trots tveksam popularitet.

  • Det finns också vad jag förstår animeproduktionsbolag, vars affärsidé är att investera pengar i animeproduktioner för avkastning. Detta är alltså deras motivation, så då gäller det också för dem att vara aktiva och hitta och planera projekt. Sony-ägda Aniplex är ett sådant bolag, även om de också arbetar med och motiveras av musik och evenemang och annat.
  • Reklambolag kan komma med idén om att göra en anime. Ibland så måste en produktionskommitté köpa en sändningstid på TV-kanaler, och då får de om jag förstår rätt själva förfoga över reklamplatsen. Då kan man ju tänka sig att ett reklambolag som Dentsu motiveras av att producera rätt anime för att locka rätt sorts tittare till rätt reklam.
  • Musikbolag vill sälja skivor med sina artister och med soundtrack, och ingår därför i produktionskommittéer, så det har säkert hänt att någon av deras producenter tagit initiativet till att en animeversion ska göras.
  • Samma med merchandisebolag, förutom att de vill sälja figurer/tröjor/kramkuddar/….
  • Och motsvarande för DVD-/BD-tillverkare/-distributörer...
  • ...och för (data/konsol)spelbolag...
  • ...och så vidare.

 

 

 

Fast vad gör att specifika originalverk väljs?

  • Popularitet är en faktor, givetvis. Men kanske inte alltid om det är något som redan är enormt. Om alla redan har tagit del av original X så finns det ju förmodligen inte så mycket utrymme för tillväxt, inte så många nya potentiella kunder. Så istället för nuvarande populariteten uppskattar man nog istället ofta utvecklingspotentialen.
  • Originalverkets innehåll är en faktor. Till exempel om det innehåller element som är populära i andra, eller om det innehåller element som uppfattas som säkra kort – till exempel stora bröst.
  • Originalverket uppfattas av producenterna som ett kvalitetsverk, och de hoppas på att publiken ska reagera positivt på det.

Hm, vad mer kan vi komma på?

 

 

 

Hur lång tid tar det från första fröet till en idé, fram till färdig produkt? Eller ens fram till nästa steg i produktionen, alltså fram till planeringsstadiet? Det är också omöjligt att säga, men vad jag personligen brukar tänka mig är att planerings- och förproduktionsstadiet (fastställa vilka som ska arbeta på produktionen, göra upp budget, bestämma grunddragen i handlingen, …) tar ungefär ett halvår, varpå produktionen tar ett halvår fram till första avsnittet, och fortsätter under tiden som serien sänds. Men för en del produktioner har de fått 2-3 år på sig, med mer tid åt båda delarna – och, helt följdriktigt, högre kvalitet.

 

Men tiden från första idén fram till förproduktionsfasen? Håå, vem vet. 2-3 månader kanske? Vi kan ju pröva ett tankeexperiment och se om det låter rimligt (detta är alltså bara helt påhittat händelseförlopp som jag personligen kan tänka mig liknar verkligheten i någon mån):

 

Yamada, animeansvarig på bolag A, sitter en måndag och läser populära mangaserier för inspiration och hittar en serie ABC som är lämplig för deras bolag. (Idé!) På tisdagen snackar Yamada med sin chef och får ett godkännande för att utforska det mer. På onsdagen tar Yamada kontakt med Tayama, animeansvarig på ABC:s förlag. På fredagen sitter Tayama och hans chefer och ABC:s redaktör i möte och diskuterar frågan och kommer fram till att de är öppna för idén.

 

Nästa tisdag går Yamada och Tayama på lunchmöte och pratar om idén. Under denna vecka 2 så arbetar Yamada också med att sätta ihop ett presentationspaket där han förklarar fördelarna med just detta verk.

 

Vecka 4 börjar med att Yamada ger en mer formell presentation internt i sitt bolag, och får ett formellt godkännande. Under denna vecka börjar Yamada också att ta kontakt med representanter han känner från andra bolag (musik-, TV-, …), och presenterar verket för dem.

 

Vecka 7 har de fått ihop en produktionskommitté bestående av Yamada, Tayama, och tre till personer från tre andra bolag inklusive en animationsstudio. De har benat ut kontrakten – vilka bolag betalar hur mycket, vilka bestämmanderätter har de, och hur mycket får de av vinsten –, och börjar hålla möten för att fastställa kreativ personal, däribland regissör.

 

Vecka 9 börjar de hålla möten med regissören, och diskuterar vad de vill ha ut av projektet. Vilken story, vilken stil, hur många avsnitt, vilka kommersiella möjligheter, ….

 

Vecka 12 har de en färdig projektplan, och kan börja arbeta med manus och design.

 

Nåt sånt kanske?

 

Om man tittar exempelvis på Yahari Ore no Seishun Love Come wa Machigatteiru så utlyste de sommaren 2012 att den skulle få en anime, tillkännagjorde studio och personal och rollbesättning närmare årsslutet 2012, och sändning fyra månader efter det. 7 juli till 4 april – 9 månader. Det var säkert en väldigt normal produktion år 2012. Jag tror att deras "den ska bli anime!" då kom närmare slutet av projektplaneringsfasen, annars blir det ännu mindre tid åt förproduktion och produkton, typ 6-8 månader. Så jag kan tänka mig: 12 månader innan sändning kom idén, 9 månader innan sändning hade de gjort en projektplan och utannonserade att den skulle bli anime, 4½ månad innan sändning hade de färdigställt förproduktionen och utannonserade personal och skådisar, och i början av april 2013 hade de färdigställt OP/ED samt sisådär 3 avsnitt, redo för sändning medan de fortsatte arbeta på avsnitt 4-12.

 

 

 

Det är väl ungefär hur jag tänker på saken åtminstone. Men jag vet ju inte, så kom gärna med andra synpunkter, oavsett om de baseras på kunskap eller rent resonemang.

Shit, har du inget liv? :D Tack för ett uttömmande utlägg i frågan. Det kan mycket väl vara så som du påstår och det låter klart tänkbart hela vägen.

Blev lite nyfiken på hur det funkar egentligen när jag började se Shirobako här förra veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...