Hoppa till innehåll
Anime.se

Piratkopior eller inte?


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag snokade lite här i forumet men hittade bara gamla trådar på ämnet så jag börjar en ny.

 

Jag funderar på hur man kan skilja på en piratkopia och en äkta variant av en film eller serie? Ibland känns det svårt tycker jag.
Jag brukar alltid dra öronen åt mig när jag ser att de är textade på kantonesiska eller malaysiska. Dessutom är omslagen rätt kasst gjorda och inte ens likt originalen så där är man ju safe. Men ibland så är det banne mig svårt att se. Har sett något som kallades för "Hong Kong edition" och frågan är ju om det då är något vettigt eller om det ff. är en sminkad gris eller inte?  :jglad: Priset brukar ju kunna skvallra med såklart.

 

Samma sak gäller ju figurer man ser på marknaden. Vilka är äkta och vilka är kopior? Visst, ofta ser man att kvaliteten inte ens är i närheten mot officiella figurer men även där kan man nog lätt bli lurad. Jag vet att jag har ett par figurer som nog är kina-kopior även fast de är mycket välgjorda och bra målade.

 

Jag vet att varken jag eller många andra orkar leka detektiv jämnt så lite tips och erfarenheter vore kul att få höra från andra här. :happy:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, nä visst, det är ju en sak när det är engelsk och kinesisk textning av 12 avsnitt per DVD för 50 spänn etc, men när det är ungefär samma pris och omfattning och kvalitet som en västerländsk eller japansk utgåva? Det är ju inte så att det inte kommer ut licenserad anime i Hongkong och andra länder. (Kolla exempelvis Play-Asias HK-animeavdelning.) Men jag tror sällan att piratkopior faktiskt försöker se ut precis som originalen, med företagslogotyper och upphovsrättsnotiser och sånt, så om det står "Funimation" på förpackningen så är det nog ett lagligt tillverkat exemplar. (Eller? Jag kanske är naiv.) Om man aldrig hört företagsnamnet förut så kan man göra lite snabba efterforskningar.

 

Det bästa rådet är nog att först och främst handla från välkända butiker, och inte från privata säljare på Tradera/Ebay. I övriga fall ska man nog inte köpa utan att få bra bilder på produkten, om man inte har förtroende för säljaren och får en fullgod beskrivning av föremålet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...