Hoppa till innehåll
Anime.se

Plastic Memories (spoilers)


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

d7e003396dbf6bee0bcc1d8068a7a99414146665

 

Det här ser ut som om det kan bli en klart intressant serie att följa. De sparkar igång direkt i första avsnittet och verkar ladda upp rejält för drama, tårar och intressanta förvecklingar. Det känns redan lite förutsägbart och man ser antydningar redan till möjliga scenarion som kan komma, men än så länge så är det svårt att se en röd tråd. En sak är säkert dock, jag satt som klistrad vid första ep. och det här känns som den har potential. Roligt och sorgligt om vartannat. Dessutom är den snyggt gjord vilket inte nån lider av. :)

 

Avprogrammera androider som passerat bäst-före-datumet verkar inte vara det lättaste för en del, speciellt inte seriens kvinnliga huvudperson Isla som också är en android btw. Vår manliga hjälte, Tsukasa, verkar redan betagen av den tystlåtna lilahåriga lilla damen och det känns som om vi har ett tydligt tema på gång där iaf. men hur det slutar... tja... vem vet. :) Antingen blir det ju stereotypiskt värre och vi har sett det förut, eller så sticker de iväg åt ett helt annat håll. Jag hoppas på det senare, för allt för förutsägbara serier blir inget skoj.

 


 

Jag fick Chobits-vibbar när jag såg det här och ett scenario jag kan se är att Isla bara har några månader kvar innan hennes bäst-före-datum går ut och det är hennes tur att stängas ned. Lagom då har ju Tsukasa kärat ner sig och gör allt för att behålla henne, men hon börjar gå sönder, tappa minnet och det hela slutar i ett stort ångestladdat tår-kalas och snyftfest. :P Vi får se om jag är på rätt spår eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här kommer Scellan och stuvar om: jag lade till en spoilervarning i trådtiteln, så att alla som inte följer serien förstår att vi inte tar hänsyn till dem, och plockade bort spoilertaggen! För nu jäklar ska vi snacka fritt!

 


 

Det känns helt klart som att din linje är den avsedda, Ebhen: snubben är kär i en robot som snart kommer att gå sönder. "Dorama ensues." Om de tänkt sig att man inte ska ana det (oavsett om det visar sig stämma eller ej) så är de ju klåpare på animationsstudion!

 

Jag var lite mer taggad innan jag såg första avsnittet än efter. Jag gillade konceptet – "artificiella känslor" och deras samhällsmässiga och moraliska och dramatiska konsekvenser är något väldigt fantasieggande för mig –, och den ser ju hyfsad ut. Framförallt reagerade jag på en del bra karaktärsanimation i form av såna där små, nästan betydelselösa rörelser som ger figurer mer liv, som i denna scen.

 

Men jag var inte så förtjust i utförandet. Det verkar vara lite för skämtsamt där det inte riktigt behövs (plötsligt börjar jag tänka på Planetes), men desto värre är att robotarna är för mänskliga. Liksom, Isla är klumpig och moé och kissar nästan på sig(???). Om hon ska vara en sån moéflicka så känns det nästan inte som att det finns någon poäng i att hon ska vara en robot. Då hade de kunnat vara artificiella människor istället, alltså i princip biologiska robotar.

 

En sak som hade varit intressant om de tog upp hade varit frågan om artificiella intelligensers beteende i relation till människor. Liksom, vi människor har maskulint och feminint beteende, och det är ju till viss del biologiskt baserat, och till stor del inlärt. Men en artificiell intelligens bör ju inte automatiskt vara "tjejig" bara för att den är placerad i en tjejkropp. Så en serie som Plastic Memories skulle ju kunna utforska det. Typ, kanske det i princip skulle leda till AI som ett "tredje kön"? Eeeller så får vi anta att robotarna i Plastic Memories är specifikt programmerade att vara manliga eller kvinnliga och lämna den frågan åt andra verk.

 

Men jag ser fram emot att följa serien. Jag hoppas på att den blir bra science fiction – bra SF är tänkvärd –, men även om det inte blir det så kan det väl bli okej ändå. Redan första avsnittet hann ju bli lite rörande, om än cliché.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha! :D Ja, ändra på du. Desto lättare att babbla som man vill.

 

Jo, androiderna verkar nästan vara FÖR bra för att vara robotar, det håller jag med om. Men likt Chii så är det ju säkert meningen att de ska efterlikna människor så mycket som möjligt in i minsta detalj (fast de har nog inte onoff-knappen på samma ställe som Chii), men ja det kan ju gå lite för långt med. Speciellt om de har väldigt mycket känslor och mänskligt beteende. Jag kom att tänka på Eve no Jikan när jag läste din text. De robotarna var ju så mänskliga att de var tvingade att ha en "gloria" över huvudet så att man visste vilka som var robotar och inte. Men ändå tyckte jag de var lite mer känslokalla och neutrala (med vissa undantag på caféet) i den filmen. ;)
Jag har sett ett nån mangaserie som varit inne på samma spår även om de inte fokuserat ens lite på hur och varför, utan mer på vad som blir effekten av en robot som både är programmerad på ett sätt och sen börjar tänka själv. Intressanta krockar det kan bli då i systemet.

 

Men vad händer när bäst-före-datumet gått ut då tro? Tappar de minnet? Börjar de få ticks och röra sig mer ryckigt? Blir de våldsamma och oberäkneliga eller rent av mordiska? Det sista vore ju en twist som hette duga iaf. :D Det skulle få serien att ta en helt ny vändning som ingen kunnat gissa iaf.

 

Jag undrar när japanerna kommer börja införa "Hen" och göra true könsneutrala androider. hehe... Det vore ju en utmaning för dem.

 

Jo, jag hoppas också på att serien blir sevärd och håller lite klass. Bra SF-serier växer inte på träd tyvärr. Rymdbrorsorna var väl den senaste jag såg som var seriös och djup.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ep. 2 var ingen kioskvältare men den förstärkte och bekräftade det vi redan avhandlat om en trolig plott.

Islas tid är räknad och vi snackar veckor, inte år så frågan är väl sen när MC ska får reda på det och vad som händer då.

I övrigt så var det väl rätt ok, men inget wow-avsnitt som sagt. Frågan är ju huruvida det blir något harembildande som brukligt är eller om fokus kommer ligga på MC och Isla. Den orangehåriga tsundere-tjejen (glömde namnet nu för stunden) verkar ju visa vissa tendenser åt att vara intresserad av MC.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Ep. 3. En episk djupdykning i allt vad klichéer är. Det är lite trist att de aldrig kommer på något nytt, utan fortsätter trampa på i de allt djupare hjulspåren... Det enda jag saknade var sprutande näsblod och tuttkläm. Killar är tydligen totalt okunniga i att umgås med tjejer, blir hysteriska och skrikandes håller för ögonen så att de inte ska råka få se nåns underkläder, tjejer tror det allra värsta om killar och hur de tänker snusk hela tiden och självklart boken med råd hur du pratar med tjejer... Hallå?
 

Nåja, storyn tog ju inga direkta skutt framåt eller åt något håll egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...