Hoppa till innehåll
Anime.se

Koe no katachi


Dlatch
 Share

Rekommenderade inlägg

https://myanimelist.net/anime/28851/Koe_no_Katachi

 

I need this! Den hade premiär för ungefär 6 veckor sedan. Men på alla ställen jag läser så får jag olika direktiv gällande när man kan se den utan att förflytta sig en halv värld bort och det avser allt ifrån 2 veckor upp till 6 månader. Så nu undrar jag vad säger expertpanelen här? När finns denna på något sätt på internet, vad tror vi och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett halvår är nog en bra gissning. (Det är ganska typiskt för animefilmer överlag.) Men hur länge brukar det ta specifikt för Kyoto Animations filmer?

  • Munto-filmen kom ut på bio i april 2009 med köpversion efter 3 månader.
  • Haruhi-filmen på bio februari 2010 med köpversion efter 10 månader.
  • K-On-filmen på bio december 2011 med köpversion efter 7 månader.
  • Chu2byo-filmen på bio september 2013 med köpversion efter 5 månader.
  • Tamako-filmen på bio april 2014 med köpversion efter 6 månader.
  • Första Kanata-filmen på bio mars 2015 med köpversion samma dag (såldes på bion).
  • Andra Kanata-filmen på bio april 2015 med köpversion efter 6 månader.
  • Free-filmen på bio december 2015 med köpversion efter 7 månader.
  • Euphonium-filmen på bio april 2016 med köpversion efter 5 månader.

Genomsnittet är ungefär 5 månader.

 

Om vi ska gissa ännu bättre så får vi tänka på vilka som producerar, distribuerar och ger ut filmen, för de har nog sina egna tankar på hur länge de vill att det ska ta. För Koe no Katachi så distribuerar Shôchiku filmen på bio, medan Pony Canyon ger ut den på DVD/BD. Detta gäller också för K-On, Chu2byo, Tamako och Free. Genomsnittet för dem är ungefär 6 månader.

 

Men innehållet kan också påverka: jag tänker mig att filmer som är helt nya vill man "mjölka" mer på bio, och Chu2byo-filmen är en sammanfattningsfilm, så genomsnittet utan den blir 7 månader.

 

Det borde också påverkas av tiden på året (om än det nog inte är lika viktigt som för Hollywoodstorfilmer i USA), men det har jag inte kollat på. Jag har inte heller tänkt så mycket på hur källmaterial spelar in (originalstory vs icke-originalstory).

 

Min slutgiltiga gissning är att filmen kommer ut i april 2017.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rimlig analys med bra underlag Sceleris. Fast tidsuppskattningen är ju lite crushing :D

 

En eventuell leak hade kunnat funka. För egen del sprollar det om det är sub eller raw men jag misstänker dock att den visuella kvallan hade varit fullkomligt excrutiating i vanlig ordning när det gäller leaks. Så man hade nog ändå mest torterat sig själv den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...