Hoppa till innehåll
Anime.se

Habitica: spela bort dina ovanor


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

habitica.jpg

Looking for party – jag söker medlemmar till ett sällskap att äventyra med och slåss mot monster!

Habitica är namnet på en webbplats där man kan skapa att göra-listor – “torsdag: boka tid hos tandläkaren” – med en knorr: man har en liten avatar som ur ett SNES-/8-bitars-RPG, och när man gör sina sysslor så får man XP (erfarenhetspoäng) som man ökar i nivå med, och guld som man kan använda för att köpa utrustning och hälsodrycker och liknande med – och när man inte gör vad man ska, så tappar man hälsa!

Sajten är till för att hjälpa sina medlemmar göra vad de vill göra och behöver göra genom “spelifiering”, metoden att påverka beteende genom dataspelsliknande mikrobelöningar och mikrobestraffningar. För detta finns det fyra huvudsakliga typer av sysslor:

  • Vanor (habits) skapar man när man vill lära sig nyttiga vanor, eller lära bort sig ovanor. En vana kan ha en positiv aspekt, en negativ aspekt, eller både och samtidigt. Vanor har inga tidsgränser, så man får bara belöningar när man klickar på PLUS-knappen, och man får bara bestraffningar när man klickar på MINUS-knappen.
    • Jag använder det för (a) sådant som är bra, men inte viktigt, och för (b) sådant som kan göras gång på gång.
    • Exempel med bara positiv aspekt: jag har ett piano som jag försöker lära mig spela på. Men det är ju inte viktigt, det händer inget illa om jag inte spelar varje dag, så då har jag en vana om att spela en stund: varje gång jag spelat en stund så kan jag klicka på PLUS-knappen och få lite XP och guld.
    • Exempel med bara negativ aspekt: jag har ett sånt där aktivitetsband som räknar steg och kollar puls och sånt. Den har även en inaktivitetsvarning: om man sitter för länge så vibrerar den och säger till på skarpen. Därför har jag i Habitica en negativ vana: varje gång mitt aktivitetsband ger mig en inaktivitetsvarning, så klickar jag på MINUS-knappen på vanan. Alltså, varje gång jag sitter stilla för länge, så tar min spelfigur skada.
    • Exempel med positiv och negativ aspekt: om man har svårt att jobba fokuserat så kan man skapa en “jobba fokuserat”-vana: klicka PLUS varje, säg, 25 minuter du jobbat fokuserat, och MINUS varje gång du misslyckats hålla ditt fokus i 25 minuter.
  • Dagliga uppgifter (dailies) gäller för återkommande sysslor med tidsgränser. Man kan låta en syssla återkomma var X:e dag eller vecka eller månad eller år, eller på specifika veckodagar eller månadsdagar eller datum. En daglig uppgift har en tidsgräns: om man inte bockar för att man gjort uppgiften innan den återkommer, så leder det till en bestraffning, och har man gjort uppgiften i tid så får man en belöning.
    • Ett extremt vanligt exempel är “använd tandtråd”. Det är nyttigt, det är nödvändigt (om man ska tro tandläkare!), det är en daglig vana som är bra att ha – och många har svårt med det.
    • Jag har tre styrketräningsuppgifter: en som återkommer på måndagar, en på onsdagar, och en på fredagar.
    • Ett exempel på en årlig återkommande skulle kunna vara “besikta bilen” eller liknande.
  • Att-göra-uppgifter (to-dos) är engångsuppgifter. Tidsgräns är valfritt.
    • “Boka tid hos tandläkaren” som tidsbundet exempel, som sagt, eller “städa upp i garaget” som tidsoberoende.
  • Belöningar (rewards) är sysslor som man köper sig rätten att göra med det guld man tjänat i Habitica. Man kanske kan se det som en belöning utöver Habiticas inbyggda RPG-element.
    • Exempel: spela dataspel. Alltså, om du inte har guld nog för det i Habitica, så måste du göra tillräckligt många vanor/uppgifter för att spara ihop till det.
    • Jag har bara en belöning, åtminstone just nu: en halvtimme nöje/slöhet.

Varje vana och uppgift har fyra svårighetsnivåer – trivialt, lätt, medium, svårt –, eftersom olika göromål kan vara olika krävande och bör därför ge olika belöningar. “Använd tandtråd” är ju inte lika jobbigt som “städa garaget”. Men det är ett tveeggat svärd: en trivial uppgift ger en liten belöning, och en missad trivial uppgift ger bara en liten bestraffning. Men en svår uppgift som genomfört ger stor belöning, ger en stor bestraffning när den missas! Schablonsiffror (jag vet inte hur mycket de kan variera):

  • Trivial belöning: +1 XP, +0,1 guld. Bestraffning: -0,2 HP (hälsopoäng).
  • Lätt belöning: +6 XP, +1 guld. Bestraffning: -2 HP.
  • Medelbelöning: +10 XP, +1,6 guld. Bestraffning: -3 HP.
  • Svår belöning: +13 XP, +2,2 guld. Bestraffning: -4 HP.

Belöningar får man prissätta själv. Standardvärdet när man skapar en belöning är 10 guld, så då skulle man kanske behöva göra 4-5 svåra uppgifter (eller 100 triviala, etc.) för att ha råd med en sådan belöning.

Det går att spela solo. Man loggar in dagligen och bockar för grejer man gjort och inte gjort, och köper belöningar och prylar man vill ha. Man kan bygga upp sin lilla spelfigur. Men om man spelar i sällskap så tillkommer en viktig del: extern motivation! Jag har inte gjort det själv, men så vitt jag förstår det: sällskapet påverkas av hur väl spelarna själva uppfyller sina privata åtaganden. De som gör sina uppgifter och stärker sina vanor, leder sällskapet till framgång och seger mot ondskans makter! …Och när man inte gör det (åtminstone när man låter bli att göra sina uppgifter med tidsgränser) så tar sällskapet skada.

På så sätt får man den här skuldkänslomotivationen. Okej att man inte orkar använda tandtråd varje dag för sin egen skull, men nog får man skämmas om hela gruppen tar skada på grund av det!

Slutligen några viktiga punkter:

  • Habitica är gratis. Ofta med gratistjänster och gratisprogram så är det användaren som är kunden (t.ex. att man säljer information om användares sexualiteter eller politiska tillhörigheter till reklambolag), men Habitica är ett projekt med öppen källkod, där serverutgifter täcks av försäljning av “juveler” som kan användas mestadels för kosmetiska tillägg (specialdräkter etc).
  • Dina vanor/uppgifter/belöningar är privata. Även om man spelar i ett sällskap så kan ingen se din “sluta bita på naglarna”-ovana. Det enda man ser är väl HP och utrustning och sånt. Man kan förvisso skapa utmaningar för sina sällskap (t.ex. om sällskapet består av hobbyförfattare kan en utmaning vara “skriv en novell”), men det är en annan sak än dina privata uppgifter.
  • Det går att korrigera sina siffror. Om man på grund av ett misstag tappat en massa XP eller guld, så kan man fort gå in i inställningarna och åtgärda det. Det betyder att det är lätt att fuska, men kom ihåg: den enda man lurar är sig själv. Det handlar ju om att förbättra sitt eget liv.
  • Det finns appar för mobila enheter. Man behöver inte åtkomst till PC.
  • Det är knappt ett spel. Jag var inte säker på om jag skulle posta det i spelforumet eller i övrigt, men det är ju ändå spelelement. Men jag tror att det t.ex. inte är någon animation, så förvänta inget sådant.
  • Det går att kombinera med andra att-göra-lösningar. Kanske inte så mycket direkt inbyggt, men det går att arbeta runt det.
    • Istället för att faktiskt skapa och använda “att-göra-uppgifter” i Habitica, så har jag ett annat program för det, och har vanor för det istället, typ trivial vana “gör något på att-göra-listan som tar 0-5 minuter”, lätt vana “gör något … som tar 5-15 minuter”, medelvana “gör något … som tar 15-45 minuter”, och svår vana “gör något som tar 45+ minuter”.

Så, om då någon vill erövra världen – och sig själva – kontakta mig!

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

NiAHnEkanj.png

Jag propsade för Habitica igen på IRC och tänkte beskriva lite mitt upplägg.

  • Jag använder Habitica (åtminstone försöker…) för att se till att jag bara får förlusta mig om jag har gjort bra saker. Nytta först, nöje sedan. Annars är jag naturligt den sortens person som äter det goda på tallriken först, och lämnar ärtorna till sist. (Skämt! Jag gillar ärtor.)
  • I Habitica betyder det att jag gör saker för att få GP (guldpoäng), för att “köpa rätten” att göra något roligt eller tidsslöseriaktigt. Det är som principen att spara ihop pengar innan man beställer ett nytt tevespel. (Det hade ju varit dumt att låna pengar för att köpa ett tevespel, eller hur.)
  • Jag har därför behövt räkna ut (1) hur mycket nytta jag vill hinna med, och (2) hur mycket nöje jag ska få köpa för guldet.
  • För mina beräkningar arbetar jag med sessioner på 25 minuter. 25 minuter nytta tycker jag är en ganska rimlig tid på att arbeta med något, och då har man tid med bensträckare också. 25 minuter för nöje är också ganska rimligt: det är ju ungefärligen längden på ett animeavsnitt!
  • Jag har skapat ett bifogat kalkylblad med min beräkningsmetod:
    • Man anger vilken nivå man ligger på (det påverkar hur mycket GP man får).
    • Man anger hur många minuter en EASY-syssla ska ta (jag kör på 12,5 minuter, så att min HARD-syssla är 25 minuter).
    • Man anger hur mycket nytta man vill få gjort för varje dag. Det är sånt man klickar på grejer i Habitica för.
    • Man anger hur mycket nöje och förströelse man vill lyxa till det med för varje dag. Jag siktar på 2 timmar per vardag, mer på helgen.
    • Man anger hur mycket tid som inte hamnar under Habitica. Här tänker jag på sovtid, matlagning, måltider, och annat som varken ska belönas eller bestraffas eftersom man måste göra dem oavsett.
    • Man anger slutligen grundtiden för en belöning, som jag alltså har satt på 25 minuter.
    • Kalkylbladet anger hur mycket en “lekstund” ska få kosta, för att man ska uppnå sitt mål.
  • På “HABITS”-delen har jag prioritetsordnade återkommande nyttosysslor – sånt jag bör göra, men inte måste. Det är sånt som “plugga kanji”, “öva teckning”, “studera historia”.
    • Jag har olika klasser av viktighet: S, A, B, C, D. T.ex. har jag pianoövning i klass C och gitarrövning i klass D, för att jag prioriterar piano över gitarr.
    • Jag har tomma “habits” (enkelt mellanrum som titel) som separatorer.
    • Varje “habit” har en associerad tid: om jag studerar historia förväntar jag mig att jag ska göra det i 25 minuter, men om jag kör tangentbordsträningsprogrammet så kommer jag bara göra det halva tiden (25/2 = 12½ minuter).
    • En syssla i klass S, A eller B på 25 minuter har jag satt som HARD, lägre klassade sysslor på 25 minuter är MEDIUM, för att sporra mig själv till de viktigare sysslorna.
  • På “DAILIES” har jag sådant som jag måste göra, med fasta mellanrum, och om jag inte gör dem ska jag ha ett straff. (Man tappar hälsa.)
    • Okej, inte MÅSTE-måste göra – ingen kommer säga till på skarpen om jag inte gör dem – men det är grejer som är bra för livet. Regelbunden träning är liksom bra på ett annat sätt än hur det är bra att kunna japanska eller världshistoria.
    • Alla “dailies” som tar mindre än ~10 minuter har jag satt som TRIVIAL.
    • En del “dailies” har jag på 25 minuter, alltså HARD i mitt schema.
    • En del “dailies” kan ta mer än 25 minuter att genomföra, och för dem har jag några extra “habits” att klicka på tills jag “tjänat in tiden”.
    • Jag har ordnat mina “dailies” i tidsordning: morgongrejer före kvällsgrejer.
  • På “TO DO'S” har jag bara tillfälliga grejer som jag har tänkt sätta in i Habitica.
  • På “REWARDS” har jag alltså 5-minuters- och 25-minuterssessioner.
    • Jag har nollkostande tomma “rewards” som separatorer.
    • Jag har flera i listan med pris 9999. Det är för att jag inte tänkt klicka på dem. De är bara där för att jag ska komma ihåg möjligheterna.

Hur jag alltså går tillväga:

  • På morgonen öppnar jag Habitica på min mobiltelefon.
    • Om jag missat några DAILIES dagen innan så får jag en sista chans att markera dem gjorda, annars får jag bestraffning.
    • Jag kollar DAILIES från toppen och gör de som är aktuella.
  • Under dagen så betar jag av DAILIES då och då. Det gäller att kolla in programmet ibland för att påminna sig om vad man har ogjort.
  • När jag gör nyttogrejer använder jag en pomodoro-app. “Pomodoro” betyder “tomat” och syftar på tomatformade äggklockor: tanken är att man ska vrida äggklockan på x minuter och fokusera sig på en uppgift; först efteråt får man kolla mejlen eller vad man då ska göra. Jag har ställt in min app så att den ringer var 50:e minut: först efter jag gjort nytta så klickar jag på rätt HABIT i Habitica.
  • När jag ska förlusta mig med lite anime eller dyligt så betalar jag först. Eventuellt använder jag samma pomodoro-app.

Nedan är kalkylbladet, i ODS-format. Använd LibreOffice eller dylikt; man kan nog också importera det till Google Docs.

Habitica.ods

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag gillar konceptet att man faktiskt ser att man har gjort bra saker och att man eventuellt tar en funderare när man ska göra "roliga" saker men jag vet inte om jag är så sugen på att styra upp mitt liv på det sättet. Jag vill tycka att jag har ganska bra struktur i mitt liv men visst kan det bli bättre men jag tycker om att "winga" det lite. Känner du att du har blivit mer produktiv sen du började med det eller är det mer att det känns bra att se vad du åstadkommer om dagarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Klona:

Jag vill tycka att jag har ganska bra struktur i mitt liv

If it ain't broke… 😉

2 timmar sedan sa Klona:

Känner du att du har blivit mer produktiv sen du började med det eller är det mer att det känns bra att se vad du åstadkommer om dagarna?

Det går lite upp och ner med det… eftersom det är helt avhängigt av hur väl jag faktiskt följer mina egna regler. 😅

Jag har lätt för att lära mig undanflykter och att ignorera mina egna avsikter, så att säga. Exempelvis tänkte jag att det är bra att dricka rimligt mycket vatten, så jag satte ett återkommande alarm på mobilen (ett “blopp” med viss tids mellanrum) för att påminna mig om att dricka lite vatten då och då, och det fungerar – tills jag börjar ha lärt mig att ignorera alarmet, att sluta tänka på det.

Det var vad jag hade hoppats få hjälp med genom Habitica. Jag och @doppler har gått på ett “quest”, men det var något underväldigande. Det känns som att mina misslyckanden inte är ett tillräckligt stort minus för gruppen. Alltså, jag har lätt att sabotera för mig själv, men inte för andra. Typ om det hade varit så att om jag inte får bort disken i köket och bäddar min säng och övar lite 3D-animation, så kommer inte @doppler att få lyssna på musik ikväll, så hade jag nog faktiskt gjort det fortare. Men så kändes det inte, och på så sätt var det lite av en besvikelse.

Jag har lekt med tanken på att skapa ett liknande system som är enklare men mer i linje med vad jag önskar; jag tänker mig något i stil med en enkel sajt där man skapar en grupp med andra, och varje dag (eller vecka) så får varje gruppmedlem ett visst antal poäng som läggs i en hög när man gör nyttiga saker (typ jag la en timma på yoga så då läggs x poäng i högen – men vad poäng betyder bestämmer man själv, utanför sajten; sajten har ingen kunskap om det), och sen fördelas poängen ut igen, jämlikt, och kan användas för att “köpa” belöningar. Eller kanske ännu hårdare: poängen som går ut igen baseras enbart på den som gjort sämst ifrån sig, så om hen inte gjort något nyttigt alls så får INGEN några poäng tillbaka! Då börjar vi snacka press!

Jag kommer inte att skapa det, men i ett sånt system skulle jag nog göra bra ifrån mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...