Hoppa till innehåll
Anime.se

That Time I Got Reincarnated as a Slime Säsong 2


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

tensura-season-2-cover.jpg

Slime Isekai har varit på min PTW-list ett tag, men så öppnades en lucka under januari där jag började bingea första säsongen. Liknelsen till slice of life som vissa nämnde fanns där och även om vissa tyckte att det var en del filler (förståeligt i slutet i alla fall) så gillade jag den. En bra mix av humor och allvar som försöker vara wholesome för det mesta.

Säsong 2 börjar starkt och fortsatte på samma formula, men ändrades drastiskt och det känns som ett mönster jag sett tidigare.

Spoiler

Byn överfalls av människor från Falmuth för att ge en ursäkt till armen och kyrkan att anfalla i full styrka. Massa goblins dör, inklusive Shion. Rimuru var upptagen med de japanska skolungdomarna annorstädes och hamnade sedan i bakhåll från Hinata, Shizues lärjunge.

Nu när han får reda på allt i episod 7-8 känns det extremt tungt och man ser hans frustration. Är det billig storytelling? 

:sceptic: Jag menar det funkar för mig, även om jag hatar massdöd eller död av en huvudkaraktär. Men när han sen får reda på att det finns en chans att få tillbaka dom om han blir en demon lord så kändes det kanske lite billigt. Å andra sidan krävs det 10.000 människosjälar för att bli en, ganska lägligt med Falmuths nästa invasionsvåg.

Nu känner jag ingen sympati för Falmuth då deras motiv är pengar och deras fula knep till provokation var extremt billigt (plus att dom rörde Shion! Poor Shion!) Dock så känns det väldigt skumt att Rimuru var ganska lugn och extremt positiv för någon som ska mörda 10.000 pers för att rädda sina kamrater. Visst, han är en slime utan riktigt konkreta känslor ibland och igen så ingen sympati för den heliga kyrkan, men det känns lite som Overlord. "Are we the baddies?"

Ainz mjukstartade med lite sympati innan han gick full dark lord senare i serier (nu citerar jag bara då jag själv inte sett den). Tempest är dock en fridfull civilisation och muckade inte med sina grannar per Rimurus order. Ska bli intressant att se hans nya policy mot människor i nästa avsnitt. Nu fick jag även in en bild i huvudet där Trump skriver sin första Executive Order och det är Rimuru istället...:psyduck:

Som sagt så en intressant vändning som tar kål på mig för jag kan inte bingea den utan måste vänta en hel vecka på den...:manlytears:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 8

Spoiler

Jag är med på mycket av vad MathJuice skriver men jag funderar också på exakt hur mycket som demonfursten Clayman har med allt att detta att göra. jag tycker det är uppenbart att han är inblandad i någon grad. Jag tror han är den som drog i trådarna och fick Falmuth att anfalla, eller att Falmuth redan hade planer för det och han gav dem en knuff att göra det.

Men vad kan i så fall Clayman ha för planer? Som den mysko typen han framställs som så kan det som är på väg att hända vara precis vad han vill, leda Rimuru på vägen mot att bli en demonfurste. Varför? Utöver att det kanske är spännande/intressant/någon form av underhållning för Clayman så vet jag inte.

Att skicka 20 000 man mot byn verkar överdrivet, den lilla första vågen gjorde ett hårt slag. Det är som att någon (kanske Clayman) serverar massor av soldater på en talrik för Rimuru att döda. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9
 

Spoiler

Mycket tidsslöseri detta avsnitt...

Sen så slutade det lite antiklimatiskt och lite skumt med att "lära via respekt och vänskap, men först ska jag döda 10.000 av dom och bli en demon lord."
Slutrepliken kändes mer mäktig.

Svårt att säga innan man får se lite action, men dom är ganska förlåtande över en sån liten chans att få tillbaka sina förluster. Det känns också som att jag kommer acceptera det för jag är cheesy, men än så länge känns det lite som att dom tar det lite väl chill och, som Kaijin nämnde, idealistiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 10

Spoiler

Wow, nu händer det grejer!

Äntligen får vi se lite mer action med mycket fokus på hämnd. De tre klåparna verkade bara vara snack och ingen verkstad, så att säga. Det underliggande temat att de inte visar ingen nåd för att de förtjänar ingen känns lite felvinklad samtidigt som man ändå inte kan sympatisera med Falmuth. Det läskigaste är kanske hur Rimuru...håller tillbaka känslorna? Svårt att säga då han tekniskt sett inte kan känna några känslor som ett slime? Jag är nog ute och cyklar där, men som sagt så är det förståeligt att man känner sorg, vrede och hämndlystnad efter vad dom gått igenom. 

Den där magikern dock känns som en joker i spelet, men man vet aldrig med så starka protagonister. Trion av "legoknektar från en annan värld" föll ganska platt efter att ha blivit serverade en seger tack vare barriärerna. Skulle bli intressant om det felantänder och hans atombombsmagi smäller av mitt i huvudstaden...

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 11

Spoiler

Jag skrattade så hårt åt hur lätt motståndet föll mot en seriös Rimuru. Kul också att se honom omfamna sin inre Ainz när han ser deras bullshit.
Kuro var spoilat för mig via MAL och nu förstår jag postern i första posten med alla i svart kostym. Allting kommer nog falla samman nästa vecka, men tills vidare så yay Shion! Ska dock bli intressant att se hur de reagerar på Kuro med tanke på att han och Shuna har lite historia mellan varandra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 12:

Spoiler

Typiskt uppdelning av säsongen asså. Nästa är inte säsong 3 utan säsong 2 del 2.

Anyway, varför går Kuro med på ett nytt namn? Eller var det bara en placeholder ifall någon skulle ge honom ett namn? Självfallet finns det så många feågetecken att bena ut som troligen ges svar på nästa "säsong", men det viktigaste är att draken har befriats. 

Svårt att känna hajp när man inte vet när man får se resten... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...