Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2022


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

Arifureta 2: Borde nog börja se denna serie trots all påtryckning att den är dålig, för med två säsonger kan det hända grejjer. Eller så blir det som med How Not to Summon a Demon Lord...

Sono Bisque Doll wa Koi wo Suru: Stötte på denna manga lite grann för ett tag sen och förväntade mig inte att den skulle få en adaption faktiskt. Ska bli intressant att se hur bra den är men annars så är wholesome gyarus alltid ett guilty pleasure som man inte tackar nej till.

Mahouka Koukou no Rettousei: Nytt ark, fast bara ett avsnitt? Senaste säsongen funkade inte riktigt för mig och nu ska dom plötsligt ha något filmark igen.

Koroshi Ai: Promobilden och synopsis väckte mitt intresse för denna, men varför heter man Dankworth i dagens samhälle??

Dolls' Frontline: Så pepp på denna efter att varit fast i mobilspelet i två-tre år. Blir nog awesome, och öppningstemat är en banger!

Slow Loop: Ytterligare en slice of life med fisketema med vibbar från Yuru Camp och Koisuru Asteroid. Kanske blir årets mysigaste.

Kaijin Kaihatsu-bi no Kuroitsu-san: Bakom kulisserna på en skurkorganisation. Rolig premiss, får se hur väl den håller.

Sorairo Utility: Animationen ser läcker ut, men vette tusan om man orkar engagera sig i golf. Det ska komma en annan golfserie senare i år som såg intressant så kanske denna fungerar som uppvärmning. Får flashbacks till skaparna av Sakura Quest och har inte gått igenom någon av deras serier alls, så det ser svårt ut för mig att komma in i denna...

Otome wa Boku ni Koishiteru - Trinkle Stars: Koishiteru-sagan fortsätter! Första var komisk, andra var dramatisk, får se var denna hamnar och om den håller samma mått.

Miss Kobayashi's Dragon Maid S Special: Mer Doragon är alltid bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Korta kommentarer.

  • Shikkakumon no Saikyō Kenja: jag är bekant med mangaversionen, en medioker reinkarnationspowerfantasy (ej isekai) där huvudpersonen är stridsgalen och återföds och glider igenom sitt nya liv med allsmakt och allsvetande. Men efter ett tag kommer det med en figur som står modell för återkommande bildskämt: medan huvudpersonen pratar allvar står hon i bakgrunden och, jag vet inte, råkar ha sönder en staty eller nåt, och det är lite småkul på nåt sätt.
  • Leadale no Daichi nite: sjukdomstjej blir sin spelfigur i MMORPG-isekai; jag har läst ett par mangakapitel. Ganska förglömligt, och jag har inte märkt att den fått något slags medvind eller engagemang, så jag blev lite överraskad när jag såg att den skulle få en anime.
  • Akebi-chan no Sailor-fuku: jag har inte mer än skummat lite i originalmangan; det verkar vara en sån där serie som är lite obehagligt fascinerad av yngre tonårsflickor men försöker låtsas att den inte är det, men tecknaren tycks ha ett visst bildspråk och estetisk touch som höjer den något. I förstakapitlet visas i typ 16 helfigursidor när huvudpersonen gör en volt-och-vändning på en risfältväg, med ganska animerad känsla.
  • Fantasy Bishōjo Juniku Ojisan to: crazy-komedi med isekai och könsbyte. Originalmangan, som förresten skrivs och tecknas av ett äkta gift par, har god komisk timing och situationer, så den är ganska kul. Också lustigt var när de i några kapitel använde bakgrunder från datorspelet Skyrim.
53 minuter sedan sa MathJuice:

Dolls' Frontline: Så pepp på denna efter att varit fast i mobilspelet i två-tre år. Blir nog awesome, och öppningstemat är en banger!

[Youtube-förhandsvisningsbild; utdrag: image.png]

Åh! Jag brukar inte se anime baserat på mobilspel, men jag har gillat manuset i Kuratas grejer förut (t.ex. Read or Die), så nu blir jag faktiskt lite taggad. Gott och väl tillräckligt för att kolla in det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Leadale no Daichi nite känns som ett ganska bra exempel på en isekai som hade varit bättre om den inte var isekai. (Den hade också varit bättre om den hade varit, tja, bättre, men det lämnar jag därhän för stunden.) Serien handlar om en sjukhussängbunden japansk tjej som dör under ett strömavbrott och hamnar som sin alvspelfigur i ett VRMMORPG, några hundra år "efteråt". Det är en i raden av "easy living/adventure"-serier vi sett komma ut de senaste åren: hon knallar runt i världen och har det gott och tar det lugnt och löser problem med sin övermakt.

Som vanligt har NPC-figurer blivit verkliga, och i seriens MMORPG så kunde spelare "adoptera" NPC:er – vad nu det betyder. Det är inte särskilt väl förklarat. Jag tänker mig att de var ungefär som de adopterade barnen i Skyrim. Hon hade sådana barn, och de blev ju också verkliga, och har som långlivade alver (och en dvärg) levt i världen i några hundra år, så serien gör en grej av att hon får träffa dem. Hon, som dog som 17-åring på sjukhus, är nu en "mamma" till barn som är mer än 10 gånger äldre än henne.

Men barnen har en relation till sin mor, de beskriver henne från sin barndom som om hon var en excentrisk men strikt mor som verkligen uppfostrade dem. Liksom berätta-sagor-för-nivå. Det finns inget som tyder på att hon verkligen gjorde det, så minnena verkar vara skapade. Det öppnar ju för en del frågor. Har spelfiguren också funnits på riktigt, men bara "tagits över" av huvudpersonen? Hur ska hon agera inför sina barn? Det finns potential för intressanta konflikter här.

Serien gör inget av dem. Hon uppför sig, utan att låtsas (det kommer helt naturligt för henne), i princip som om hon verkligen vore deras mor. Som om hon hade en relation till riktiga barn, inte bara NPC-barn. Hennes beteende, inte bara mot sina barn, är alldeles i linje med vad man tänker sig för en excentrisk, mäktig, evigt ung alvtjej som hållit sig undan omvärlden i några hundra år.

Det irriterar mig. Faktiskt tycker jag att det är lite kul att se hennes interaktioner med sin släkt, med den här nästan blasé-attityden som odödliga ibland har i berättelser… och det undermineras varje gång jag tänker på att hon bara är en 17-åring som spelat lite dataspel, och det klingar så falskt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

En vis man sa en gång "Make animé discussion great again" och jag har hela tiden varit sugen att prata om just Dolls' Frontline, med tanke på hur investerad jag varit i själva spelet och hur det sköter adaptionen. Well...det gick nog mindre bra. Det mesta är okej till bra, men animationen har varit usel. Det har varit misstag i allt från vad för vapen karaktärerna har till ljudeffekter som inte är synkade med bilden. Men så händer vissa derpiga saker som denna sekvens:

GIF_2022-02-14_17-35-24.gif

Episod 1 och 6 är just nu de bästa, resten verkar rasa i kvalité p.g.a. animationen. Lite kanske också med hur mycket de försöker följa källmaterialet men storyn är redan skriven och lättföljd in-game så det är inte så mycket att säga om kanske. Som sagt så är det ett bra förstaintryck med bra OP (måste vara där som budgeten gick) och spännande första avsnitt och sen faller kvalitén markant till episod 6, så får hoppas att det håller i sig till det bättre nu. Om någon annan följer serien kan jag nog gå igenom lite om spelet om de så önskas också.

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa MathJuice:

Om någon annan följer serien kan jag nog gå igenom lite om spelet om de så önskas också.

Jag har inte sett något av serien ännu(?), men jag hör gärna vad du har att säga. Jag har överlag ingen koll på mobilanimespel: vad man gör, vad de kostar (i tid eller pengar), är de multiplayer, hur gameplay ser ut ö.h.t.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Endast single player och en mix av turbaserad strategi och management simulator skulle jag nog säga. Själva huvudloopen är att du på en karta styr dina Echelons med upp till fem dockor i varje, och du ska vanligtvis ta över en bas eller stoppa en boss med mer varierade uppdrag i extra kampanjer som brukar vara tidsexklusiva innan de hamnar i kampanjmappen.Screenshot_20220214-220255.png

När du går över en fiende börjar själva stridandet. De två olika sidorna går mot varandra tills man är i räckvidd av vapnen. Det går att anpassa hur mycket man vill AFK-spela, men ju mer man mikrohanterar under strid såsom förmågor och positionering så överlever din Echelon längre och mot mer avancerade motståndare/bossar är det högt rekommenderat.Screenshot_20220214-220452.png

Det är grunden i alla fall, kan fördjupa mer senare. Angående tidsåtgång så finns det moment som kan ta tid men som spelet är ganska generöst att dela ut fastpass till. Spelvis så är det upp till en själv hur mycket man vill lägga ner per dag. Det kan vara svårare när ett event är uppe speciellt för nya spelare dock. Pengavis så är det inte direkt pay-to-win då det dels är single player, dels finns inga dockor man kan rent av köpa med pengar. Du kan köpa resurser som du kan använda vid tillverkning men det är nog bara rent slöseri. Det som kan kosta är infrastruktur såsom hur mycket plats för dockor du kan ha eller hur många tillverkningsköer du vill ha tillgång till etcetera. Premiumvaluta kan fås via kampanjachievement, en streak av daglig inloggning eller "dela" ditt crib på Facebook/Twitter varje vecka (du behöver inte göra det, du bara trycker på knappen, autentiserar inte och sen går tillbaka för prem!)

Hoppas detta hjälpte lite.

  • Gillar 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Så Koroshi Ai var en letdown. Hade ett intressant upplägg men gjorde inget med det, den drog fötterna efter sig och Chateau var så lam och en typisk damsel in distress att det inte ens var förolämpande utan mera patetiskt. Booooring...
Så denna säsong har jag bara tyckt om My Dress-Up Darling, ytterligare en mangaadaption. Helt sevärd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...