Hoppa till innehåll
Anime.se

How Do You Live? - Premiär


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Hayao Miyazakis (kanske) sista film “Kimitachi wa Do Ikiru Ka?”/"How Do You Live?" har haft premiär i Japan. För första gången för Studio Ghibli också i IMAX-format.
Det lär dröja ännu ett tag innan vi får se den här hemma som vanligt men den lär komma, jag tror inte Filmstaden är dumma nog att inte ta in den.

Oavsett detta så har denna premiär marknadsförts med en enda filmaffisch och en titel, det är allt som ni säkert har sett. Det var tydligen långa köer till morgonvisningarna (07.00) i Tokyo och inte ens i biografen fanns det mer promo-material eller ens bilder från själva filmen. Att folk ska gå in och se filmen utan att ha sett en enda bildruta eller läst något om storyn verkar ju vara strategin från Miyazaki och jag personligen gillar tanken. Jag ska i alla fall försöka att låta bli att se och läsa så mycket om innehållet tills dess att jag kan se den. 

En kort recension från TimeOut London finns i länken nedan för den som vill spoila storyn lite grann och vad jag förstått av det lilla jag läst i kommentatorsväg än så länge så har vi ett nytt mästerverk att se fram emot. 😃 

 

kimitachi_image.jpeg
np_file_239044.jpeg

 

TimeOut London: https://www.timeout.com/news/first-look-review-hayao-miyazakis-how-do-you-live-071423

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerade)
14 timmar sedan sa Sceleris:

Fiffig PR-kampanj (eller "antikampanj"), och det verkar som att filmen är väldigt personlig för Miyazaki! Intressant... fast personligen har jag nog inte sett en Miyazaki-film sedan Howl 2005. Eller Ghibli-film sedan Arrietty 2011. 🤔

Du har iofs inte missat jättemycket egentligen. Det är inga kioskvältare som släppts efter Arrietty egentligen, även om jag tycker att både Up on Poppy Hill och The Wind Rises var väldigt bra och sevärda filmer. Poppy Hill är det ju Goro Miyazaki som regisserat men av vad jag förstått så räddades den nog av att pappa lade sig i mot slutet vilket nog var bra för det är nog den Ghiblifilm jag sett mest tror jag. En snygg måbra-film i 60-talets Yokohama som dessutom har väldigt bra musik trots att Hisaishi inte varit inblandad.

Ponyo intresserade mig inte jättemycket när den kom då jag såg den som en barnfilm mer, men har på senare år börjat gilla den mer och mer. Framför allt efter att jag såg dokumentären på NHK om Miyazaki och hur den filmen växte fram. Med den förståelsen i bakfickan blev det klart underhållande att se filmen igen. The Wind Rises är en finstämd hyllning i friform som ibland går långt iväg från huvudpersonens verkliga liv. Men det är ju så Miyazaki tycker om att berätta historier, ur sitt eget perspektiv. 

Princess Kaguya var väldigt snygg och välgjord men kändes inte som Ghibli då den använde ett helt annat bildspråk och teknik och den tilltalar nog inte alla.
Marnie was Here var lågmäld och rätt poänglös när den väl kom i mål tyckte jag men jag ångrar inte att jag sett den. Snygg var den i klassisk Ghiblistil. 
Sämsta släppet på senare år är nog datoranimerade Earwig and the Witch... 🤢 Bara den saken att den var datoranimerad tog bort magin ur något som skulle ha kunnat bli en bra film. Goro Miyazaki var väldigt långt ute på djupt vatten här tycker jag och kunde inte förvalta grundmaterialet. Hade den gjorts traditionellt och manuset fått några tillfixningar så hade den nog hållit hög Ghibli standard, men nu föll den platt tyvärr. Jag hoppas inte de datoranimerar något mer som denna... Det är så själlöst.

Redigerad av Ebhen
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur har den icke existerande marknadsföringskampanjen gått då? Jo, extremt väl skulle man väl kunna säga. Det är inga kioskvältarsiffror dock, men de håller jämna steg med andra stora anime-filmer de senaste åren och med tanke på att de produktionerna måste dra bort marknadsföringskostnaderna från det intjänade beloppet så kan man nog säga att bara namnen "Hayao Miyazaki" och "Studio Ghibli" i sig säljer rätt bra...
Ska bli intressant att se hur mycket den drar in på ett år. Antar att få tänker missa en Miyazaki-film bara sådär. 😅

2,14 miljarder yen på de första 4 dagarna är nog att räkna som bra. 
Filmer som "Suzume": 1.88 miljarder yen (2 dagar)
"Demon Slayer Mugen Train": 4.62 miljarder yen (3 dagar)

Läs mer här: 
https://japantoday.com/category/entertainment/was-ghibli-right-not-to-market-hayao-miyazaki’s-new-anime-opening-box-office-data-is-in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Då var det dags för oss att få ta del av denna film från mästaren. 

23 november är det svensk biopremiär runt om i landet. Ska bli riktigt kul och spännande. Jag har faktiskt undvikit trailern och enbart sett ett fåtal stillbilder från filmen så det jag ser fram emot att få se denna utan någon förhandskoll alls i princip. 😍 Jag menar, det är ju ändå Miyazaki, är det någon som på allvar tror att filmen är dålig? Hehe...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...