Hoppa till innehåll
Anime.se

Ett brev från telia = probelm för nerladdare


Petus
 Share

Rekommenderade inlägg

fick detta brev från telia idag. ser ut som dom börjar ta itu med nedladdning av filmer och sådant nu. :(

 

Umgängesregler på internet

 

Vi har fått en anmälan från en organisation som bevakar mediaföretags intressen gällande upphovsrätten på internet. De har observerat att det den 2004-12-05 kl. 23:56 på ip-adressen xxx.xxx.xx .xxxtillhandahålls upphovsrättligt skyddat materia, nämligen:

Filepath: filmmoviesspiderman II.

 

detta strider mot våra avtalsvillkor.

spårningar visar att det är internetkontot uXXXXXXXX som har anvävnt ovan angivna IP-adress vid detta tillfälle.

 

Vi ber dig ta del av det riktlinjer som gäller för tillåtet bruk av Telias internettjänster (AUP) samt det dokument som tar upp umgängesregler på internet, den sk. netiketten, på www.telia.se/sakerhet. vår förhoppning är att vi inte stöter på ditt konto i våra utredningar igen.

 

MVH

 

Abuse-gruppen

www.telia.se/sakerhet

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En i klassen ställde samma fråga till vår lärare i LANB, och han gav ungefär detta svar:

-----------

Du kan praktist taget ski*a fullständing i det där brevet. De har ingen som helst rätt att plöstligt bara stänga av din uppkoppling. För att göra detta måste det dels komma ett mer "varnande" brev, och sedan en ytterligare påminnelse.

-----------

 

Någonting sådant om jag kommer ihåg rätt...

 

Hur de ens fick reda på vad du satt och gjorde tror jag även det är olagligt, därför kan det knappast användas mot dig. Antipiratbyrån är lika olagliga som "piraterna" själva, då deras metoder är helt sjuka(tänker mest på den amerikanska motsvarigheten, men att den svenska skulle vara nnorlunda tror jag inte).

 

Dessutom finns det alltid kryphål, du har egentligen inte gjort något olagligt alls, inget säger att du inte skulle få ladda ned filmer(däremot ska du inte få titta på den om jag har rätt, men vem säger att du gjort det?).

Är inte helt säker på allt detta, men ta en titt på

http://www.piratbyran.org/?view=articles&cat=6 - Där står lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sånna här brev är knappast något nytt utan har förekommit ett flertal år.

 

Din internetleverantör har rätt att stänga av ditt avbonemang om du bryter mot det avtal du gått med på när du köpte abonemanget; och de flesta abonemangsavtal ger leverantören rätt att stänga av abonemanget i princip när de vill, och speciellt om användaren skulle syssla med något som ens är i närheten av olagligt.

 

Dock brukar många ISPs titta åt andra hållet när det gäller piratkopiering eftersom det skulle skrämma bort kunder om de började sätta dit piratkopierare för hårt; för många kunder är trots allt piratkopiering en viktig bit som styr valet av internetleverantör.

 

Information om sökvägar till filer på hårdiskar syns inte i utgående trafik, snarare handlar det om att du delat ut hela mappstrukturen när du använt något fildelningsprogram. Eftersom du delat ut filer och mappstruktur medvetet har du också accepterat att antipiratorganisationer tittar på den och rapporterar till din ISP.

 

Det eventuella brott du begått är inte att du laddat ner filer (som i princip är lagligt fram tills det nya lagförslaget gått igenom), utan att du gjort upphovsrättsskyddat material tillgängligt för andra att ladda ner. Dock är chanserna små att du skulle dömmas för något brott, det skulle krävas mer bevis och än så länge har svenska antipiratorganisationer avhållt sig från att dra "normala användare" inför rätta.

 

Svenska antipiratorganisationer har främst riktat in sig på att få användares internetabonemang avstängda genom att rapportera tvivelsammheter till internetleverantörerna. Att de hitills inte försökt åtala användare kan ha att göra med att Sveriges lagar hitills vart så luddiga att det varit ganska osäkert om åtal skulle leda till fällande dommar (en friande dom skulle ge göra betydligt mer skada än vad en fällande dom skulle göra nytta).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sånt här är ju aldrig trevligt. Jag håller med SHellFish, Antipiratbyrån har alltför tuffa metoder i deras kamp att sätta fast pirater. Brevet kan du som sagt med stor sannolighet skita i, dock finns det program som blockerar anslutningar från IP-adresser från t.ex Antipiratbyrån och även antipiratbyråer i andra länder. Bäst att inte ta detta på forumet dock. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cainz: skrev inget om vad jag tyckte om antipiratbyråns metoder, tyckte mest att det började bli lite rörigt och lite väl mycket osanningar, som t.ex. att det skulle vara olagligt för antipiratbyrån att titta vilka filer du delar ut.

 

Elwin: Hur får du det till att intresse för anime gör att man inte ladda ner spelfilmen Spindelmannen 2? Och på vilket sätt är det relevant för tråden att du köper din anime?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur får du det till att intresse för anime gör att man inte ladda ner spelfilmen Spindelmannen 2?

Det får jag till att mitt intresse för spelfilmer är så litet att jag knappt löper någon stor risk att bli varnad av filmjättar här i väst.

Fast när det gäller piratkopiering av sådant som man kan springa ner till Åhléns eller OnOff och köpa så är det en helt annan femma.

Piratbyrån finns ju för övrigt till för sådana diskussioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som SFish sa har det att göra med att du gör upphovsrättskyddat material tillängligt för alla utan tillåtelse från upphovsman. I ett sådant fall är det bäst (om inte Telia redan bifogat det) att få be att få se hela anmälan från denna organisation. Troligen kommer du se exakt när detta skett, vilket protokoll (skulle gissa på DC) och troligen vilken hubb.

 

Fortfarande är reglerna väldigt luddiga så det är oklart om du verkligen begått ett brott (vilket du i ärlighetens namn har gjort även om du kanske inte kan fällas för det rent juridiskt). Men om du vill behålla din internetuppkoppling kan det vara bra att kolla på ovannämnda anmälan och kanske sluta hänga på den hubben alternativt skaffa det här programmet. En annan sak som kan vara bra är att logga allt människor tankar av dig för du har egentligen inte begått något brott förrän man kan visa på att filen du delar ut verkligen är upphovsrättskyddad (en fil med filnamnet Spiderman 2 behöver ju inte vara filmen). Problemet idag är just definitionerna "privat bruk" och "enskilt bruk" som kan tolkas som en sluten grupp användare på internet (men då mediabevaknings organisationer kan ta sig in är det inte speciellt slutet längre :P).

 

Det bästa alternativet är ju att lägga ner hela verksamheten men vi vet nog alla att det inte är något som kommer hända i första taget. Och ni som säger att det här är "tuffa" metoder kan jag knappast hålla med om. Att bara få en varning för att göra något som i grund och botten är olagligt är inte så hemskt. Troligen vaknar de flesta personer upp och inser att man inte kan göra hur som helst (inklusive undertecknad). Det är ju nästan larvigt hur stor pirat-p2p rörelsen blivit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Du behöver nog inte oroa dig, och när det kommer nya lagar kommer program som anpassas efter lagarna. Alltså lär all fildelning övergå till krypterad överföring inom en snar framtid, winny finns ju redan...

 

cainz, ett program som blockar sådant är inte olagligt och bör därför kunna postas på detta forum.

 

Ryuji, de har inte tid till att stoppa alla. =)

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200501/1 ... CS.dbp.asp

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du behöver nog inte oroa dig, och när det kommer nya lagar kommer program som anpassas efter lagarna. Alltså lär all fildelning övergå till krypterad överföring inom en snar framtid, winny finns ju redan...

 

Nackdelen är ju att det inte löser problemet med att "fel" personer kan tanka saker ifrån dig, utan bara hjälper mot en man in the middle attack (som de ändå skulle kunna göra och bara skicka skräp mellan parterna).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller så kan man lägga ner att

a) tanka

och

B) göra det möjligt för andra att tanka

 

och konstatera att man inte föll ner i ett hål av intensiva depressiva tankar för det. Jag gör ingetdera och jag mår bra ändå.

Eller jo, jag tankade ett avsnitt av O_gudinna som min TV-burk i Japan hade spelat in åt mig.

 

Huruvida farbror polisen kommer eller inte är ju inte det som skall gälla. Man skall väl för fasen kunna kräva att folk är så smarta i korken att de inser att dela upp upphovsrättsskyddat material till vem som helst inte är korrekt. Annars är vi verkligen på väg utför.

 

Det är väl en sak med saker som visats på "gratis" TV, men någon måtta får det väl vara. Om folk verkligen är så korkade att de inte inser det så är det banne mig dags för lite sunt förnuft.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...