Hoppa till innehåll
Anime.se

Märkliga saker


GinGirl
 Share

Rekommenderade inlägg

Jo,när en bil ska skrotas så tycker jag synd om den.Att den ska dö,men det gjorde jag mest förr men än då.Jag fattar inte riktigt varför jag tycker så.Också en annan,kanske inte lika konstig men jag tycker om Silver Fang så mycket så att det gör ont.

Har ni något liknande ni vill berätta?Skriv det här då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det är pga. att man är lite animistiska. För att definera ordet animism, man personifierar livlösa ting.

Som tillexempel.

 

"När det gäller trigonometri har vi bara ett fåtal vänner: sinus, cosinus och tangens"

 

Där gjorde den som sa så ett misstag, han gjorde sig skyldig til animism. Vän är trots allt ett mänskligt ord som man använder på människor, inte på saker.

 

Detta är trots allt vanligast bland barn, men även endel äldre gör så. Jag tror att det än undermedvetet.

 

Ang. det GinGirl tog upp om att hon tyckte synd om bilar som skrotas. Jag tror hon tänker sig in i situationen och känner medlidande. För en bil. En bil är trots allt ett föremål, inget som har känslor. Alltså är det bara fåningt.

 

Frågar ni mig så gör även GinGirl sig skyldig till animism.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, absolut inte hemsk. Bara lite tragisk..

 

haha ja det är väl det minsta man kan säga.

 

Liknande känslor finns ju oss alla ? ta datorn som exempel, visst blir man jävulskt frustrerad när den inte funkar som den ska eller dvdspelaren pajjar när man ska kolla på någon ny film.

 

Kanske inte är samma sak, men men bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"När det gäller trigonometri har vi bara ett fåtal vänner: sinus, cosinus och tangens"

 

heter det inte tangent den sista? eller är jag helt ute o cycklar nu?

 

Ontopic: nej, jag har aldrig känt så förut.. möjligen när man va typ 5-6 år och mamma/pappa slängde en trasig nallebjörn man hade o lekte med eller nått sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag hatar att få Déja vu upplevelser, det känns så j*kla konstigt.

 

T.ex. Jag sitter och gör en sak och sen så får jag en känsla av att jag precis gjort/läst/sagt samma sak en gång förut!!

 

SCARY!! :|

 

Och angående det här om att ha känslor för föremål är jag expert på!!

Jag ett gossedjur (en svart katt) som jag haft sen tre-årsåldern och han sitter kvar än i mitt rum, för jag kan inte lägga undan honom. Han ser så ledsen ut då och jag har inte samvete han göra honom ledsen! ;)

 

Sen har jag en förmåga att fastna så mycket för anime figurer att jag "känner" deras känslor!! Räcker ibland att jag tänker på hur dom mår i en station och så kan jag få dessa känslor också!! (men notera bara för vissa!!)

 

Men anledningen till detta är att jag har en otroligt livlig fantasi och jag kan skapa saker och göra som verkliga "i huvet". Jag kan skapa känslan att en tecknad figur är levande och står precis framför mig och jag kan skapa känslor i mig som jag egentligen inte känner för tillfället, om ni förstår vad jag menar!! ;)

 

Ni tycker nu säkert att jag är galen, men det är jag inte!! LOVAR!! B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också livlig fantasi. Du sa "Jag sitter och gör en sak och sen så får jag en känsla av att jag precis gjort/läst/sagt samma sak en gång förut!! "

 

Så har jag också fått! En gång var jag på en rastplats, och då kände jag att jag hade vart där förut! Men det hade jag inte. Det har hänt deja vu upplevelser med mig ganska många gånger ;) En gång sa några killar något till varandra, och jag hade hört PRECIS samma sak en annan gång! Jag blev stel. Det var ganska "hemskt". :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Men det har aldrig hänt sådär (som det gör i Matrix :) ) att en svart katt (tillexempel) kommer, mjauar, går iväg, sen kommer en precis likadan, och gör samma sak. Och den kommer inte ens från det hållet som den gick emot :| Ännu läskigare om det skulle hända.. Blev lite krånligt där kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...