Hoppa till innehåll
Anime.se

Berserk - slutet ? [Spoiler]


No/One
 Share

Rekommenderade inlägg

Gattsu dör inte, han räddas av en karaktär som inte finns med i animen överhuvudtaget (Skullknight). Berserk anime innefattar bok 3-14 om jag inte missminner mig, och mangan är uppe i 28 volymer så det har hänt en hel del sen animens slut. Han blir senare känd som "the black swordman"...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gattsu dör inte, han räddas av en karaktär som inte finns med i animen överhuvudtaget (Skullknight). Berserk anime innefattar bok 3-14 om jag inte missminner mig, och mangan är uppe i 28 volymer så det har hänt en hel del sen animens slut. Han blir senare känd som "the black swordman"...

 

ahh tack, så nu ska man införskaffa mangan också :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter sluttexterna i sista avsnittet ser du också när Gatts spänner fast sitt nya, stora svärd på ryggen och går iväg efter att smeden sagt något i stil med "Dö inte där ute".

 

hehe okok, men ajg orkar aldrig kolla på eftertexter :D förresten så hoppas jag att caska överlever också.

 

Men någon som har ett bra tips på vart man kan köpa mangan ? helst inom sverige, kollade på sfbok men där fanns bara 1 - 5

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars kan man tänkta tillbaka på ep 1 och komma på att den utspelar sig efter ep 25. Caska överlever också, men tappar förståndet. (Som "bonus" blir Gattsu och Caska föräldrar).

Än så länge finns bara 5 volymer på engelska, dock kan man köpa tyska, franska eller italienska översättningar, nästan allt som givits ut finns översatt till de språken.

http://www.paninicomics.it/Home.jsp

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars kan man tänkta tillbaka på ep 1 och komma på att den utspelar sig efter ep 25. Caska överlever också, men tappar förståndet. (Som "bonus" blir Gattsu och Caska föräldrar).

Än så länge finns bara 5 volymer på engelska, dock kan man köpa tyska, franska eller italienska översättningar, nästan allt som givits ut finns översatt till de språken.

http://www.paninicomics.it/Home.jsp

 

Härligt härligt det där låter, men jag kan ju inte nått språk förutom svenska, engelska & lite tyska (gick 3 år i högstadiet) men men får väl nöja mig med de 5 volymerna som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars kan man tänkta tillbaka på ep 1 och komma på att den utspelar sig efter ep 25. Caska överlever också, men tappar förståndet. (Som "bonus" blir Gattsu och Caska föräldrar).

Yes, tack för spoilervarningen. Eller något.

 

Du kan beställa Berserk från Adlibris.se (som är billigare än SFbokhandeln) men det är bara fem volymer som är släppta på engelska så långt. Men du borde klara dig såvida du inte är en väldigt otålmodig person.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Liz: det är spoilervarning på hela tråden om du på nått sätt missade det, dessutom frågade ju någon vad som hände med Caska.

(Sen, tala om vilken du menar med "du", normalt sett skulle man tolka det som om du menar mig med "du" i ditt inlägg, men det gör du ju inte ;))

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst är det väl spoilervarning på hela tråden, men du hade liksom ändå kunnat ha varnat före det där för oss som enbart sett animen och ännu inte kommit så långt in i mangan. Och även om någon frågar vad som hände med Caska så kan man ju liksom "Tihi. Det får du läsa och upptäcka själv". :P Nåväl. Du har förstör mangan för mig och jag kommer hata dig i all evighet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

 

(Sen, tala om vilken du menar med "du", normalt sett skulle man tolka det som om du menar mig med "du" i ditt inlägg, men det gör du ju inte )

Äsch, nu skall vi inte vara så petiga. Se, vi förstår alla vad jag menar med "du" så det är inga problem!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äsch, nu skall vi inte vara så petiga. Se, vi förstår alla vad jag menar med "du" så det är inga problem!

Men nu är det så att de ansvariga för forumet har gjort misstaget att utnämna en språkpolis till moderator, så... >:D

"Du" är i det här fallet en anglicism. "Man" heter det på svenska. Men men. Jag tycker också allt att SFish kunde lagt en spoltagg på kommentaren om vart Kyaska tar vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Äsch, nu skall vi inte vara så petiga. Se, vi förstår alla vad jag menar med "du" så det är inga problem!

Men nu är det så att de ansvariga för forumet har gjort misstaget att utnämna en språkpolis till moderator, så... >:D

"Du" är i det här fallet en anglicism. "Man" heter det på svenska. Men men. Jag tycker också allt att SFish kunde lagt en spoltagg på kommentaren om vart Kyaska tar vägen.

 

 

"Spoiler för Berserk mangan" skulle inte suttit helt fel nej. Man måste skilja på anime och manga, spoilervarning för slutet på animen är inte detsamma som spoilervarning för mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om inte jag missminner mig så slutar Berserk-animen så för att folket som såg den blev förbannade och bojkottade serien tack vare att den inte var ritad efter mangan.

 

Som sagt så börjar animen inte ens där mangan startar och en hel del karaktärer (såsom Skullnight) finns inte ens med. Serien är snyggt tecknad och följer vissa mönster ifrån mangan men jag förstår de som tyckte den var ren dynga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om inte jag missminner mig så slutar Berserk-animen så för att folket som såg den blev förbannade och bojkottade serien tack vare att den inte var ritad efter mangan.

 

Som sagt så börjar animen inte ens där mangan startar och en hel del karaktärer (såsom Skullnight) finns inte ens med. Serien är snyggt tecknad och följer vissa mönster ifrån mangan men jag förstår de som tyckte den var ren dynga.

 

Måste det vara en dålig sak? Jag gillar när en anime skiljer sig från mangan, det ger både mer underhållningsvärde och man vet inte alltid om samma saker kommer hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste det vara en dålig sak? Jag gillar när en anime skiljer sig från mangan, det ger både mer underhållningsvärde och man vet inte alltid om samma saker kommer hända.

 

Jag säger inte att det är så för varje anime som släpps ifrån en framgångsrik manga, men just i fallet med Berserk så är det så horribelt dåligt gjort. Man lämnar inte ute karaktärer som är viktiga för storyn, det är ju bara korkat.

 

Själv tycker jag oftast att mangan är lite bättre än animen, bara för att när en manga animeras så blir de oftast lite tamare än orginalet, pågrund av att det är för det mesta små barn som ser på det. En sorts "censur" om man nu kan kalla det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är många som betraktar Falktruppstiden som den tid som är mest meningsfull att göra animé av. Jag tycker själv att Berserk-animén lämnar mycket att önska, men ibland får man helt enkelt inse att allt inte går att ha med i animé. Det är hårdare lagar idag än för 20 år sedan. Saker som Hokuto no Ken får inte visas längre på japansk TV, så det är inte så underligt om Berserk blir stympad. Det coolaste var nästan att Zodd hade jeans.

 

Själv tycker jag att... liksom, spela roll? Berserk som manga är ändå så perfekt; det är bara att skita helt i animén. Samma sak som med Miyuki, och många andra, för vilka animéerna var skräp.

 

Om du prompt vill ha Berserk-animation med musik och röster rekommenderar jag spelen till Dreamcast och Playstation 2. De styrs inte av censurlagar, manuset är skrivet av Miura och musiken och rösterna är desamma som i animén. Mycket, mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller så kan man helt enkelt strunta i att jämföra animen med mangan och istället jämföra animen med andra animes, då inser man hur otroligt bra serien är...eller? Inget klår musiken iaf ;)

 

Musiken är inte att klaga på ne :)

 

Jämförelsevis med andra animeer så är Berserk väldigt bra tecknad, men det finns ju en anledning till varför det bara kom 26 avsnitt och troligtvis inga fler. Som zimeon skrev tycker jag också att det finns mycket man skulle kunna önskat ifrån mangan men inte fanns där samt att mangan i det här fallet överträffar animen med hästlängder.

 

Tyvärr funkar jag så om det är en manga jag läst som blir animerad och jag märker att den inte riktigt följer storyn eller en massa betydelseväckande karaktärer lämnas ute så blir jag lite mer än besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr funkar jag så om det är en manga jag läst som blir animerad och jag märker att den inte riktigt följer storyn eller en massa betydelseväckande karaktärer lämnas ute så blir jag lite mer än besviken.

 

Som sagt, skaffa spelen. De är kanonbra. Framförallt det till Dreamcast.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas det är en japansk eller en chippad PS2:a eftersom det spelet ser inte ut att släppas i Europa. :)

 

Kan så vara kan så vara ;)

 

Den saken har knappast undgått mig, blev lite lessen men inte förvånad när de meddelades att en PAL-version inte skulle släppas. Tur att man har "förbättrat" sin låda så man kan njuta av det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr funkar jag så om det är en manga jag läst som blir animerad och jag märker att den inte riktigt följer storyn eller en massa betydelseväckande karaktärer lämnas ute så blir jag lite mer än besviken.

 

Som sagt, skaffa spelen. De är kanonbra. Framförallt det till Dreamcast.

Håller med, bland det bättre Slash N Dash-spelet jag testat. Förvånansvärt bra grafik till DC-spelet också (iofs blir jag fövånad varje gång jag kör igång ett spel på min DC ;)).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...