Hoppa till innehåll
Anime.se

Asienkatastrofen


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Ingen har väl undgått de hemskheterna som utspelar sig i södra Asien? Som tur är känner jag ingen personligen som är i det drabbande området? Hade en polare som skulle åka till thailand förra veckan men han ställde in resan i sista minuten. Har ni vänner/bekanta i området?

 

Läste också artikeln "Experter stoppade varning för jättevågen". Jag citerar:

Bara minuterna efter jordbävningen i Indiska oceanen på söndagsmorgonen satt Thailands främsta meteorologiska experter i krismöte. Men de avstod från en tsunamivarning "av hänsyn till turistnäringen", skriver den thailändska dagstidningen The Nation.

 

Hemskt minst sagt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det är hemskt. Jag tror ingen jag känner personligen är i de drabbade områdena, men vi var vid Phuket några år sedan och min pojkväns föräldrar kom nyligen hem därifrån. Det är kusligt när man tänker på att sånt kan hända närsomhelst - och nu skedde det

 

Jag skänkte en slant till Röda Korset, och jag tycker alla som kan avvara lite kan göra det. Det är ju inte bara en katastrof 'nu' det här kommer ha långtgående effekter

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är fruktansvärt. Jag förstår inte hur man kan stoppa en tsunamivarning för att man tänker på turistnäringen, det här brode väl vara så mycket värre för turistnäringen?

 

Känner ingen som är i det drabbade området personligen, fast min bror har en kompis som är där. Vet dock inget om hur eller var han är nu.. Min pojkvän har även släkt som var på semester där nere, den har dock hört av sig och meddelat att den mår bra.

 

Jag har svårt att greppa hur starkt jordskalvet egentligen måste ha varit, läste någonstans att det skulle vara ungefär som 60.000 vätebomber. Helt sjukt..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja... det är i alla fall ingenting jämfört med massmördandet på gränsen mellan Rwanda och Demokratiska republiken Kongo där över en milljon människor mist livet.

Det är synd när individer helt omotiverat dör eller blir dödade, fast att somliga kommer från Sverige förändrar ingenting. Kanske det är mer känslosamt för svenskar eftersom det är en sådan kraftig kontrast till så många år fridfullt liv i Sverige utan dramatiska katastrofer.

Däremot krävs det att regeringen i Sverige ser till att ta hand om de som är svårt skadade och flyger hem dem. Den thailändska värmen är ett paradis för bakterier, vilket kan innebära infekterade sår och såsmåningom amputering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja... det är i alla fall ingenting jämfört med massmördandet på gränsen mellan Rwanda och Demokratiska republiken Kongo där över en milljon människor mist livet.

Det är synd när individer helt omotiverat dör eller blir dödade, fast att somliga kommer från Sverige förändrar ingenting. Kanske det är mer känslosamt för svenskar eftersom det är en sådan kraftig kontrast till så många år fridfullt liv i Sverige utan dramatiska katastrofer.

Däremot krävs det att regeringen i Sverige ser till att ta hand om de som är svårt skadade och flyger hem dem. Den thailändska värmen är ett paradis för bakterier, vilket kan innebära infekterade sår och såsmåningom amputering.

 

Tycker lite som dig, folk dör hela tiden.

Jag fattar inte vad som är fel med svenskarna, jag menar över 100 tusendöda och den enda annledningen till att sverige bryr sig om situationen är att det är svenskar där. Om det skulle inträffa någon annanstanns skulle man knappt bry sig, knappt visa det på TV eller radio.

Visst är det tråkigt att svenskar har dött, bröder,systrar, söner, döttrar, men många fler thailändare/srilankare/indoneser har dött!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja... det är i alla fall ingenting jämfört med massmördandet på gränsen mellan Rwanda och Demokratiska republiken Kongo där över en milljon människor mist livet.

Det är synd när individer helt omotiverat dör eller blir dödade, fast att somliga kommer från Sverige förändrar ingenting. Kanske det är mer känslosamt för svenskar eftersom det är en sådan kraftig kontrast till så många år fridfullt liv i Sverige utan dramatiska katastrofer.

Däremot krävs det att regeringen i Sverige ser till att ta hand om de som är svårt skadade och flyger hem dem. Den thailändska värmen är ett paradis för bakterier, vilket kan innebära infekterade sår och såsmåningom amputering.

 

Tycker lite som dig, folk dör hela tiden.

Jag fattar inte vad som är fel med svenskarna, jag menar över 100 tusendöda och den enda annledningen till att sverige bryr sig om situationen är att det är svenskar där. Om det skulle inträffa någon annanstanns skulle man knappt bry sig, knappt visa det på TV eller radio.

Visst är det tråkigt att svenskar har dött, bröder,systrar, söner, döttrar, men många fler thailändare/srilankare/indoneser har dött!

 

jag är säker på att thailändare/srilankare/indoneser söjer deras folk i deras hemland mer en dom brytt sig om de svenskar som dött.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Visste ni om att Svenskarna fick sitta i bårer/sängar oavsett om deras finger bröt eller om dom had eont i magen. Thailändarna själv fick sitta ute i korridoren så att det skulle "läka". Fy va kapitabelt det hörs, jag menar tänk om de blev en lavin i Åre och de vara över 400 Turkar och dom fick sitta på åren först medans vi Svenskar fick kalra oss själv.

 

Rätta mig om jag ahr fel, har bara hört och läst det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visste ni om att Svenskarna fick sitta i bårer/sängar oavsett om deras finger bröt eller om dom had eont i magen. Thailändarna själv fick sitta ute i korridoren så att det skulle "läka". Fy va kapitabelt det hörs, jag menar tänk om de blev en lavin i Åre och de vara över 400 Turkar och dom fick sitta på åren först medans vi Svenskar fick kalra oss själv.

 

Rätta mig om jag ahr fel, har bara hört och läst det där.

 

hehe go gämförelse där med turkarna ;)

 

Iallafall så är Thailändarna mycket mer beroende av turismen än vi i Sverige är. Fanns ju thailändare som gav upp platser i sjukhusen för utlänningar trots att dem skälva kanske var mer skadad. Förmodligen för att turismen är mångas leverbröd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm hemskt ja. So? Ärligt talat så känner jag absolut noll för de som dog, eftersom jag inte vet vilka de var. Hade säkerligen kännt annorlunda om det hade varit någon man kände

 

Inget att skämmas för. Jag kände inte ett dugg för någon i World Trade Center-attacken i USA för några år sedan, då jag inte kände någon. Nu är det annorlunda, en av mina bästa vänner är borta, och jag har mått skit till och från sedan jag fick reda på det.

Varför jag inte kände något för WTF-attacken kan ju iofs vara just för att det hände i USA.. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm hemskt ja. So? Ärligt talat så känner jag absolut noll för de som dog, eftersom jag inte vet vilka de var. Hade säkerligen kännt annorlunda om det hade varit någon man kände

 

Inget att skämmas för. Jag kände inte ett dugg för någon i World Trade Center-attacken i USA för några år sedan, då jag inte kände någon. Nu är det annorlunda, en av mina bästa vänner är borta, och jag har mått skit till och från sedan jag fick reda på det.

Varför jag inte kände något för WTF-attacken kan ju iofs vara just för att det hände i USA.. :rolleyes:

 

WTC attentatet

 

När jag såg de där två planen flyga in i WTC så tänkte jag inte på vem det var som blev utsatt, vilket land de kom ifrån eller vilken politik de för, utan det faktum att en massa terrorister kidnappade en massa plan och dödade runt 5000 människor gjorde mig förbannad. Då, i stundens hetta blev jag så arg att något sådant kunde hända, att några satans as kunde göra en sådan sak. Jag kände för dom som dog, även om de inte var "mitt" folk.

Kort efter attentatet så började jag dock tänka till lite, hur lyckades de med allt det här? Märker inte amerikanerna att ett antal boingplan bytt kurs osv? Misstankarna "realiserades" iochmed Farhenheit 9/11 och min ilska riktades snarare mot USA:s regering än någon afghan som de trodde gömde sig i en grotta i ett bombsargat land. Men det gjorde inte mitt medlidande med de människor som dog mindre för det. Det blev faktiskt större.

 

Flodvågskatastrofen

 

Även jag hade en vän i Phuket (som jag kände via irc och som jag vet bor i närheten av mig) som gav sig av några dagar innan jul och skulle spendera 6 veckor därnere. Som tur var så hörde han av sig för några dagar sedan och sa att han var på andra sidan av ön när katastrofen inträffade. Hade han inte hört av sig/inte hittats så hade nog tragedin varit ett större för mig, men det faktum att nästan 150 000 människor miste sitt liv och flera miljoner människor miste sina hem gjorde mig ledsen, inte arg denna gång, utan ledsen, eftersom denna katastrof kunde ingen styra över.

 

Bara för att människor lever i ett annat land med annorlunda politik och seder så gör de inte dem mindre värda eller rättfärdigar attentat och katastrofer. De är människor, precis som du och jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...