Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur gör man en egen hemsida???


riddick
 Share

Rekommenderade inlägg

Eller Geocities, eller Angelfire eller en av många andra hostar. Undvik dock Homestead och Fortunecity, fruktansvärda mängder reklam

 

Men det är väldigt sällan deras hemsidsbyggar-sidor är bra. Det stoppas i en massa skräpkod som saktar ner sidan och om du vill flytta den någon annanstans efter ett tag, kan det bli problem.

 

Sök efter free web editor, WYSIWYG (vad du ser är vad du får) page creator, html och så och kolla om du hittar något program som ser lockande ut.

En gång i tiden kom FrontPage Express med Windows gratis, men de tog bort det. Synd, det var ett trevligt nybörjarprogram (kolla om ni har gamla backup/installationsskivor hemma)

Använd inte Word för att göra hemsidor, det är krångligt blir fult och laddar långsamt.

 

En bra sida för att lära sig göra hemsidor från grunden, dvs i html utan en editor, är http://www.lissaexplains.com/ (engelska) Strunta i att det står att den är för barn, det betyder bara att man slipper krångliga ord och att färgerna är lite grällare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Använd inte Word för att göra hemsidor, det är krångligt blir fult och laddar långsamt.

Väldigt sant. En kollega till mig gav mig en html-fil som han skapat med Word. Skrev man ut html-koden var det nära 80 A4-sidor! Sedan jag rensat bort all skit som Word stoppat dit blev HTML-kodutskriften ungefär 2-3 sidor.... Ni kan ju ana hur mycket tid, utrymme och bandbredd man sparar på att INTE göra sina hemsidor med MS Word!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Väldigt sant. En kollega till mig gav mig en html-fil som han skapat med Word. Skrev man ut html-koden var det nära 80 A4-sidor! Sedan jag rensat bort all skit som Word stoppat dit blev HTML-kodutskriften ungefär 2-3 sidor.... Ni kan ju ana hur mycket tid, utrymme och bandbredd man sparar på att INTE göra sina hemsidor med MS Word!

 

öh va? WORD är ett ordbehandlingsprogram och kan inte stoppa in kod förutom det du själv skriver... din kollega eller du snackar skit...

 

 

 

iaf, jag rekommenderar att du laddar ner macromedia studio MX 2004 eller dreamweaver mx 2004 från www.macromedia.com, där har dom 30 dagars trial... lätt det bästa programmet att göra hemsidor med...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

öh va? WORD är ett ordbehandlingsprogram och kan inte stoppa in kod förutom det du själv skriver... din kollega eller du snackar skit...

 

Jag snackar inte om att knacka HTML-kod med Word, för DET gör ingen skillnad. Men om du har ett ordinarie word-dokument och ber MS Word spara det i html-format, så ska du se på andra bullar....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WORD är ett ordbehandlingsprogram och kan inte stoppa in kod förutom det du själv skriver... din kollega eller du snackar skit...

 

Öh, bara för att du inte hittat en av Words alla funktioner måste du väl inte vara så oartig?

 

Jag vet inte om Dreamweaver är det bästa när man är helt nybörjare, eftersom det är ganska komplicerat att bara lära sig programmet. Plus att man har möjligheten att göra enormt komplicerade layouts som pga av att de använder en massa knep och extra scripts osv kan bli stora och klumpiga om man inte vet vad man gör.

Dessutom kostar det pengar (efter testversionen gått ut), och det finns utmärkt free/shareware som är lätt och behändigt

 

Men, det är bara att testa på så mycket som möjligt och se vad man hittar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och det finns utmärkt free/shareware som är lätt och behändigt

Vilka?

Länk!

 

Håller nämligen på med en sida, och att koda skiten är jäkligt jobbigt!

Nä, det är inte alls jobbigt... aja, här får du en länk i alla fall:

http://www.download.com/HTML-Kit/3000-2 ... ag=lst-0-1

 

Ett lätt och behändigt free/shareware.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man är nybörjare rekomenderar jag att man lär sig knacka ren html kod först, kanske inte till 100% men man bör kunna skriva en ok sida i notepad (om man är lite småseriös och vill kunna göra nått som är lite mer än bara ok). Man tjänar på att veta hur sakerna ser ut och fungerar, sen kan man börja leka med dreamweaver och andra WSIWYG-editorer.

Att lära sig grunderna i hur man skriver html-kod är fö. så lätt som det kan bli, inte några svåra saker alls egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...