Hoppa till innehåll
Anime.se

Sapparikai 2, den 19/2 i Hagsätra


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Sapparikai 2

En enkel filmvisning med lite extra

Tid: Lördagen den 19 februari 2005 från klockan 09:00 till 24:00

Plats: Biograf Focus i Hagsätra, Stockholm

Inträde: 50 kronor

Medlemskrav: Föreningar är bra. Var gärna medlem. Helst i Mangakai. Men vi orkar inte kontrollera.

Vägbeskrivning: Ta tunnelbanan mot Hagsätra (ungefär en halvtimme från Centralen). Ta vänster direkt utanför spärrarna och gå uppför backen. Vik av åt höger, och 20 meter längre fram ser du biograf Focus.

 

SAPPARIKAI

Enkelt, avskalat och avslappnat: Sappari

Sapparikai arrangeras av amatörtextningsgruppen Studio Sappari.

Sapparikai är, till skillnad från Dogakon och övriga konventsarrangemang, ett enkelt filmvisningstillfälle. Grundtanken är hålla det så simpelt som möjligt för att göra det enkelt att arrangera. Allt som arrangörerna tycker är jobbigt att fixa är borttaget. Endast det vi tycker är kul är med.

Tanken är att det skall vara en Sapparikai varannan månad. Sapparikai 3 äger rum den 23 april 2005, på samma plats.

 

Animévisningar lider lite av att det mesta (intressanta) är TV-serier. Sådant är tyvärr oundvikligt. För att nya besökare skall få sitt skall vi försöka att inleda en serie per visning, och ha minst en långfilm/hel OAV-serie per visning. Annars kan jag personligen bekräfta att hoppa in i en serie mitt i kan ofta vara minst lika givande som att börja från början. Ingen av serierna vi visar denna gång förlorar på att man hoppar in i avsnitt 4 eller 5.

 

STUDIO SAPPARI SÖKER FLER TEXTARE

En grundregel för Sapparikai är att allt skall vara textat på svenska. Urvalet av film är gjort av textarna själva. Vi visar helt enkelt det vi råkar ha, tycka är bra och har hunnit översätta. Sapparikai skall vara en plats för alla svenska amatörtextare att visa det de översatt. Baktanken är att på detta sätt främja svensk amatörtextning av animé. Vill du visa något på framtida Sapparikai är det alltså bara att översätta det och prata med arrangörerna. Alla förslag är välkomna.

 

Ojisanya och om du vill sälja hemgjorda saker

Sapparikai vill också främja all form av kreativ nördverksamhet, varför det kommer finnas ett bord där man får sälja sina egna hemgjorda fansin (doujinshi), bilder eller andra leksaker som är relaterade till manga eller animé. Dock inget försäljningsbord för begagnade saker i övrigt. Men Ojisanya (Sveriges butik för animémerchandise) kommer att vara där.

 

Nördspel

Lite spelmässig nördverksamhet kommer finnas närvarande i form av Nördspelsgruppen med dator(er) fyllda med japanska hemmagjorda knäpplir. Tyckte ni att Jungfru Maria ser dig var bra, prova på Jungfru Maria slår dig och låt Rosa chinensis uppfostra ädla Sachiko med sin rospiska.

 

Annars ganska renlärigt

Och som vanligt: Dräktlek (cosplaya) gärna, men det är ingen uppvisning, inga tävlingar, inga priser, ingen matservering. De som kommer långväga ifrån får sköta sin övernattning själva. Ni kan säkert hitta någon besökare att kinesa hos. I värsta fall får ni säkert sova hos någon arrangör. Matställen finns det massor av runt om.

 

Ta med dig något?

Vill du sätta upp något på Sapparikai går det bra i mån av plats. Tyvärr är det lite ont om just plats, men i huvudsak kan du ta med dig vad som helst du vill roa dig med. Vill du ta med dig något TV-spel, spelkort eller risbollar att sälja går det utmärkt så länge du ordnar det själv.

 

Har du några frågor kan du höra av dig till Simon Lundström på 08-544 75 544.

 

Program:

09:00~11:00 Cats Eye avsnitt 4~7

11:00~13:00 Jungfru Maria ser dig avsnitt 4~7

13:00~14:00 Käka nåt eller så

14:00~16:00 Evangelion 5.1 avsnitt 5~8

16:00~18:00 éX-Driver

18:00~19:00 Typ... ät?

19:00~21:00 Saint Seiya avsnitt 1~4

21:00~23:00 Cirkelmagi Guruguru avsnitt 5~8

 

Beskrivningar

CAT'S EYE

Från en originalmanga av Tsukasa Hojo, mannen bakom City Hunter. Superklassisk animé om en de tre systrarna Rui, Hitomi och Ai som driver cafét Cat's Eye, men också agerar mästertjuvar och stjäl allt som en gång hörde till deras fars samling. Och givetvis är Hitomis pojkvän polis. Undrar ni varifrån DNAngel och Saint Tail hämtade sin inspiration? Cat's Eye är svaret. TV-serie från 1983. Avsnitten är i stort sett helt fristående från varandra. Textad av Iggy Drougge.

 

JUNGFRU MARIA SER DIG

På Lilians flickskola är allt fint och propert och höviskhet är så självklart att man inte ens reflekterar över det. De oskuldsfulla unga kvinnorna går med rak rygg igenom den höga porten, och det gäller att se till att kjolens veck inte slätas ut, och att kragen inte är på sniskan. Och glöm inte att hälsa artigt och korrekt om någon av elevrådet Bergsliljorna råkar passera.

Lilla Yumi har nu äntligen blivit ädla Sachikos lillasyster. Men allt går inte väl till bland Bergsliljorna. Framförallt verkar Rosa Foetida en bouton och hennes lillasyster inte alls vara de som omgivningen tror...

Med en fullkomligt orealistiskt ren världssyn har Jungfru Maria ser sig redan hunnit bli kult. Se och döm. TV-serie från 2004. Textad av Simon Lundström

 

EVANGELION 5.1

Shinji Ikari börjar sakta vänja sig vid sin roll som Evangelion-pilot, men blir allt mer osäker på första barnet Rei Ayanami.

Få animéentusiaster är det som har missat Evangelion. Har du det är detta ett utmärkt tillfälle att göra något åt det. Och bland de som sett den är det ändå få som fått tillfälle att avnjuta Gainax noggrant remastrade version med 5.1-ljud. Denna nyutgåva var nästan lika dyr som en ny animé. Se ~eller snarare hör~ och bedöm varför. TV-serie från 1995, remastringen från 2002. Textad av Simon Lundström och Fredrik Stangel.

 

éX-Driver

I en inte allt för avlägsen framtid styrs alla bilar av en moderdator, och de enda som fortfarande kan köra bensindrivna bilar är de två kvinnliga medlemmarna i éX-Driver, som ger sig ut på uppdrag när moderdatorn förlorat kontrollen. I denna långfilm skall de ge sig ut på racingbanan för att bevisa sin teknik.

Studio Sappari tar hårt på traditioner. "éX-Driver" betyder med andra ord att vi inte har någon aning om vad som skall visas här. Det kanske till och med blir éX-Driver (!) som är textad av Fredrik Stangel.

 

SAINT SEIYA

Dagens Japan. En mäktig organisation har utlyst en kamptävling på det egenbyggda Colosseum i Tokyo och mäktiga krigare samlas från världen runt för att vinna den prestigefylla Gyllne klädnaden, en skinande rustning i Sagittarius tecken. I spetsen finns ynglingen Seiya, som efter år av träning äntligen vunnit Pegasens bronsklädnad.

Löst baserad på de internationellt kända stjärnhimlens bilder och gammal grekisk mytologi är denna saga om kamp, rättvisa och hjältemod troligtvis den mest stilbildande slagsmålsanimén av alla. TV-serie från 1985. Textad av Simon Lundström

 

CIRKELMAGI GURUGURU

En gammal Dougakaifavorit i repris. Baserad på RPG-parodimangan med samma namn av Hiroyuki Eto. Hjälten Nike vill inte alls vara hjälte, men tvingas av sin far ut på en resa för att besegra slutbossen. Med sig på resan får han den klantiga men gulliga cirkelmagikern Kukuri. Inom kort snubblar de över en förhäxad by, och i kampen om dess befrielse blir Kukuri och en byflicka kidnappad! Nike ger sig bestämt (!) iväg till grottan där monstrena skall hålla till. TV-serie från 1994. Textad av Simon Lundström.

 

Sapparikai 3 vara lördagen den 23 april. Samma plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eh, betyder det att det faktist är Niea_7 som visas eller nåt annat som liknar den?

 

Alla som minns Niea_7 på Odåga vet vad det betyder. Det betyder att sannolikheten att den visas är låg. Allt kan hända för att förhindra Niea_7 att visas på Odåga, och det är texten som är problemet. I ena stunden hade textaren fastnat i den indiska tullen, i andra stunden flög det in en massa plan i WTC... det fanns ingen gräns för sätten världen hittade på för att hindra Niea_7 att visas textad.

 

Vad gäller éX-Driver har vi försökt visa den två gånger tidigare, bägge gånger förgäves. Hårddiskkrashar, diskettsvinn, allt har hänt. Nu väntar vi bara på att någon skall flyga in en Cessna i Uppsala domkyrka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

l... men för allt i världen släng Saint Seiya ner för närmaste stup! >:)

 

...säger personen som a) tycker det är coolt att vara ett otaku och B) gillar Gundam Seed. Liksom w00t? Hur resonerar du? Saint Seiya är en av animéhistoriens tyngsta titlar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att Saint Seiya är trist och gammal

Din personliga åsikt motiverar definitivt inte ett "men för allt i världen släng Saint Seiya ner för närmaste stup! :evil:" när det gäller en animévisning. You don't like it, you don't mention it. Saint Seiya är en superklassiker av enorma mått och hör alla gånger hemma på en animévisning. Och jag begriper inte svenskard märkliga vana att nödvändigtvis behöva nämna vad det är de inte gillar. Om det är något jag inte gillar på en animévisning jag går på, då undviker jag att se den helt sonika. Vadan detta behov av att mena att man skall slänga ut det ur visningen bara för att man själv inte råkar gilla det? Mycket, mycket märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar inte att traggla ner på andra men lite mer "moderna" animeér kunde vara kul det med.

Om du med moderna animéer menar nyare animéer tycker jag mig se en del ny animé i schemat. Jungfru Maria ser dig är ju för sjutton från förra året. Till och med Naruto började före den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar inte att traggla ner på andra men lite mer "moderna" animeér kunde vara kul det med.

 

Vi vet, vi vet. Till saken hör att på Sapparikai visas endast och enbart det som:

* textarna vill visa

* textarna råkar ha på DVD/VHS/LD/VCD

* textarna har orkat texta

 

Det är textarna som bestämmer. En "textare" definieras som

* en person som har textat en animé på svenska och sagt att han/hon har lust att visa den animén på Sapparikai.

Det kan med andra ord vara precis vem som helst. Studio Sappari är ingen sluten grupp.

 

En som gått så långt i sitt nörderi att han/hon sitter och amatörtextar animé på svenska har normalt sett hunnit uppamma ett osedvanligt intresse för klassisk 80-talsanimé. Det är därför urvalet lutar lite åt det hållet. Men det är inget som säger att det måste vara så. Det är bara det att nuvarande textare har de preferanser som ses ovan.

 

Jag går och gräver ner mig under en sten.

Låter som en utomordentligt dålig idé. Kom till Sapparikai och se på dumanimé och spela dumspel istället. Det är mycket roligare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

... Det kommer jag göra, men jag kommer aldrig i livet berätta vem jag är!

Risken finns att bli anfallen av galna Saint Seiya fans på stridselefanter. ;)

 

Äh, då är de ju bara fåniga. Folk får ju tycka om vad de vill, finns ju ingen anledning att bli sur på den som inte tycker som man själv, förutsatt att han/hon inte förolämpar det man själv tycker.

 

Huruvida en sak är en milstolpe eller inget har inget att göra med vad man "bör" tycka om den. Det finns många milstolpar jag tycker är tokmossa. Inget fel i det. Men det ändrar ju inte det faktum att de är milstolpar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...