Hoppa till innehåll
Anime.se

Grave of the fireflies


CyberSphere
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja. Den är, tillsammans med "Tokyo Godfathers", en anime som borde skrivas in i FNs stadgar som något obligatoriskt att se, i alla länder världen över.

 

Grave of the Fireflies handlar om två syskons kamp att överleva efter atombombningen av Hiroshima. Jag skulle inte säga att slutet är sorgligt, för HELA filmen är sorglig. Och tokbra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon atombombning var det väll inte tal om (och inget Hiroshima heller)? Det som förekom var väll endast "normala" bombningar, dvs bombplan som fällde bombmattor? I övrigt är det rätt, handlar om två syskon som försöker överleva i Japan under 2a världskriget.

 

Annat än det att i slutet av filmen berättas att Japan gav upp kriget, kommer inte ihåg om atombomben nämns i filmen, men det är ju ändå bara i slutet

 

Fö. en av de bästa ghibli-filmerna (imho), vilket säger en hel del. Har man något sorts hjärta i kroppen, man behöver inte ens gilla anime, är det en sevärd film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar filmen skarpt, en av mina favoriter faktiskt. De har fått med det mesta jag vill ha för att tycka om en film. Filmen har en sorglig, lite smått deprimerande känsla, och det är som det ska ;)

 

För övrigt enda "äldre" filmen jag sett från Ghibli, kanske borde ta mig an några andra gamla godingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmen är ett mästerverk, men det säger jag nästan om alla Ghibli filmer ;). Men det är en av de bättre, väldigt sorglig och stark anime som borde ses av alla som gillar anime med realistiska karaktär och handling.

 

Dock förstår jag många som inte gillar den, ungefär samma sak med Schindle's List som många tycker är riktig dålig (en av mina favorit filmer). Skulle vara intressant att se fler animés som berör tiden innan/under/efter andra världskriget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En av de fem bästa tecknade filmer jag har sett, men också den som jag brukar varna folk för: - "se den inte om du inte är beredd på något sorgligt". Sen ser de den och blir ledsna i alla fall, för de trodde inte att jag menade något pass sorgligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grave Of The Fireflies utspelar sig under bombningen av Kobe och ingenting annat, läs mer om den här.

 

Lite snabbinformation om författaren av boken som filmen bygger på förresten:

 

A survivor of the firebombing of Kobe in World War II, Nosaka battled starvation and actually lost his younger sister to malnutrition. Haunted for years by the experience, driven by the guilt of his sister's death, he wrote the book in hopes of silencing the ghosts surrounding him.

Texten i sin helhet finnes här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...