CyberSphere Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Finns det någon annan än mig som har sett denna sorgliga anime? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ikkari Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 eh..jo det är nog rätt så många.=) jag är en bland dom. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CyberSphere Skrivet mars 2, 2005 Författare Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Vad tycker du om den? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zaphod Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Vad handlar den om? Skriv gärna lite mer än att fråga om någon har sett den. Oh, förresten, är slutet sorgligt? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Ja. Den är, tillsammans med "Tokyo Godfathers", en anime som borde skrivas in i FNs stadgar som något obligatoriskt att se, i alla länder världen över. Grave of the Fireflies handlar om två syskons kamp att överleva efter atombombningen av Hiroshima. Jag skulle inte säga att slutet är sorgligt, för HELA filmen är sorglig. Och tokbra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SFish Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Någon atombombning var det väll inte tal om (och inget Hiroshima heller)? Det som förekom var väll endast "normala" bombningar, dvs bombplan som fällde bombmattor? I övrigt är det rätt, handlar om två syskon som försöker överleva i Japan under 2a världskriget. Annat än det att i slutet av filmen berättas att Japan gav upp kriget, kommer inte ihåg om atombomben nämns i filmen, men det är ju ändå bara i slutet Fö. en av de bästa ghibli-filmerna (imho), vilket säger en hel del. Har man något sorts hjärta i kroppen, man behöver inte ens gilla anime, är det en sevärd film. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Wilcon Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Jag gillar filmen skarpt, en av mina favoriter faktiskt. De har fått med det mesta jag vill ha för att tycka om en film. Filmen har en sorglig, lite smått deprimerande känsla, och det är som det ska ;) För övrigt enda "äldre" filmen jag sett från Ghibli, kanske borde ta mig an några andra gamla godingar. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Hela filmen är sorglig. Inte bara på det där, man blir lite ledsen när man ser den sättet, utan så det verkligen värker i en (iaf på mig) Den är också väldigt bra och väldigt vacker. Det finns en sådan skör glädje i allt det hemska och... ja. Den är fantastiskt bra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Filmen är ett mästerverk, men det säger jag nästan om alla Ghibli filmer ;). Men det är en av de bättre, väldigt sorglig och stark anime som borde ses av alla som gillar anime med realistiska karaktär och handling. Dock förstår jag många som inte gillar den, ungefär samma sak med Schindle's List som många tycker är riktig dålig (en av mina favorit filmer). Skulle vara intressant att se fler animés som berör tiden innan/under/efter andra världskriget. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Det är ingen anime (eller hur?) men mangan Gen - Pojken från Hiroshima är i mitt tycke också en ypperlig manga, samt en stark anti-krigsskildring. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zoushoka-San Skrivet mars 2, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 2, 2005 Sorglig. Obeskrivligt sorglig. Man behöver utrustning för att se den här filmen. Och utrustningen bör bestå av åtminstone TVÅ näsdukar. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
cainz Skrivet mars 4, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 4, 2005 Whops, En favorit! Har ni inte sett denna så går och gör det omedelbart. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet mars 5, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 5, 2005 En av de fem bästa tecknade filmer jag har sett, men också den som jag brukar varna folk för: - "se den inte om du inte är beredd på något sorgligt". Sen ser de den och blir ledsna i alla fall, för de trodde inte att jag menade något så pass sorgligt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Exile Skrivet mars 6, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 6, 2005 Det var väl brandbombningen av tokyo eller? Hela staden brann nästan ner till grunden har jag för mig :| Två syskon som förlorar sina föräldrar i kriget, och tvingas överleva på egen hand. (!) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zoushoka-San Skrivet mars 6, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 6, 2005 Nej, bombräden är ju bara en av många som byarna på den japanska landsbygden drabbades av under WW2. Rent historiskt var den alltså inget stort, men i filmen får man uppleva hur hemskt det kunde vara. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Scab Skrivet mars 7, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 7, 2005 Grave Of The Fireflies utspelar sig under bombningen av Kobe och ingenting annat, läs mer om den här. Lite snabbinformation om författaren av boken som filmen bygger på förresten: A survivor of the firebombing of Kobe in World War II, Nosaka battled starvation and actually lost his younger sister to malnutrition. Haunted for years by the experience, driven by the guilt of his sister's death, he wrote the book in hopes of silencing the ghosts surrounding him. Texten i sin helhet finnes här. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
koneko Skrivet mars 11, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 11, 2005 Finns det någon annan än mig som har sett denna sorgliga anime? jag såg den, jag grät, jag älskar denna animé! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg