Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur många avsnitt Tenchi Muyo?


Boda
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjena jag bara undrar hur många Tenchi muyo avsnitt det finns en del säger att det fins 6 oavs men jag har 13 :S sen har jag sett att det finns över 13 och nu undrar jag bara hur många det finns??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns en hel del olika ovas samt filmer. Sen har du troligen sett Ryo-Ohki 1+2 (12 ova). Samt 1 till då ?

 

Tenchi Muyo! Ryo-Ohki 1 OVA 6 1992-1993

Tenchi Muyo! Ryo-Ohki 2 OVA 6 1994-1995

Tenchi Muyo! Ryo-Ohki 3 OVA 6 2003-200?

Tenchi Muyo: Magical Girl Pretty Sammy OVA 3 1995-1997

Tenchi Muyo! Mihoshi Special OVA 1 1994

Tenchi Muyo! The Night Before The Carnival OVA 1 1993

Tenchi Muyo! in Love 1 Movie 1996

Tenchi Muyo! Manatsu no Eve Movie 1997

Tenchi Muyo! in Love 2 Movie 1999

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

GXP då? Mycket sevärd. Är det bara jag som blir förvirrad av det här med Ryo-Ohki? När jag såg den kallades den rätt och slätt för Tenchi Muyo! Är det nåt nytt påhitt att kalla dem Ryo-Ohki eller är det jag som är van med den engelska versionen och den alltid hetat Ryo-Ohki, och nu när det ska vara så internationellt så smackar man på det?

Det är den här jag menar:

013023017498o_300x200.jpg

 

*Suck* Ryoko, du har en plats i mitt hjärta fortfarande efter alla dessa år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

GXP vert jag inte om jag ska se vidare på har ju sett första asnittet men jag gillar inte när dom bytter huvudkaraktär sådär bara :( vill ju att det ska vara med Ryoko och Co :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

GXP då? Mycket sevärd. Är det bara jag som blir förvirrad av det här med Ryo-Ohki? När jag såg den kallades den rätt och slätt för Tenchi Muyo! Är det nåt nytt påhitt att kalla dem Ryo-Ohki eller är det jag som är van med den engelska versionen och den alltid hetat Ryo-Ohki, och nu när det ska vara så internationellt så smackar man på det?

 

Är det inte så att den japanska versionen heter Ryo-Ohki och är uppdelad på 2 x 6 ova. Sen när de gjorde den engelska versionen satte de ihop Ryo-Ohki 1+2 + "The Night Before The Carnival OVA" och kallade den bara Tenchi Muyo! (Tenchi Muyo! OVA)

 

# Tenchi Muyo! Ryo-Ohki is an OVA consisting of, currently, two sets of 6 episodes each (OVA 1 & 2), a single-episode OVA ("The Night Before The Carnival"), and OVA 3 which is again a set of 6 episodes. Combined, there should be a total of 19 episodes in this anime. #

 

GXP vert jag inte om jag ska se vidare på har ju sett första asnittet men jag gillar inte när dom bytter huvudkaraktär sådär bara :( vill ju att det ska vara med Ryoko och Co :)

 

Men GXP är ändå rätt överaskande bra tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

hmm är detr nån som har hört om Tenchi Muyo! Ryo Ohki: Here Comes the Bride Fick nyss reda på att den fans ute och att den var en ny serie undrar ltie om det är nån mer som kanske har hört nåt ??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag har för mig att Tv serien kom först, men jag kan ha fel.

 

Höll på att sätta colan i halsen när de helt plötsligt trycker in "Zynj" i slutet av GXP (för er som inte har sett "Dual" är den en jätte robot från den serien).

ok för att de är samma skapare men man fick en del att fundera på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare, GXP garvar man något så hysteriskt åt. ;)

 

Tenchi Muyo! OAV är väl först i serien om Tenchi?

 

Tenchi Universe är väl en alternativ variant av Tenchi Muyo! OAV?

 

Exakt men glöm inte Tenchi in tokyo som jag inte riktigt vet vilken serie den till hör :( kan tänka mig att den till hör tenchi univers eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Tenchi Muyo Ryo-Ohki 1 2 är det var den första tenchi så gjordes som ett pilot avsnitt sen så kom de på att dom kan göra ryo-Ohki 3 för att få slut på tenchi muyo ova serien sen kom universe och tokyo.

Som filmer så har vi Tenchi in love , Tenchi muyo The Daughter of Darkness som är min favorit och sist Tenchi forever eller som skaparna ville att den skulle hete Tenchi in love 2.

Till filmerna så hör Tenchi universe för utom Daughter of Darkness som hör till Ryo-Ohki serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Jag såg de två första Ryo-Ohki OAV:erna (totalt 12 avsnitt) först, sen Universe och kan konstatera att det inte hade spelat någon större roll vilken jag hade sett först, eftersom båda berättar historien från början.

 

Men OAV:n är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte kolla på det här, men har ingen aning om vart man ska börja, och i vilken ordning allt är. Någon som vet?

Om vi ska ta allt i beaktande...

 

Tenchi Muyou! är mestadels Masaki Kajishimas verk. Han var med och utvecklade serien, och han har skrivit Tenchi-böcker och släpper amatörpublicerad Tenchi-manga om sådant som inte tagits upp i animerad form. Det är han som har haft det mesta klart för sig hur det ska gå. Så man brukar räkna det som han arbetat på som "canon", det primära, det som de andra serierna härmar:

 

Tenchi Muyou! Ryououki (om Tenchi Masaki som hamnar mitt i klistret när en massa rymdbrudar anfaller; sex avsnitt plus specialavsnittet, även kallat The Night Before The Carnival)

Tenchi Muyou! Ryououki 2 (1994, direkt uppföljare, sex avsnitt)

Tenchi Muyou! Ryououki 3 (2003, direkt uppföljare, sex avsnitt plus ett epilogavsnitt)

Tenchi Muyou! GXP (2002, om en kompis till Tenchi som råkar gå med Galaxpolisskolan)

Isekai no Seikishi Monogatari (2009, om Tenchis halvbror som hamnar i en annan värld)

• Några andra av Kajishimas verk, som den påstådda Evangelion-parodin Dual! Parallel Trouble Adventures (1999), ska ha canon-kopplingar till Tenchi Muyou!.

 

 

 

Nahoko Hasegawa var en manusförfattare på OVA1 som började skriva egna Tenchi-böcker, och baserat på hennes verk kom animé utan annan direkt koppling (dvs inte uppföljare till OVA:n eller något sådant). Det är hon som (för böckerna) skapade rymdpolisen Kiyone, som senare kom in i Tenchi Universe:

 

Tenchi Muyou! Bangaihen: Galaxy Police Mihoshi Space Adventure (1994, OVA på ett avsnitt där Mihoshi drömmer upp knasigheter)

Tenchi Muyou! Manatsu no Eve (1997, film, ingen direkt koppling till någon annan animé)

 

 

 

Det gjordes en remake, där regissören Hiroshi Negishi var en drivande kraft:

Tenchi Muyou! (1995, TV-serie, även kallad Tenchi Universe; handlar om OVA-karaktärerna men annorlunda berättat)

Tenchi Muyou! in Love (1996, film, fristående uppföljare)

Tenchi Muyou! in Love 2: Haruka Naru Omoi (1999, film, fristående uppföljare)

 

 

 

Det gjordes ännu en remake:

Shin Tenchi Muyou! (1997, TV-serie, även kallad Tenchi in Tokyo)

 

 

 

I Mihoshi Space Adventure fanns en Sasami med magiska krafter. Så hon fick en rad egna serier, först i form av en kort, "mahou shoujo"-parodi:

Mahou Shoujo Pretty Sammy (1995, OVA)

Mahou Shoujo Pretty Sammy (1996, TV-serie, remake av OVA:n fast typ inte parodi)

Sasami -Mahou Shoujo Club- (2006, TV-serie, nu ser det ju inte ens ut som Sasami längre...)

Sasami -Mahou Shoujo Club- 2 (2006, TV-serie, uppföljare)

 

 

 

(Och då har jag inte ens tagit upp alla mangaböcker och radiopjäser!)

 

 

I vilket fall är det som riyu säger: Ryououki är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...