Hoppa till innehåll
Anime.se

Japanska för dumskallar


grunt
 Share

Rekommenderade inlägg

Hoi

 

Hade en kul idé. Nu genomför jag den. Härmed grundas Anime Japanska skolan för dummies (Ajsfd). Tänken är en tråd där man kan lära sig små japanska fraser ord, verb regler, vad än du kan komma på med inrikting för att man bättre skall kunna förstå det vanligaste förekommande fraserna i animes. Ett storslaget mål kanske, men förhoppningsvis finns det många därute som kan nåt. Om du kan någon japanska överhuvudtaget som kan tänkas passa in, skriv på och lär alla andra!

 

Obs: Jag har själv i princip inga kunskaper.

 

Lite jag lyckats uppfatta

 

Hai: Ja

Senpai: Sägs efter namn, hedersfras för äldre elev, läromästare (?)

Yare, Yare: ungefär som ja ja med en suck.

 

 

Nån annan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Hoi

 

Hade en kul idé. Nu genomför jag den. Härmed grundas Anime Japanska skolan för dummies (Ajsfd). Tänken är en tråd där man kan lära sig små japanska fraser ord, verb regler, vad än du kan komma på med inrikting för att man bättre skall kunna förstå det vanligaste förekommande fraserna i animes. Ett storslaget mål kanske, men förhoppningsvis finns det många därute som kan nåt. Om du kan någon japanska överhuvudtaget som kan tänkas passa in, skriv på och lär alla andra!

 

Obs: Jag har själv i princip inga kunskaper.

 

Lite jag lyckats uppfatta

 

Hai: Ja

Senpai: Sägs efter namn, hedersfras för äldre elev, läromästare (?)

Yare, Yare: ungefär som ja ja med en suck.

 

 

Nån annan?

Nande?: om jag minns rätt varför.

 

Arigaotu(osäker på stavningen):tack

 

okazan(osäker på stavningen):mamma

 

orkar inte skriva mer nu, kankse skriver mer senare..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte så värt att vara så petig med stavningen. Sålänge budskapet går fram. Iaf när det gäller denna japanska iaf med tanke på att jag tvivlar på att folk som kan lite fraser (Som de antagligen lärt sig från animes) inte kan stavelserna. Aja. T_T

 

Kan lite gran, men orkar faktiskt inte skriva nu :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mjo man måste ju stava rätt annars har det ju ingen betydelse för själva tråden.. om man inte stavar rätt så tror dom som inte vet vad det va innan att det stavas så. men om man glömmer saker som ^ över bokstäver å sånt så spelar d nog ingen större roll så länge själva ordet e rätt stavat

 

föresten, det stavas arigatou

kolla nyss up det i en ordbok

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vem bryr sig? Vi dör ändå förr eller senare. Och jag tror nog jag lär mig mer av att gå på japanska lektionerna eller nöta boken än att fjolla runt på något forum med lite japanska.. Så bra är jag inte på japanska att jag kan börja tala det med andra annat än enstaka fraser.

 

Jag är bättre på grammatiken och skrivandet...

 

Men orka med en oseriös tråd där stavandet inte spelar någon roll...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mjo man måste ju stava rätt annars har det ju ingen betydelse för själva tråden.. om man inte stavar rätt så tror dom som inte vet vad det va innan att det stavas så. men om man glömmer saker som ^ över bokstäver å sånt så spelar d nog ingen större roll så länge själva ordet e rätt stavat

 

föresten, det stavas arigatou

kolla nyss up det i en ordbok

 

Som jag tolkade Herid Fels skrivsätt så var ô = ou, så då spelar det roll.

 

g00fy, jag läser japanska nu i gymnasiet, dessvärre hinner man inte lära sig allt för mycket då det är så lite tid. Ska förhoppningsvis läsa det på Stockholms Universitet i höst dock =)

 

Herid Fel: Vem var ditt sista inlägg riktat till?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vem bryr sig? Vi dör ändå förr eller senare. Och jag tror nog jag lär mig mer av att gå på japanska lektionerna eller nöta boken än att fjolla runt på något forum med lite japanska.. Så bra är jag inte på japanska att jag kan börja tala det med andra annat än enstaka fraser.

 

Jag är bättre på grammatiken och skrivandet...

 

Men orka med en oseriös tråd där stavandet inte spelar någon roll...

Men Herid Fel nu ska nu inte vara sådan... Det kanske finns lite folk som vill lära sig ett eller två ord. Desutom är det ingen som tvingar dig att hänga i denna tråden. Men dock skulle man kunna göra tråden lite seriösare, så där har du en poäng. ;) Men jag tycker denna tråd var en ganska bra idé ändå.

EDIT: Ska luska runt och se om jag kan hitta någara bra websidor med katana, hiragana och kana, vet att jag hade massor innan.. Men, men.. Jag återkommer.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilka mer än jag läser japanska i skolan?
Aww, jag vill läsa det men gymnasiet jag söker till lär inte ut japanska, sorglitvis nog.. :S Men det är något jag kommer lära mig förr eller senare ändå.. Finns ju div. läro-skivor till pc nuförtiden. Det enda dåliga med det är att de är så dyra.. *snyft*
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilka mer än jag läser japanska i skolan?
Aww, jag vill läsa det men gymnasiet jag söker till lär inte ut japanska, sorglitvis nog.. :S Men det är något jag kommer lära mig förr eller senare ändå.. Finns ju div. läro-skivor till pc nuförtiden. Det enda dåliga med det är att de är så dyra.. *snyft*

 

vem säger att man ska köpa sakerna? men kan ju ladda ner det nånstans från nån som har det sen om det skulle behövas en cd-key till det så är det bara cracka det eller leta reda på en :) som man säger "ingenting e omöjligt bara olika svårt"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Warez var väl inte tillåtet om jag minns reglerna rätt ;)

 

Alltså, Herid Fel, du måste erkänna att det är såna här småfraser som man lär sig på div. ställen är inkörsporten till intresset, alltså, om man lär sig t.ex "hej" och "hejdå" så kanske man vill lära sig "Hej, hur mår du" och "Hejdå, trevligt att råkas" osv.

Då utvecklar man ju till slut ett enormt intresse och lär sig mer och mer, kanske köper böcker, eller tar kurser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Herid det va inget tvång på att läsa eller ens posta i den här tråden du gjorde det av egen fri vilja, det är inget att bli arg över

Arg? Jag tror inte du vet vad det ordet betyder om du missbrukar det i denna situation. Jag är inte arg, inte ens irriterad. Jag postade i tråden därför att jag trodde att den var seriös, inte för något annat. Och mitt inlägg är riktat till alla som läser denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...