Hoppa till innehåll
Anime.se

SO arbete om Japan.


Genma©
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag ska göra ett arbete i ämnet SO i skolan och skulle behöva tips om vad man ska ha med om den Japanska kulturen.

 

Några grejer jag hade tänkt ha med.

 

1. Sumobrottning.

2. Anime och Manga.

3. Språket.

4. Lite Historia (men vet inte vad).

 

Skulle vara snällt om jag kunde få lite tips.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ska du ha om japansk historia så ska du ha om samurajerna, de är lätt bland dem mest aegande historiska krigarna

 

Ja, och så kan du ta upp ninjorna oxå :) . En annan sak skulle kunna vara teceremonierna; en väldigt utmärkande sak för Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du ska historia tycker jag helt klart att du ska skriva om industrins utveckling i japan, de var det enda landet i asien som lyckades hänga med västmakternas utveckling på 1800 talet. Sen så skulle det va intressant om du skrev lite om några stora klaner i japansk historia. Kanske något om byteshandel? Japans överlevnad berodde på byteshandel till havs det var därför de byggde upp en av de starkaste flottorna osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

jag tycker att du ska ta upp faktumet att all porr i världen är uppfunnen i tyskland eller japan... för det är så det är...

 

sen så om du ska ta historia så kan du ju dra en snabbis om typ kriget mot kina, och hur det blev en viktig faktor när kina blev kommunistiskt, o en kanske lite om kriget mot ryssland, sen självklart andra världskriget men det borde du tona ner lite eftersom alla känner till om det... du ska ju helst ta med sånt som du tror folk inte vet om... sen om vafan heter den, meiji-restaurationen då nån gång på 1860-talet när feodalsamhället "avskaffades" i princip över natten och en kejsare tillsattes, och hur det påverkade saker (tja, ett exempel, japan blir bigga, startar krig mot kina, kinesiska folket ser kommunisterna som en chans att bli kvitt med dom, eller vad sägs om att japan troligen inte hade gått med i kriget om det inte var för en knäpp kejsare?)... aja det finns en massa saker du kan skriva om...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett arbete om Japan innan jag slutade i nian, fick VG+ om jag inte minns fel. Tar du med manga, gå igenom historian bakom den, alltså allt tjöt om Hokusai. Om du tar med populärkultur glöm förgudsskull inte bort att ta med Kareoke!!!

Det var några punkter av mitt arbete som bidrog till en hel del cred i mitt arbete, fast sen så rättar ju alla lärare olika..

Men ha iaf det jag gav som exempel i åtanke när du gör ditt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...