Hoppa till innehåll
Anime.se

Slutet på Evangelion


magnet
 Share

Rekommenderade inlägg

Neon Genesis Evangelion var en av de första serier jag tittade på. Jag minns att jag tyckte att den var riktigt bra. Men När den började gå mot sitt slut och de där långa psykologiska och filosofiska monologerna så tyckte jag att den spårade ur lite väl. Jag blev nästan helt knäckt av de avsnitten och var helt förtvivlad, och att sen se End of Evangelion gjorde ju nte saken bättre då dog ju alla. Helt hemskt. Jag har funderat på att se om den, för jag vet att det är en av de bästa animeerna. Men jag har inte vågat för jag vet att jag åter igen kommer bli deppig när den slutar som den gör.

 

Är det flera som känner som jag och vad tycker ni andra som inte tycker som jag?

 

ha D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju säga då att de som inte har sett eller ser på Eva bör inte läsa denne tråd då!

 

End of Eva är ett alternativt slut på serien, den är varken rätt eller fel. Vissa ser eps 26 som slutet vissa andra ser End of eva det riktiga slutet på serien. Jag vill själv tänka att Eps 26 är det sista med det går inte när man har sett End of Eva. Jag såg Eva för 5 år sedan och jag tänker kanske se om den igen, men då tänker jag på det tragiska slutet och känns det trisst att se om den när man redan vet slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

många anser ju att the end of evangelion slutar på samma sätt som tv-serien, fast bara lite annorlunda rent grafiskt. är ni någon av dessa?

 

personligen anser jag att de slutar på helt olika sätt. då shinji i den ena accepterar instrumentality och i den andra stoppar instrumentality helt. någon som håller med mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

moberg du har helt rätt filmen och serien slutar på två motsatta sätt.

 

SPOLIER

 

 

i serien så "dör" ju alla och shinji får bestämma hur värden ska vara i fortsättningen medans han avsäger sig detta i end of eva och fortsätter att leva i den verkiga värden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

många anser ju att the end of evangelion slutar på samma sätt som tv-serien, fast bara lite annorlunda rent grafiskt. är ni någon av dessa?

 

Nej likt dig själv anser jag sluten vara diametralt motsatta varandra. Det är bara att kolla på hur huvudpersonen mår i respektive slutscen. Jag anser huvudhandligen i Eva vara Shinji, varför de två olika sluten blir väldigt inkompatibla.

 

Rent handlingsmässigt sätt skulle de dock kunna utspela sig parallellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shinji får tydligen välja hur världen skall vara. Och i TV-slutet så inser han i sin långa monolog att han mår bättre om han har sälskap. Men i End of Eva tror han att det kommer bli bättre om han är ensam. Det är väl den monologen som jag tycker är så nerbrytande, när de ifrågasätter allt. Det ända vettiga i den är väl när de visar en värld av absolut frihet, att då finns ingenting att göra om man inte har restriktioner. Men jag komemr inte ihåg så mycket, är de tillbaka i skolan igen i TV-slutet och allting är som om änglarna aldrig kommit och Rei är en vanlig människa?

 

Är det någon som kan bekräfta nått rykte som gått runt om skaparen av serien. Jag har hört att han är död.Är det någon som vet?

 

ha D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet och hela serien var klart klockren. Men jag håller med om att slutet är något deprimerande, kan jämföras med känslan man har efter att sett hela singentsutan tsukihime i sträck, ett brännande hål i bröstkorgen.

 

Annars måste jag bara fråga en sak, jag kommer inte ihåg vilket avsnitt det var men när asuka ligger i koma, vad gör egentligen shinji då?. Ni vet nog vad jag menar, jag hoppas bara att jag har fel och har missförstått allt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet och hela serien var klart klockren. Men jag håller med om att slutet är något deprimerande, kan jämföras med känslan man har efter att sett hela singentsutan tsukihime i sträck, ett brännande hål i bröstkorgen.

 

Annars måste jag bara fråga en sak, jag kommer inte ihåg vilket avsnitt det var men när asuka ligger i koma, vad gör egentligen shinji då?. Ni vet nog vad jag menar, jag hoppas bara att jag har fel och har missförstått allt...

 

Nej, du har nog fått rätt uppfattning, men Shinji är ju nerbryten psykiskt, och när han ser Asuka naken tar instinkterna över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det någon som kan bekräfta nått rykte som gått runt om skaparen av serien. Jag har hört att han är död.Är det någon som vet?

 

Han levde den 25 mars i alla fall, när han var på Anime Fair 2004 och kommenterade Cutey Honey-OAV:n han skulle regissera, så har han inte dött sen dess lever han fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...