Hoppa till innehåll
Anime.se

Pokémon


Geo
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

I digimon går små pojkar och flickor inte runt med monster i fickan utan har en digiatl monster som vän/partner!!

Och digimon har visserligen inte lika stor framgång som pokemon men är ändå populärt!! det finns en massa spel och gosedjur och leksaker och massa andra prylar. Och serien fortsätter i 4 säsonger men 3 och 4 har ingen koppling varken med varandra eller med 1 och 2. + att det finns en film...tråkigt nog så har dem klippt bort en massa i den dubbade versionen!!

 

Så om nån snäll person vet hur man får tag på hela filmen oklippt och med sv eller eng tal så vore jag tacksam!!

 

till sist en liten barnslig fras: DIGIMON RULES!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då är dom kanske som Pokemon Blå och Pokemon Röd. Men vilket sa man ha av Ruby och Sapphire?

 

Ruby!!! :D

 

WOW! Övertygande! Väldigt bra anledning och så!

*Klappar händerna* ;) (Fast då är vi två :P Har inte heller så bra anledningar... Men ditt inlägg var väldigt bra ;))

 

Jag gillar mest Ruby, gillar inte blått. Också kan du fånga Groudon, som är finare än den andra som jag inte mins namnet på. Dessutom anser jag att eld är starkare än vatten =P.Det är iallafall en anledning. Fast det var ju mest vad jag gillade =/ Sedan kvittar det väll vilka monster det är i dom. För min del, men man får ju köpa den man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då är dom kanske som Pokemon Blå och Pokemon Röd. Men vilket sa man ha av Ruby och Sapphire?

 

Ruby!!! :D

 

WOW! Övertygande! Väldigt bra anledning och så!

*Klappar händerna* ;) (Fast då är vi två :P Har inte heller så bra anledningar... Men ditt inlägg var väldigt bra ;))

 

Jag gillar mest Ruby, gillar inte blått. Också kan du fånga Groudon, som är finare än den andra som jag inte mins namnet på. Dessutom anser jag att eld är starkare än vatten =P.Det är iallafall en anledning. Fast det var ju mest vad jag gillade =/ Sedan kvittar det väll vilka monster det är i dom. För min del, men man får ju köpa den man vill ha.

 

Hehehe, jo Ruby skall det vara...

Jag hatar allt när det gäller Pokemon förutom GB och GBA-spelen,

de är riktigt beroendeframkallande faktiskt... Har börjat spela igen

och det är lika kul nu som då....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då är dom kanske som Pokemon Blå och Pokemon Röd. Men vilket sa man ha av Ruby och Sapphire?

 

Ruby!!! :D

 

WOW! Övertygande! Väldigt bra anledning och så!

*Klappar händerna* ;) (Fast då är vi två :P Har inte heller så bra anledningar... Men ditt inlägg var väldigt bra ;))

 

Jag gillar mest Ruby, gillar inte blått. Också kan du fånga Groudon, som är finare än den andra som jag inte mins namnet på. Dessutom anser jag att eld är starkare än vatten =P.Det är iallafall en anledning. Fast det var ju mest vad jag gillade =/ Sedan kvittar det väll vilka monster det är i dom. För min del, men man får ju köpa den man vill ha.

GinGirl har du spelat ut story delen av det dära? Groudon härkar över Land och är GROUND TYPE! Kyogre härskar över hav och är WATER TYPE!

T_T ville bara ha det sagt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var många år sedan den skulle varit kul att se för mig, men även om jag skulle vara en 10 år yngre än jag är så tycker jag(av det lilla jag sett på TV) att serien i sig är slarvigt animerad och för enformig. Jag brydde mig faktiskt om sådant som liten, tro det eller ej ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var många år sedan den skulle varit kul att se för mig, men även om jag skulle vara en 10 år yngre än jag är så tycker jag(av det lilla jag sett på TV) att serien i sig är slarvigt animerad och för enformig. Jag brydde mig faktiskt om sådant som liten, tro det eller ej ;)

 

Det gjorde jag också ^^ Hatade dubb då, te.x. Speciellt Pokemon dubben -.-;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
  • 3 years later...

Det har gått länge nu sedan jag tog mig ann uppdraget att kolla igenom alla avsnitt av Pokemon på japanska; runt två år faktiskt. Under den tiden har jag hunnit glömma bort projektet både en och två gånger, och har periodvis bara någon gång ibland tagit mig igenom en grupp avsnitt. Just nu är jag förbi den första serien på 276 avsnitt och tuffar vidare i Advance delen, och kom igår förbi tredjehundraavsnitt-strecket. Så varför fortsätter jag komma tillbaka för mer, när det är en serie riktad till åldrarna tolv och nedåt? Vad är det som får mig att orka med 300 avsnitt av en serie som nästan bara följer samma mönster avsnitt efter avsnitt?

 

Svaret är att denna serie trots – eller på grund av – sin målgrupp faktiskt har ett hjärta. Varje avsnitt må vara en ursäkt för att visa upp en ny Pokemon, men samtidigt är det ett tillfälle att berätta en historia, att utveckla karaktärerna steg för step, att ge ett budskap till de yngre. Och, med risk för att låta filosofisk, faktiskt även de äldre. När man växer upp blir det lätt att man härdar sitt hjärta, stänger ute de lättsamma känslorna man hade som barn för att anpassa sig till omvärlden; det som erbjuds här är inget mindre än en påminnelse, att man faktiskt kan vara naiv och barnslig och ändå göra stordåd. Att man man kan ha huvudet på skaft och samtidigt ha kvar sin oskyldiga kämparglöd.

 

Den attityden passar också perfekt in på resetemat i serien. Deras mål är faktiskt inte att ”fånga allihop”, eller ens att vinna alla strider, utan att få erfara den fria världen och allt den har att erbjuda. Målet är ingenting, vägen är allt, som Robert Broberg en gång sa. Allt kan hända, och ibland ter sig inte livet alltid lätt, men allt blir en erfarenhet under den blåa himlen. Ingen annan anime jag sett har lyckas, eller ens försöker, få fram samma känsla, och mer än en gång har jag önskat att jag själv bodde i deras värld, där till och med en tioåring kan ge sig ut på äventyr.

 

Börjar man däremot analysera världen ser man snart att det finns mycket att ifrågasätta. Om nu Pokemon-varelserna är så mäktiga och kontrollerbara borde de vara de ideala krigsverktygen, så vad är det som håller freden vid liv i Satoshis tid? Det verkar inte heller finnas några andra djur i deras värld, och man har sett att de äter kött ibland; betyder det att de också äter Pokemon? Och hur kommer det sig att Team Rocket kan överleva kraftfulla explosioner och fall från gud vet hur många meters höjd; genetiskt manipulation? Frågorna är många, och eftersom det i grunden är ett barnprogram är det få som besvaras, eller ens genomtänks. Men ibland känns det som att det också är poängen: världen är stor, och huvudpersonen – och säkert mestadelen av tittarna – är blott tio år; de politiska detaljerna är inte det viktiga i den här historien. I annat fall kan alltid fansen, precis som i vilket annat fandom som helst, fylla i hålen själva med hjälp av förbigående kommentarer och detaljer.

 

Den engelska versionen vet jag egentligen ingenting om, förrutom att mycket av dialogen skrivits om, rösterna förrändrats, och inte minst den sköna musiken – som för övrigt kan mäta sig med den i One Piece – har bytts ut i stora delar. Det två sistnämnda mer än något får mig att vilja rekommendera just den japanska versionen till dem som vill ge serien en chans. Rica Matsumoto ger Satoshi en karaktär som Veronica Taylor inte riktigt lyckas med för Ash, och Team Rocket låter både roligare och mänskligare med de kända stämmorna Miki Shinichiro och Megumi Hayashibara. Detta tilsammans med den atmosfärsättande musiken gör Pokemon till mer en bara en gimmick. Det är en gimmick med en själ.

 

Min önskan är att någon animeutgivare, kanske Funimation eller Sentai, kunde ge ut en nördutgåva av serien med undertext och det japanska talet intakt, kanske till och med en nydubb på köpet. Jag ser det inte hända på mycket länge (eller någonsin), men drömma går ju.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...