Hoppa till innehåll
Anime.se

dator hjälp tack


shinji-kun
 Share

Rekommenderade inlägg

på något sätt kommer en sida som heter www .clicksearchclick.com alltid upp som startsida när jag startar internett och dess utom lägger den ut massa länkar som även kan lägga sig över andra. det är mycket jobbit eftersom den blockerar halva internet för mig

 

är det någon som har någon ide om hur man fixar det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan vara ett vanligt "program" som installerats samtidigt som ett annat(inget direkt spyware, brukar finnas att välja bort ibland).

Se efter om det finns med i listan på Lägg till/ta bort program, hade ett liknande förr, fungerade att bara avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
*Suckar*, varför kan ingen vara originell?

 

Stör du dej på "felstavningar" (som dessutom står i SAOL) som "mej" osv, kan du nog hitta andra som behöver din "hjälp" mer av vad jag gör (PM:a mej om du vill ha en lista).

 

K.

 

Men rättar man någons skrivfel, och själv skriver fel, då förtjänar man att någon påpekar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fråga: Kan man skriva mej, dom och våran?

 

Svar: Många av språkets vanligaste ord har två stavningar, där den ena stavningen är mer talspråksnära. De normala skriftformerna mig, sig, dig, er, vår och de, dem skrivs ibland mej, dej, sej, eran, våran, dom (di). Det kan accepteras i ledigt skriftspråk, t.ex. i privata brev, och i texter där man vill återge talat språk. Man bör då tänka på att former som dom och sej inte återger alla svenskars talspråk. Just därför fungerar de, sig etc. som neutrala riksformer. Med de, dem upprätthåller vi dessutom gränserna mellan artikel (de bilar som) och pronomen i subjektsform (de kom) respektive objektsform (han såg dem).

 

Ledigt skriftspråk passar nog rätt bra in på ett forum, eller vad tycker du?

 

Det är baske mej inte nån C-uppsats i alla fall.

 

Var det något mer?

 

Korinthian

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon kritiserade mej och använde stava.nu som referens, så jag tyckte att det ytterligare förstärkte mitt argument om jag använde samma källa för att bevisa att "mej" inte är fel (fattar du, daffid?).

 

Dessutom, litar man inte på stava.nu så kan man ju alltid slå lite i SAOL (Svenska Akademiens ordlista).

 

Korinthian.

 

PS

Infantila argument som endast består i "du har fel" ignorerar jag fr o m nu.

DS

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon kritiserade mej och använde stava.nu som referens, så jag tyckte att det ytterligare förstärkte mitt argument om jag använde samma källa för att bevisa att "mej" inte är fel (fattar du, daffid?).

 

Dessutom, litar man inte på stava.nu så kan man ju alltid slå lite i SAOL (Svenska Akademiens ordlista).

 

Korinthian.

 

PS

Infantila argument som endast består i "du har fel" ignorerar jag fr o m nu.

DS

(Nu är jag bara jobbig)

Ifall du använder stava.nu som källa kan du även läsa dig till att man egentligen inte ska använda "DS" efter ett "PS", då DS egentligen inte har någon betydelse eller funktion över huvud taget...

 

*harkel**host*

 

Jag är på Korinthians sida. Det kanske råder tvivel ifall det verkligen är helt rätt att använda talspråk, dej och mej, på ett forum, men det är inget stavfel i den meningen som man ska klanka ner på folk för. Möjligen att personen uppfattas mindre seriös för att han/hon använder talspråk, men då är det helt upp till personen hur den vill uppfattas.

Särskrivningar är däremot alltid fel, och är väl kanske ett lite större problem. Sen handlade tråden ursprungligen om ett datorproblem, så ifall någon vill fortsätta att diskutera skriftregler på forumet är denna väldigt välkommen att starta en ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...