Hoppa till innehåll
Anime.se

Kläder, Nakenhet och Fulhet


Herid Fel
 Share

Vad anser du om min text?  

31 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad anser du om min text?

    • Du har helt rätt!
      16
    • Du har någolunda rätt men...
      11
    • Du har väl lite fel men...
      2
    • Du har helt fel!
      2


Rekommenderade inlägg

I dag är det väldigt få personer som inte tänker efter före de tar ett plagg

ur garderoben eller på något sätt värderar färger, stilar klädesplagg på olika sätt. Sedan ett antal år tillbaka i tiden då vi börjat bära kläder, först för att värma oss, sedan för att skyla oss, har vi börjat tänka mer och mer på hur de kläder vi bär ser ut, och hur vi själva ser ut i dem. Attraktivitet påverkas i högsta grad av kläder, och om någon skulle gå naken skulle det inte vara lika upphetsande som om någon skulle gå med ett plagg som precis täcker de kroppsdelar vi försöker skyla. Det skulle från många håll anses mer eller mindre fult att vara naken offentligt, eftersom själva attraktiviteten och upphetsningen idag ligger i att se och fantisera om vad som döljs av plaggen.

 

Bröst ser runda, och mycket mer fasta ut i en BH, vilket gör att alla självfallet vill att bröst skall vara runda och fasta, fastän så sällan är fallet när det kommer till kvinnans egna bröst. Alltså blir kvinnor som inte har de onaturligt runda och fasta brösten fula, medans de som har turen att födas med annorlunda bröst eller de som formar sina bröst annorlunda är de som har de "riktiga" brösten. Dock så kan man se, på själva designen av brösten att de är menade att hänga, och skall vara mer spjuveraktiga, alltså inte runda, utan ovala. Men vem vill se sin flickvän/sambo/lekkamrat ha ovala bröst idag? Väldigt få är svaret.

 

Detta är ett tydligt bevis på våran utseende fixering, den negativa utvecklingen av den. En BH var från början ett hjälpmedel för kvinnor med stora bröst att få ett stöd, och att kunna få en lättare börda så att de inte fick ont i ryggen och sedan har allt fler kvinnor börjat använda det för att kunna sporta, röra sig fortare, lätta upp vikten och så vidare. Idag så anses det nästan som något lite onaturligt att inte ha en BH eller Topp som kvinna över tolv års ålder. Alla har ju BH, och du vill ju inte att dina bröst, eller kommande bröst skall vara hängiga.

 

På detta sätt tvingar vi en del av våra kroppsdelar att ta den form vi vill ha på dem. Och alltså förstör mer eller mindre dess ursprungliga effekter och äldre funktioner. Och brösten är inte allt, utan om vi fortsätter vidare med kvinnorna så gäller det även höfterna, rumpan, magen, benen och armarna. Det finns även ett par andra saker som könsorganet och ögonbrynen, samt även naglarna.

 

Att kvinnor rakar sina ben och armar är inte så okänt längre. De vill ha slätare hud, därför att enligt principerna i dagens samhälle skall kvinnor ha slät och len hud. Det konstiga med just detta är att hår gör huden slätare, om än lite strävare också om man drar från fel håll. Och det skyddar och värmer kroppen. Dock så vill kvinnor försöka frambringa, med hjälp av rakhyvlar och olika medel som tvål, balsam och dylikt, en barnalen hud, och det onaturligt genom att påverka huden med dessa ämnen som skadar både huden och naturen.

 

Så har vi ju även detta med att träna, användandet av korsett, tyngder och speciell massage för att forma kroppen till idealet. De strävar efter att forma kroppen till en idealistisk kvinnas kropp, och de som misslyckas, ratas och förskjuts. Därför måste du träna, så du inte väger för mycket, använda åtsittande underkläder, för att du ser mer attraktiv och snygg ut då, och vara len och hårfri.

Just det där med håret är väldigt lustigt. När man väl får hår så brukar kvinnor såväl som männ, anse sig som vuxna, och att riktigt ta bort håret vill de inte. Bara det hår som syns, man kan ju inte se ut som en hårig barbar, det är ju männens stil inte kvinnornas. Kvinnor rakar sig som mest under armarna, det är det ställe som i stort sett alla kvinnor rakar sig på, just därför att det anses ofint att ha det skyddande hår som skall fånga upp smuts och filtrera ut svett, under armarna om du inte är man.

Det lustiga med hela denna mani att ha så lite hår som möjligt hos kvinnorna är att de flesta inte rakar allt könshåret. De rakar kanterna, som kan synas utanför underkläderna, den så kallade bikinilinjen, men behåller resterande. Det visar att de trots den mani att vara så hårfri och len som möjligt, vill behålla den symbol som visar att de blivit kvinnor.

 

Om vi nu lämnar just manin om att raka sig och återvänder till användandet av kläder så kan vi ta en titt på korsetter och underkläder.

Korsetten var till för att få kvinnor att se smalare, och mer 'smäckra' ut och den om något bevisar i allra högsta grad hur maniska vi kan vara om att ha idealutseendet.

Den gjorde illa, plågade och ibland även tog livet av folk, men kvinnor fortsatte att använda det. De ville uppfylla något ideal, som samhället mer eller mindre krävde av dem att de skulle vara. Korsettens mest aktiva tid är förbi nu men vi använder oss nu istället av en massa andra metoder. Underkläder av olika slag för att framhäva våran fruktsamhet och sexualitet. Stringtrosor som visar skinkorna, olika färger och mönster på nästan genomskinliga tyger som täcker kvinnans könsorgan och tatueringar och lite annat smått och gått som på något sätt framhäver våran sexualitet.

 

Kan man då med detta påstående säga att våran utseendefixering har en fixering på att pressa fram sexualiteten för att öka den, eller är det för att öppna den mer? Är det bra att anse saker som är naturliga för fult, och konstgjort för vackert? Vad är vackert egentligen med något som är framställt i jämförelse med något naturligt som är framväxt.

Det som har vuxit fram från oss, är ett arv från de som vi kommer från. Därför borde man istället bevara detta än att fortsätta försöka uppnå idealet, som om vi tänker efter på saken, inte är så särskilt snygg trots allt.

Men skulle detta gå? Icket, det är i stort sett omöjligt i dagens samhälle. Du kan inte gå någonstans utan att få detta bevisat för dig. Du måste ALLTID tänka på vad du har på dig om du bryr dig om ditt anseende och dina möjligheter att lyckas med dina privata mål.

Och bara för att vi har tagit upp just detta om kvinnor betyder det inte att vi männ på något sätt är utelämnade, snarare tvärtom.

 

Kvinnorna har utformningen av sina bröst, rakandet av kön och hud. Vi har även vi kön men mycket fixering på muskler och storlek. Idag behövs knappt några muskler alls till så speciellt mycket, men ändå tränar vi för att få framstående muskler och enligt vissa för att må bra. När det gäller könet så blir det oftast droger som gäller om man är lite missnöjd över längden på sin mandom. Detta är totalt onödigt, könsorganet nämner inte hur "bra" man är sexuellt, eller om man har 'bra' gener. Men ändå är det det kvinnor och män tänker på. Stora könsorgan, som egentligen skadar kvinnan under samlaget mer, än vad en liten klumpig varelse gör. När det kommer till könet så behövs det bara att den kommer in, och att den har något att göra sig av med som bär frukt. Storleken spelar alltså ingen större betydelse, så länge den uppfyller sina funktioner.

 

När det kommer till träningsmanin, så är det helt enkelt bara sjukt äcklande för det mesta.

Vad fan skall man med överdimensionerade muskler till i ett samhälle där det skapas maskiner och apperatur för att lösa alla ens problem? Om inte lösa alla ens problem, men åtminstonde för att göra saker åt oss fortare än vad vi själva kan göra det. Styrka är som med könet. Du behöver en viss mängd, men resten är helt överflödigt. Och att träna maniskt upp muskler bara för att visa upp dem är sjukt. Det är fult, och onaturligt.

Vilket folk inte inser, utan även där ser de efter idealet av en varelse som skall vara muskulös, hårig och ha ett stort könsorgan. Stora muskler ger en viss säkerhet stort könsorgan ger en större sexualitet. Värre kan det knappt bli.

 

Det finns mer, men misstänker nog att ni har tillräckligt mycket att klaga på som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sant som du säger, folk bryr sig alldeles för mycket nu för tiden...okej att jag kanske inte är den som inte bryr sig vad jag har på mig, fast det kan nog mest bero på att jag trivs i dom kläderna jag väljer, vilket det givetvis kan vara läget för många.

 

Men sen är det också så att det är nuet vi lever i och inte det förflutna så man får anpassa sig efter andra väldigt mycket och det kan vara svårt för många att göra motstånd mot saker som majoriteten tycker är rätt.

Personer döms nog också ofta idag i förväg pga deras kläder eller liknande vilket kan bidra till utseendefixering på så sätt att man är rädd att hamna utanför.

 

Och när det gäller bröst och så, allvarligt talat, vem fan bryr sig!

Det är väl ändå inte dom man blir kär i hos en kvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det mesta av det du skrev stämmer väl ganska bra, även om allt sagts tusen gånger förut, som om en text skulle kunna omforma ideal.

 

Personligen tror jag att dom sneda kroppsidealen har en större inverkan på ens självkänsla än valet av partner.

 

Men vem vill se sin flickvän/sambo/lekkamrat ha ovala bröst idag? Väldigt få är svaret.

 

Får man anta att du menar att killar hellre vill ha tjejer med silikon(eller dyl) än naturliga bröst? Personligen kan jag inte hålla med om det, och mer allmänt så tror jag faktiskt att dom flesta tänker likadant.

 

Du nämnde träning med negativ ton och precis som allt annat så kan det gå överstyr men rent generellt ser jag träning (motion/styrketräning) som någonting övervägande positivt. Särskilt i vårt allt mer stillasittande samhälle.

 

Dagens ideal har många nackdelar och framtida ideal kommer aldrig vara utan problem heller. Men ideal kommer alltid att finnas där, i den ena formen eller den andra. Så det är bara att vänja sej vid att se H&M-modeller som är smala och vackra. Vem vill inte titta på någonting vackert?

 

Trots allt, i slutänden handlar det faktiskt om ens personliga smak och får man sej (enligt ens smak) en riktig tiopoängare så måste man ha gjort nånting rätt, och det behöver inte ha med ens utseende att göra.

 

K.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sant som du säger, folk bryr sig alldeles för mycket nu för tiden...okej att jag kanske inte är den som inte bryr sig vad jag har på mig, fast det kan nog mest bero på att jag trivs i dom kläderna jag väljer, vilket det givetvis kan vara läget för många.

 

Men sen är det också så att det är nuet vi lever i och inte det förflutna så man får anpassa sig efter andra väldigt mycket och det kan vara svårt för många att göra motstånd mot saker som majoriteten tycker är rätt.

Personer döms nog också ofta idag i förväg pga deras kläder eller liknande vilket kan bidra till utseendefixering på så sätt att man är rädd att hamna utanför.

 

Och när det gäller bröst och så, allvarligt talat, vem fan bryr sig!

Det är väl ändå inte dom man blir kär i hos en kvinna.

Som jag själv sade så tycker jag att fixeringen vid bröst är för stor. Och då i flera meningar mer än just utseendet. Okej, de är sköna att luta huvudet mot, men så speciella är det inte annat än att de är stora körtlar som producerar mjölk åt spädbarn. Men att de måste ha så stor betydelse i till exempel samlag, Eller i ett förhållande så tror de flesta kvinnor jag mött att deras bröst spelar stor roll i storlek och form. Personligen så anser jag bara att de är där, och sedan så är det inget mer med det.

 

Självfallet påverkas man idag av samhället som är nu, Och detta samhälle kräver att man 'ser ut' på olika sätt för att accepteras. Vilket bara egentligen styr litet. Men folk bryr sig för mycket. Detta inte minst av allt vi nördar.

 

Vi försöker klä oss i kläder som passar våran 'stil' eller våran 'personlighet' eller något liknande.

 

Det mesta av det du skrev stämmer väl ganska bra, även om allt sagts tusen gånger förut, som om en text skulle kunna omforma ideal.

 

Personligen tror jag att dom sneda kroppsidealen har en större inverkan på din självkänsla än valet av partner.

 

Men vem vill se sin flickvän/sambo/lekkamrat ha ovala bröst idag? Väldigt få är svaret.

 

Får man anta att du menar att killar hellre vill ha tjejer med silikon(eller dyl) än naturliga bröst? Personligen kan jag inte hålla med om det, och mer allmänt så tror jag faktiskt att dom flesta tänker likadant.

 

Du nämnde träning med negativ ton och precis som allt annat så kan det gå överstyr men rent generellt ser jag träning (motion/styrketräning) som någonting övervägande positivt. Särskilt i vårt allt mer stillasittande samhälle.

 

Dagens ideal har många nackdelar och framtida ideal kommer aldrig vara utan problem heller. Men ideal kommer alltid att finnas där, i den ena formen eller den andra. Så det är bara att vänja sej vid att se H&M-modeller som är smala och vackra. Vem vill inte titta på någonting vackert?

 

Trots allt, i slutänden handlar det faktiskt om din personliga smak och får du dej (enligt din smak) en riktig tiopoängare så måste du ha gjort nånting rätt, och det behöver inte ha med ditt utseende att göra.

 

K.

Allt har sagts någon gång, men inte här. Och jag kan inte bara gå runt och klaga på att forumet är tråkigt därför att det är översållat med presoner som talar om skit. Alltså måste jag skapa ett ämne värt att talas om, något som intresserar mig. Därför valde jag detta.

 

Min självkänsla? Jag har nog väldigt god självkänsla. Och personligen så bryr jag mig inte alls om min kropp annat än typ; "Jag hugger mig inte i benet med en kniv för att jag tycker om att spring." och så. Jag förstör inte en kroppsdel som jag vet att jag vill ha kvar ett tag till.

Och när det gäller fettet bryr jag mig verkligen inte. Jag äter alltid det jag känner för, och jag struntar i om det är nyttigt eller ej. Ät tills du blir mätt när du kan, av det du känner för. Dock så har jag väldigt bra förbränning, så jag saknar nästan helt fett tyvärr. Det leder till att jag förfryser olika kroppsdelar relativt ofta, eller tja, nästan.

 

Sedan tänker jag inte omforma ideal. För det vore totalt onödigt. Att omforma ideal som får folk att leva vidare. Många av dagens 'vanliga' varelser som följer allt detta, håller sig borta från deppresiviteten med allt detta bladder. Och dessa är väldigt många.

 

Du antar fel ang. bröst. Jag menar snarare att det är tjejer som tror att det är så de skall vara för att attrahera en kille. Vilket egentligen betyder att sedan silikon blev förklarat som något skit så försöker allt mer kvinnor få sina bröst att bli "naturligt" runda. Utan silikon. Just nu så är det mer attraktivt med naturligt runda bröst än tillgjorda saker, för tillgjorda saker förnkippas alldeles för lätt med porrstjärnor.

 

Och när jag talar träning så talar jag motivet med träningen. Motiv som att typ träna för utseendet, eller för att bli si och så, är totalt meningslöst. Styrketräning och Motion och så är inte fel. Det gör jag själv två gånger i veckan, men det för mig själv, och helt utan påverkan på utseendet, för den typen av träning jag håller på med, fixerar sig inte på utseendet, eftersom jag inte tränar med maskiner, eller tränar speciellt explosivt.

 

Sedan ser jag inte tjejer från H&M som vackra utan som äckliga. Det är typ det som ens fått mig att tänka i dessa banor. Det äcklar mig, denna fixering vid utseende och klädstil.

 

Och självklart handlar det om mina personliga åsikter! Vem annars åsikter skulle det vara? Dina? Farbror Arnes? Jag skriver vad jag tycker, och ingen annan. Sedan om ni håller med mig eller är emot mig är upp till er, inte mig, men det är just det jag är ute efter. Att se hur många som delar min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men så speciella är det inte annat än att de är stora körtlar som producerar mjölk åt spädbarn

 

Nu måste jag säga ifrån å det bestämdaste! Om inte annat så för att jag är en heterosexuell man!

 

Min självkänsla? Jag har nog väldigt god självkänsla.

 

Jag menade mer generellt, kanske skulle ha skrivit "ens självkänsla".

 

Och när jag talar träning så talar jag motivet med träningen.

 

Jag talar om resultatet av träningen. Motivet gör liten skillnad, om någon.

 

Och självklart handlar det om mina personliga åsikter!

 

Återigen talade jag mer generellt (ändrar nu). Du missade mitt sista styckes poäng, men då det var en självklarhet spelar det ingen roll.

 

Men för att sammanfatta: du tycker att dagens ideal är dåliga och vill veta vilka som håller med eller inte?

 

Vill man vara fin får man lida pin, idealen stör mej inte så värst.

 

Korinthian

 

PS

Maskiner är skit, nästan oavsett ditt motiv.

DS

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Pja, det har varit så här i nästan alla tider. Alla däggdjur försöker brösta sig, slåss och snygga till sig för att få en partner (även om de i de flesta fall är hanen som snyggar till sig och inte honan) så det känns inte särskilt onaturligt. Men jag håller med om att det är ofta det går för långt. Som vanligt handlar det om måtta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men så speciella är det inte annat än att de är stora körtlar som producerar mjölk åt spädbarn

 

Nu måste jag säga ifrån å det bestämdaste! Om inte annat så för att jag är en heterosexuell man!

 

Min självkänsla? Jag har nog väldigt god självkänsla.

 

Jag menade mer generellt, kanske skulle ha skrivit "ens självkänsla".

 

Och när jag talar träning så talar jag motivet med träningen.

 

Jag talar om resultatet av träningen. Motivet gör liten skillnad, om någon.

 

Och självklart handlar det om mina personliga åsikter!

 

Återigen talade jag mer generellt (ändrar nu). Du missade mitt sista styckes poäng, men då det var en självklarhet spelar det ingen roll.

 

Men för att sammanfatta: du tycker att dagens ideal är dåliga och vill veta vilka som håller med eller inte?

 

Vill man vara fin får man lida pin, idealen stör mej inte så värst.

 

Korinthian

 

PS

Maskiner är skit, nästan oavsett ditt motiv.

DS

 

Även jag är hetrosexuell men jag anser att bröst inte är viktiga i ett förhållande annat än för födningen av spädbarn. De är snarare ivägen enligt min åsikt.

 

Okej till "generellt" men eftersom det är jag som skrivit inlägget så tar jag då självfallet på allt som skrivs som svar som riktat mot mig, på det sättet som det skrevs. För enligt mitt sätt att se så är det så.

 

När det gäller träningen vill jag fortfarande hävda att motivet är viktigare än själva träningen. För det är mer eller mindre idiotiskt att träna för andras skull än att träna för sin egen skull, vilket oftast är en bra anledning, beroende på hur man ser på saken. Den enda gång jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara vettigt att träna för någon annans skull skulle vara om man kunde rädda personens liv på det sättet.

 

Dagens ideal är dåliga ja, men det värsta är inte att de är dåliga utan att de måste drabba dem som inte följer dem. Okej till att någon vill se ut som en uppstoppad pingvin, men varför måste de förvänta sig samma sak av mig, annars så är jag inte 'önskad' där. För jag kan ju trots allt sluta se på sådant som är i enlighet med idealen.

 

Sedan, om man inte bryr sig om att vara fin, måste man ändå lida pin då? Det är nämligen så det är i dag. Och det krävs mycket arbete för att komma över den tröskeln.

 

Pja, det har varit så här i nästan alla tider. Alla däggdjur försöker brösta sig, slåss och snygga till sig för att få en partner (även om de i de flesta fall är hanen som snyggar till sig och inte honan) så det känns inte särskilt onaturligt. Men jag håller med om att det är ofta det går för långt. Som vanligt handlar det om måtta.

 

Att det varit så i alla tider är nog någolunda rätt, det har ju varit värre till och med. Men fortfarande är det så det ser ut i dagens samhälle. Onaturligt anser jag det inte heller att vara men, jag tycker faktiskt att det är allt för mycket och för stor fixering av det i alla fall. För till exempel så är det få sällskap man kan vara i utan att man på direkten får höra en massa ditt och datt om olika saker. För att inte tala om i Anime i sig. Där är fixeringen än större. Vilket även det, i min åsikt är dåligt.

 

Måtta är bra, men finns det ens någon måtta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även jag är hetrosexuell men jag anser att bröst inte är viktiga i ett förhållande annat än för födningen av spädbarn. De är snarare ivägen enligt min åsikt.

Utan att överdriva deras betydelse så är kvinnans bröst är en del av hennes utseende, och allt till trots spelar utseendet roll, så visst spelar de roll. Problemet är väl snarare att det läggs alltför stor vikt på bröstens utseende (eller framförallt storlek) idag.

 

Träning är i mångt och mycket detsamma. Det påverkar ens utseende, och det är därför folk håller på; för att bli vackra. Vad gäller träning tycker jag ändå att det finns mycket gott med det. Vi rör på oss för lite idag, och det är inte bra för kroppen och hälsan att bara sitta stilla.

 

Att fixeringen är stor i animé är dock ännu mindre underligt. Animé består trots allt av ikoner, och där förväntas försköningar. Det började redan de gamla grekerna med och det känns inte som så himla konstigt.

 

jag tycker faktiskt att det är allt för mycket och för stor fixering av det i alla fall.

Jo. Det är väl där problemet ligger, att det läggs för stor vikt vid det. Så mycket bilder på fotomodeller vi matas med idag är det välan inte så konstigt.

Frågar man vad ungdomar vill bli när de blir stora blir svaret "rik och berömd". Ingen vill arbeta. Undrar varför, när det ideal som media pumpar på är att vara rika och vacker och inte behöver göra någonting. Förståeligt ja, men vad gör det med gemene mans arbetsmoral?

Undrar vad som skulle hända om samtliga medier helt plötsligt började dunka ut meddelandet att bondmoror är det häftigaste som finns, och att arbeta som brevbärare åtta timmar om dagen är superidealet. :P

 

Aftonbladet:

MALIN jobbar i KASSAN PÅ ICA

"Ja, det är det bästa jobbet jag kan tänka mig... man träffar så mycket folk, och det är väldigt givande att sitta och göra mathandlingen till en trevlig stund för alla som ska storhandla för helgen. För att inte tala om alla gamla människor som kanske bara kommer ut när de ska handla på Ica. Men det är tungt. Jättetungt. Du kan tänka dig hur det är glapp i mjölkleveransen, och några föräldrar inte kan ta hem mjölk till sina barn. Inte lätt att hålla upp leendet där inte, men det ska man. Jag menar, sitter man i kassan på Ica, då kan man bara inte se sur ut. Det skulle bara sabotera dagen för alla de som går och handlar. Dessutom blir allt lättare om man gör ett försöka att vara glad.

Absolut, helt klart givande arbete. Tungt, men när man går hem för dagen vet man att man gjort en riktig insats för en massa människor."

Tänkbart? Nä, jag tror inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker uppriktigt sagt att du har ett lite väl praktiskt perspektiv, Herid Fel. Folk ger gärna upp det numera rätt ovidkommande syftet med behåring och jag upplever ärligt talat att män generellt har en annan uppfattning om bröst än att de är "stora körtlar som producerar mjölk åt spädbarn". Det är dess naturliga syfte, men det betyder inte att det är allt de betraktas som. De är en del av en kvinnas sexuella attraktion och även om du inte delar den uppfattningen så gör en överväldigande andel män det.

 

På samma sätt håller jag inte med dig om vad du skriver om det manliga könsorganet - "När det kommer till könet så behövs det bara att den kommer in, och att den har något att göra sig av med som bär frukt. Storleken spelar alltså ingen större betydelse, så länge den uppfyller sina funktioner". Jag vill bestämt mena att sex i ett parförhållande absolut inte har förökning som sin primära funktion, sen får du säga vad du vill om det. Att dumma ned allting till sin biologiska funktion är inte rimligt, det är varken så vi ser på oss själva eller andra. Vi har subjektiva ideal som både är naturliga och ofrånkomliga. Är det fel av en man att föredra kvinnor med en viss bröstform? Är det fel av en kvinna att föredra män med en viss könsform? Bara för att de eftertraktade egenskaperna inte har någon biologisk vikt så är det inte okej att gilla dem?! En sådan moralbegränsning kan jag inte se som annat än överflödig.

 

Jag vill mena att det inte finns någon anledning att aspirera på att vara så naturlig och orörd som möjligt, liksom det inte finns någon anledning att aspirera på att forma sig till perfektion. Smak, tycke och andra preferenser - de är alla subjektiva och ligger i betraktarens öga. Alla har givetvis rätt att ha en uppfattning om sin egna idealpartner med alla underliga egenskaper man nu kan tänkas eftertrakta därtill - att säga att ett sådant synsätt per definition är fel för att det inte är vad diverse kroppsdelar har för kroppsliga funktioner är bara dumt. Mina egna ideal ligger inte i linje med det ideal som modet och media målar upp, men de ligger inte heller i linje med varje kroppsdels praktiska syfte. Det är bara att acceptera att olika individer har olika uppfattningar om vad som är snyggt, sexigt, fult och överdrivet, det är ingenting konstigt eller problematiskt med det. Att utmana denna givna egenskap hos oss alla som du gör är menlöst.

 

Grejen är som jag ser det att somliga missar den subjektiva delen i detta och slaviskt följer en enskild idealbild, i regel den som media och klädesbutikerna målar upp. Jag måste erkänna att jag aldrig förstått varför man får för sig att denna är den enda existerande idealbilden eller varifrån man får idén att man prompt måste avspegla den. Eller se ut som de som modellerar plaggen, för den delen. Kroppsform, klädstil, attityd och tycke - att det skulle finnas en universellt fungerande kombination av dessa som tillgodoser allas smak är en föreställning som är absurd. Det räcker med att försöka kombinera de första två eller rentutav bara en enda av dessa aspekter - folk tycker olika.

 

Min egna reflektion är rätt enkel; strunta i idealen. Några skapas av industrier med enkel marknadsföring, andra av moraliserande individer som du själv som utmålar andra ideal än sina egna som felaktiga, och det finns ingen anledning för någon att rätta sig efter endera. Credits till den som klär sig och är som han eller hon själv vill och trivs med, riktlinjer uppsatta av utomstående tredje parter finns det ingen anledning att följa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågar man vad ungdomar vill bli när de blir stora blir svaret "rik och berömd". Ingen vill arbeta.

Sant. Som jag själv konstaterat - ca 5000 personer söker till KTH varje år. Ca 15 000 söker till Fame Factory, ungefär lika många till varje(!) kändare dokusåpa också...

 

Varför bli välutbildad när det bara leder till jobb och jobb och jobb... när man kan göra bort sig i TV istället och bli berömd i hela kvällspressen?

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon, Scab; Tack för era synnerligen välformulerade kommentarer. Skall svara på dem senare ikväll har lite bråttom nu.

 

Det är så som ett forum skall vara, enligt mig. Folk som verkligen kommenterar och är seriösa om något.

 

Enkelt svar... Jag försöker inte få något att framstå som fel, utan snarare visa min syn på saken, vilket är negativt i just detta ämne.

 

Sedan är delar av syftet för denna diskussion, att jag själv skall få insikt i hur andra tänker och på så sätt kunna förstå mig på vissa saker mer, och därav ändra min åsikt till det bättre. Men fortfarande, fixeringen vid könen och det som anses som det attraktiva i ett förhållande är för stor. Detta säger jag av egen erfarenhet, och säkert är det olika, men så ser jag på saken.

 

Enkel slutsats: För många är för fixerade vid utseendet, sexualiteten och idealen.

 

PS: Jag skulle vilja veta vad du menade med din kommentar om att jag har ett litet väl praktiskt perspektiv. Förstår inte riktigt din formulering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

PS: Jag skulle vilja veta vad du menade med din kommentar om att jag har ett litet väl praktiskt perspektiv. Förstår inte riktigt din formulering.

Jag menar att du motiverar många av dina argument med att förändringen eller idealet inte är praktiskt, alternativt att det inte följer den praktiska funktion som redan finns. Du talar exempelvis om att kläders praktiska funktion från börjar var att värma oss - inte för att se fin ut, att BH:n från början var ett hjälpmedel - inget vardagligt klädesplagg, att hår har en (minimal) skyddande funktion - och därfär inte bör rakas bort, att stora muskler inte är särskilt användbara - och därmed inte bör eftersträvas, att bröst är till för amning - och formen därmed ska ignoreras. Det är ett praktiskt perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag som tjej har lust att säga några saker som jag tror att i alla fall några tjejer håller med om.

Först och främst har jag inte BH för att famhäva mina bröst och få dom att bli rundare och finare, utan jag har det för att det inte är så skönt och trevligt att gå runt utan BH, trots allt.

Sedan vill jag berkligen inte träna utan BH, det är inte skönt.

 

Jag vill heller inte att någon ser mina bröst som mjölkbehållare!

Det är en del av min kropp. Jag vill gärna inte att min pojkvän bortser ifrån dom och bara ser dom som en tillgång för det blivande barnet. jag vill gärna att han tycker att dom är lika sexiga som han tycker att resten av jag är.

 

Sedan apropå träning, så tränar i alla fall inte jag för att bli snygg. Visst, det är ett plus att se vältränad ut, men det är absolut inte orsaken. Jag tränar för att det är roligt, och för att jag mår bra av det. Så det så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enkel slutsats: För många är för fixerade vid utseendet, sexualiteten och idealen.

Visst, men de har valt det själva, och jag respekterar dem för det. Jag vill inte sänka mig till den ruttna nivå som många neurotypiska med nördofobi ligger på. De får klä sig som de själva vill, och slösa pengar på sådant jag tycker är onödigt, Det ser jag inte ner på dem för, men då vill jag att de respekterar mig om jag väljer att se på japanska barnprogram. Så.

-var är valet "jag pallar inte läsa" och "jag skiter i"?

-Det är den där knappen som heter "Tillbaka" på din webbläsare.

Om fler kände till knappen så skulle det göra Internetforumen till ett roligare ställe att vara på. Jag har hittat knappen, har ni andra gjort det?

Sedan apropå träning, så tränar i alla fall inte jag för att bli snygg.

Samma här, jag går på gym för att jag skall kunna ta upp det i mina jobbansökningar så att jag någon jävla gång får ett arbete, och inte för att jag skall supa mig full på krogen och attrahera tjejer samt slåss en gnutta för att visa min manlighet.

Nä, nu skall jag lyssna på introt till "Dödsmiskarängeln Lilla Dokuro" för att visa mitt machomotstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Herid Fel, ska jag vara ärlig, så jag bryr mig sällan om hur tjejernas bröst ser ut. Eller om man står på stan och tittar på tjejer så kanske man ser på brösten -.-, men de tjejer jag fallit för har aldrig haft stora bröst. Kanske för att de vart 13-14 år (-.-), men bara de är snälla och har ett vackert ansikte. ^^

Sedan då så tränar jag för att inte bli fet, inte för att se ut som arnold.

Och angående kläder, så kan man väll säga att jag bryr mig om vilka kläder jag har, men bara för att jag vill att de ska kännas bekväma, sedan då ibland så har jag på mig mörka kläder och en slipknot tröja för att visa vilken musikstil jag har.

 

//Loki

(Ps: tro inte jag e pedo, jag e 15)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...