Hoppa till innehåll
Anime.se

Zmanga har fått en ny design


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Att de kör mera uppdateringar och att mera funktioner tillkommer är ju alltid kul, men jag måste säga att den gamla designen verkligen var snyggare. Lite ologiskt upplägg på denna på en del ställen dessutom, blir lätt förvirrande.

Oh well, bra att de ligger i åtminstone ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fått den feedbacken att sidan känns lite förvirrande när man anländer då jag valt en inte allt för vanlig struktur, men att man vänjer sig snabbt. Det som jag själv känner är ologiskt måste väl vara betygets placering vid en recension... Kul att du gilla den förra dock, jag körde stenhårt på mer orange åt folket då :D Men tanken med den här var att alla anti-orange människor skulle kunna ta del av Zmanga också. Den skulle vara lite snällare mot ögonen typ :P .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker designen är bra, mer 70-tals tapeter åt folket! :) Ska bli roligt att se hur det blir nu med löpande uppdateringar.

 

EDIT: Skulle vara roligt med något kommentarsystem, så man kan diskutera artiklarna i frågan utan att gå till forumet och starta en tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker designen är bra, mer 70-tals tapeter åt folket! :) Ska bli roligt att se hur det blir nu med löpande uppdateringar.

 

EDIT: Skulle vara roligt med något kommentarsystem, så man kan diskutera artiklarna i frågan utan att gå till forumet och starta en tråd.

Jupp, fast anledningen att det tar lite tid är att jag vill ha det bundet till forumet (du måste vara medlem där för att kommentera), då är det inte något man gör på en kafferast.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jupp, fast anledningen att det tar lite tid är att jag vill ha det bundet till forumet (du måste vara medlem där för att kommentera), då är det inte något man gör på en kafferast.

 

Förstår det, roligt att det är planerat i vilket fall som helst :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animangasyndrom... Knapparna känns inte riktigt som knappar. Sedan har vi det faktum att ni har en stor fet banner, som ni inte byter ut. Sedan att den är på världens mest uttjatade animetjej gör inte saken bättre.

Sedan att ni har vertikala genrenamn på bilderna kan verka som en cool idé när man först gör det. Men sedan inser man att det inte är så roligt och bara är jobbigare att läsa.

 

Eran 800x600 design fuckas totalt up av att ni har systersajt till höger. Eran div layout är smårolig, den liknar en tabell layout väldigt mycket. Om ni har en tag så kan ni likväl göra css arbetet på den istället för att lägga den i en div :/. Om det tillhör designen ska den fördelaktigen läggas i en div som bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med om att knapparna inte riktigt känns som knappar, vore fint om det blev en liten färgskiftning på dem när man håller musen över.

 

Bannern verkar dock bytas ut, fast inte vid varje siduppdatering. Kanske ändras varje dag eller nåt.. Hmm, har iaf för mig att den inte såg ut så senast jag kollade.

 

Vertikala genrenamn funkar, men avståndet mellan varje tecken borde ökas, för nu får man nästan vrida på huvudet för att uppfatta helt vad det står. :P

 

800x600-designen är ju inte helt fuckad. Systersajt-länken är ju inte riktigt en del av sidan, så att den inte syns helt gör ju inte direkt nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animangasyndrom... Knapparna känns inte riktigt som knappar. Sedan har vi det faktum att ni har en stor fet banner, som ni inte byter ut. Sedan att den är på världens mest uttjatade animetjej gör inte saken bättre.

Sedan att ni har vertikala genrenamn på bilderna kan verka som en cool idé när man först gör det. Men sedan inser man att det inte är så roligt och bara är jobbigare att läsa.

 

Eran 800x600 design fuckas totalt up av att ni har systersajt till höger. Eran div layout är smårolig, den liknar en tabell layout väldigt mycket. Om ni har en tag så kan ni likväl göra css arbetet på den istället för att lägga den i en div :/. Om det tillhör designen ska den fördelaktigen läggas i en div som bakgrund.

Hade jag inte vetat bättre skulle jag nästna tro att jag var på animanga nu :P. Det där med knapparna var det bra att du påpeka, har inte tänkt på det alls faktiskt och ska se till att ordna.

 

Du har dock fel då bannern faktiskt byts ut, olika beroende på veckodag. Om du nu inte gilla dagens anime-figur är det dock ditt problem. Tanken bakom är att ta någon som gör att de flesta känner igen sig.

 

Mellanrummet kan jag nog se till att fixa så den blir lättläst. Däremot tycker jag det är snyggt och dessutom är det inte speciellt viktig information som finns där.

 

Angående överanvändande av DIV, det är ju så att W3C satt ut riktlinjer med XHTML där man inte ska använda tabeller om det inte ska staplas information så jag har valt sedan en tid tillbaka att övergå till DIV. Problemet är dock att IE inte kan stava till boxmodell och jag måste köra massor med fulknep bara för att sidan ska funka i båda webbläsarna, därmed är sidan inte så ren som den borde vara. Och normalt för att göra CSS-arbeten på det måste man ha DIV när man har en yta och SPAN när man vill ha ungefär som FONT (som är bannlyst numera ungefär).

 

Sajten är nog inte XHTML 1.0 verifierad i sitt nuvarande skick men det är inte för jobbigt för mig att ordna det, ifall du känner för att testa det med.

 

Sidan i sig är gjord för 800x600 men idag sitter inte många svenskar med mindre än 1024x768 så därför har jag passat på att bredda den ännu mer. Dock används extra-utrymmet för annonser, administration och eventuellt kommande funktioner. Men det är okej att inte gilla den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade jag inte vetat bättre skulle jag nästna tro att jag var på animanga nu.

 

Jag tror du kommer ha väldigt svårt att kunna peka ut några liknelser... Det enda som är likadant är standrad formatet med contet och en rightbar...

 

Angående överanvändande av DIV, det är ju så att W3C satt ut riktlinjer med XHTML där man inte ska använda tabeller om det inte ska staplas information så jag har valt sedan en tid tillbaka att övergå till DIV. Problemet är dock att IE inte kan stava till boxmodell och jag måste köra massor med fulknep bara för att sidan ska funka i båda webbläsarna, därmed är sidan inte så ren som den borde vara. Och normalt för att göra CSS-arbeten på det måste man ha DIV när man har en yta och SPAN när man vill ha ungefär som FONT (som är bannlyst numera ungefär).

 

Senaste jag kollade var det enda på anime.se som inte var validerat phpBB mekket. Vilket jag inte tänker röra, ska bara fixa recensionsscriptet så ska vi gå över till punBB och då blir hela sidan validerad xhtml 1.1 strict.

 

Dock är det inte så viktigt att det valideras, det viktigaste är att du har separerat innehåll från layout. Ett annat tips är att sluta skriva html-taggarna i storabokstäver, i.o.m. att det blev rekomenderat att skriva med små i html 4.01.

 

Självklart är jag medveten om problem att få sidan att se likadan ut i alla webbläsare. Om det är IE 6.0 du försöker stödja och inget mer kan du ta dig en kik på anime.se:s kod för den ser likadan ut i alla webbläsare av senare datum.

Ifall det är <6.0 så rekomenderar jag dig att använda tabeller för det är lika lätt att koda och erbjuder lika mycket som din div layout gör just nu. Samt att du får stöd för massa gamla browsers.

 

Edit:

Båda webbläsarna? Det finns ohygligt många mer webbläsare en Firefox och Internet Explorer. B.la. opera, safarai och konqour(orkar aldrig stava rätt till det, dock kdes mekk som safari är baserad på).

 

Span använder man bara i nödfall, fördelaktigen skriver man sådant i det element texten ligger i, t.ex. en div eller en td. Annars ska man använda h1-h6,b,i o.s.v. innan man tar till span.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade jag inte vetat bättre skulle jag nästna tro att jag var på animanga nu.

 

Jag tror du kommer ha väldigt svårt att kunna peka ut några liknelser... Det enda som är likadant är standrad formatet med contet och en rightbar...

 

Angående överanvändande av DIV, det är ju så att W3C satt ut riktlinjer med XHTML där man inte ska använda tabeller om det inte ska staplas information så jag har valt sedan en tid tillbaka att övergå till DIV. Problemet är dock att IE inte kan stava till boxmodell och jag måste köra massor med fulknep bara för att sidan ska funka i båda webbläsarna, därmed är sidan inte så ren som den borde vara. Och normalt för att göra CSS-arbeten på det måste man ha DIV när man har en yta och SPAN när man vill ha ungefär som FONT (som är bannlyst numera ungefär).

 

Senaste jag kollade var det enda på anime.se som inte var validerat phpBB mekket. Vilket jag inte tänker röra, ska bara fixa recensionsscriptet så ska vi gå över till punBB och då blir hela sidan validerad xhtml 1.1 strict.

 

Dock är det inte så viktigt att det valideras, det viktigaste är att du har separerat innehåll från layout. Ett annat tips är att sluta skriva html-taggarna i storabokstäver, i.o.m. att det blev rekomenderat att skriva med små i html 4.01.

 

Självklart är jag medveten om problem att få sidan att se likadan ut i alla webbläsare. Om det är IE 6.0 du försöker stödja och inget mer kan du ta dig en kik på anime.se:s kod för den ser likadan ut i alla webbläsare av senare datum.

Ifall det är <6.0 så rekomenderar jag dig att använda tabeller för det är lika lätt att koda och erbjuder lika mycket som din div layout gör just nu. Samt att du får stöd för massa gamla browsers.

 

Edit:

Båda webbläsarna? Det finns ohygligt många mer webbläsare en Firefox och Internet Explorer. B.la. opera, safarai och konqour(orkar aldrig stava rätt till det, dock kdes mekk som safari är baserad på).

 

Span använder man bara i nödfall, fördelaktigen skriver man sådant i det element texten ligger i, t.ex. en div eller en td. Annars ska man använda h1-h6,b,i o.s.v. innan man tar till span.

Okej jag börjar undra om du besökt sidan överhuvudtaget? Vadå stora bokstäver för taggar??? Jag skriver alltid med små bokstäver förutom i CSS-dokumentent (här är det av vana och för att separera tagg från classnamn).

 

Det är många sidor på senare tid valt att gå över till att använda DIV, det här är inte något jag hittat på. Sidan kan mycket väl bli validerad även om den använder tables sålänge den är korrekt skriven. Däremot har W3C dock sedan XHTML 1.0 satt upp riktlinjer om att DIV ska användas för layout (istället för att designa med tabeller) då tables verkligen ska visa staplar och sånt typ. Och som Zmanga är skapad är layouten väldigt separerad från layout vilket är målet med XHTML 1.0 + CSS 2 så jag förstår inte riktigt vad du klagar på.

 

I och med att font blev banlyst har jag börjat utnyttja span istället i vissa fall (även om det skulle funka fint med div). Det här är bara en vana som jag skapat, men jag har inte läst något om att det inte bör vara så.

 

Med båda webbläsarna syfta jag på de två dominanta, Internet Explorer och Firefox. Jag orkar/kan inte kolla att det fungerar i alla webbläsare, men jag är inte dum och vet mycket väl att de finns.

 

Du får gärna komma med invändnigar på hur sidan är gjord, men det är inte så att jag lärde mig det här med webbdesign igår och eftersom du ger sken av att kunna en del själv också så bör du iaf inte försöka totaldissa sidan bara för sakens skull. Visst gör jag småmisstag men i det stora hela är jag mycket medveten om vad jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...