Hoppa till innehåll
Anime.se

Projekt Sapparikon 9~11 december i Täby


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

frågan är VART man bokar biljetter? :)

 

nog för att jag bor 15 min därifrån, men ändå.. i nödfall har jag kontakter i mariefred som kan skaffa biljetter åt mig :)

Jag tror inte biljetterna till Sapparikon kommer ta slut, så oroa dig inte för det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Oj, det var mycket att svara på på en gång.

 

En sak som ni alla bör veta, bara så att ni inte blir besvikna efter Uppcon: Det är ingen mastodontlokal och stort slimmat arrangerat konvent. Det här är en nördfest med anarkitema. Vi sover i filmsalarna!

 

Comics Cave: Visst, ni är välkomna! Observera att det som sagt inte är någon Närcon-size på tillställningen. Ett av rummen tänkte jag ha som försäljarrum, och där kan ni stå om ni vill (och orkar komma så långt).

 

Biljetter: Va? Vadå förbokning? Förbokning har jag inte haft sen Dougakai typ 10 och när var det? 1998? Biljetter köper man på plats. För den mycket otroliga händelse att det blir platsbrist kommer långväga gäster få företräde. (Detta gäller även sovplatserna, men som sagt, sånt löser vi på plats.)

 

Allvarligt talat tror jag inte det är någon större risk att det kommer så många människor att vi inte får plats.

 

För övriga arrangemang: Ni som vill ta med TV-spel, tänk på att det inte finns någon oändlig mängd med överblivna TV-apparater på stället, de måste också tas med. Annars får ni slåss om de TV-apparater som finns.

 

Priser: Om ni vill ha något pris för en tävling ni vill ordna kan Sapparikon ställa upp med (lite) pengahjälp. Någon hundralapp eller två är nog inga problem, förutsatt att tävlingen är värd det. Observera att det finns bara ett TV-spelsrum så det kan bli lite trångt; arrangera inte allt för många tävlingar.

 

Viktigast av allt? Sapparikon är i mångt och mycket en oplanerad fest. Filmprogram, tävlingsprogram etc kommer sättas upp på plats, inte i förväg.

 

Till slut: Vi håller på och sätter upp en hemsida om Sapparikon. Jag kommer att sammanställa all info där så att ni kan se vad som gäller för närvarande. Diskussioner om vem som tar med vad och sånt får ni gärna fortsätta att hålla här, för det finns inget forum på hemsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

synd tänkte på oss som hade butiker att det skulle förenkla för folk som vill sova i filmsalen och för oss som vill ta hand om sakerna . men var dörren låsbar ?

Om det är så att butikerna vill sova i sitt butiksrum borde det nog gå att fixa. Och det bör gå att låsa. Det vore lite väl om jag inte får tillgång till nycklarna när jag lånar lokalen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Denna konventionen låter helt klart intressant, ligger i närheten av mig också *glad*.

 

Om jag lyckas kanske jag kan ta med mig ett Soul Calibur 3 med allt upplåst.

Beror på hur mycket jag kommer spela SC3.

Jag gissar på, mycket.

 

Så klart tar jag bara med mig det om det ligger något intresse i det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så klart tar jag bara med mig det om det ligger något intresse i det?

Vill du plocka med det så gärna. Tyvärr är vi nog inte rika nog att kunna ge folk gratis inträde för att bara ta med sig ett spel, men du får gärna ta med det ändå. TV-apparater och konsoller kommer kanske vara upptagna, så du får väl smita emellan då och då.

 

Ovidkommande kommentar:

För er som sagt "convention" på engelska för många gånger: Det där är ett sånt där lurigt ord som betyder en annan sak på svenska ("konvention" = vana, social regel). Vårt ord är dessutom kortare och smidigare: "konvent".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon, kommer du ha med ett ex av Ragnarok Battle Offline? Det var sjukt kul på närcon och tänkte tvinga några polare att testa.

 

Kanske kan fråga med, är det ok om jag tar med en sneskontroll + konverter och kopplar in? För jag gillar den kontrollen så extremt mycket med ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Öh...

 

Jag räknar iskallt med att alla får plats. Det här är inget påkostat konvent utan en sjuk animéanarkifest där några människor drar dit knäppa saker och startar kaos. Kan inte tro att det drar särskilt mycket folk.

 

Om det skulle inträffa det otroliga att det blir för många får långväga gäster givetvis företräde, så oroa er inte för det. Detta gäller även vad gäller sova.

 

Vad jag är mer orolig för är snarare att folk kommer bli besvikna.

 

Bästa gäster, ni är mer än välkomna, men vänta er inget Dogakon eller Uppcon. Stället är inte alls särskilt stort. Det är bara jag som visar lite animé i en sal och har några fler rum att tillgå för andra galningar som vill komma dit. Några säger att de kommer dit med TV-spel, några butiker kommer dit, i ett litet rum blir det karaoke, och Yuna har sagt att han gärna fixar med mat. Men det är absolut inte stort!

 

Frågan är inte "Måste vi åka hem om vi kommer ända från Sundsvall och det är fullt?". Frågan är snarare "är det värt att åka till Sapparikon ända från Sundsvall?". Jovisst kan det vara värt det, om man gillar små mysiga kaoskonvent där allt sprängs, men...

 

Som sagt, alla som vill komma är välkomna, visst. Men vänta er inte för mycket. Detta Sapparikon är två små visningssalar och tre rum till, inget mastodontkonvent som det är värt att åka tåg i timmar för.

 

Om det här lyckas, vi hittar andra lokaler och Sapparikon blir stort och får 500 besökare, då kanske det är en annan sak. Men den här första gången väntar jag mig absolut inte fler än max 100. Knappt det kan kallas konvent.

 

Jag kan tänka mig att för en konventsnörd (läs: jag kommer inte för vad konventet erbjuder! Jag kommer för att det är ett konvent och där är det galet och kul och spräng och blam och ha ha ha ha ha ha!) kan det kanske vara värt besväret att åka från Västerås eller Uppsala, för det är inte så himla långt. Längre bort än så är jag tveksam om jag själv skulle tycka det är värt det, så litet som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OK! Här är menyn för Sapparikon (v. 1.0):

 

Eftersom jag tillagar all mat på plats kan jag ta bort saker om man så önskar. T.ex. kanske man inte gillar jordnötter eller så är man allergisk.

 

Diskutera hur många ni tror kommer vilja ha varm mat så jag vet ungefär hur mycket råvaror jag ska inhandla. OBS! Var ute i god tid! Maten kan ta slut!

 

Portionerna kommer att fördelas så här: Ungefär en halv normalstor platt tallrik med ris + resten av tallriken fylld med kött och grönsaker och whatnot. Ingen ska gå hungrig!

 

Menyn är preliminär vissa ingredienser kan flyttas om. Diskutera!

 

Fredag:

 

Måltid: Fredagssnacks (namn myntat av Genma)

Tid: 20.00

Rätt: 4 grillade kycklingvingar (BBQ marinerade) + ris + krossade jordnötter

Pris: 25 kr/portion

 

Lördag:

 

Måltid: Frukost

Tid: 9.00

Rätt: Vietnamesiska pannkakor (små, söta, spröda och krispiga och knapriga och...). 5 st stora eller 8 st små (välj själv. Små tar längre tid, men är godare).

Pris: 20 kr/portion

 

Måltid: Lunch

Tid: 13.00

Rätt: Vietnamesiska böngroddar stekta med ägg, skärbönor tillagade på vietnamesisk vis (också de med ägg), knaperstekt bacon på bädd av ris.

Pris: 40 kr/portion

 

Måltid: Middag

Tid: 19.00

Rätt: Ugnsgrillad scampi (a.k.a. jätteräkor, men de krymper i ugnen!), smörstekta championjoner a lá Yuna, dip (peppar, salt, vietnamesiskt krydda utan svenskt namn, citron) på bädd av ris med krossade jordnötter

Pris: 50 kr/portion (Bra scampi är dyr :P!)

 

Söndag:

 

Måltid: Frukost

Tid: 9:00

Rätt: Blåbärspaj med vaniljsås!!!!!!!

Pris: 15 kr/slice (1/8-dels paj!).

 

Måltid: Lunch

Tid: 13:00

Rätt: Smörstekta champinjoner a lá Yuna (ja, jag har ett speciellt tillagningssätt! :P), knaperstekta bacon, stekt ägg, kycklingvingar, bädd av ris, krossade jordnötter om man vill ha det.

Extra tillbehör: Böngroddar och skärbönor.

Pris:

Utan tillbehör: 40 kr

Med tillbehöver: 45 kr

 

 

BTW, av uppenbara skäl kommer blåbärspajerna inte vara nybakade utan bakade natten innan/tidigare på morgonen. Dock värmer jag dem innan jag serverar dem.

 

Dessutom är blåbärspajerna en pre-order only grej. Jag kommer baka några pajer extra för folk som kan bli frestade under dagen, men jag kan inte räkna med det!

 

Kommer att ha soja och asiatisk citron (runda, GRÖNA) + salt, peppar och den där mystiska vietnamesiska kryddan stående på borden + kanske några fler kryddor. Gratis att ta såvida man inte tar halva sojabehållaren >_>'.

 

Vad tycks om allt? Rätterna? Priserna? Tiderna? Comments, suggestions?

 

Jag kommer även behöva extra utrustning. Alla som bor i närheten eller kan bära på lite saker, kan ni ta med stekpannor, pajformar (stora som små, får man en pajbit från en liten paj får man en större del av pajen helt enkelt!), riskokare och bärbara kök om ni har det över? Skulle vara till stor hjälp. T.ex. ska ju väldigt mycket ris kokas!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

FallenAngelII, du är en klippa! Ser tokbra ut. Jag är bara orolig för att det är så bra att du blir överarbetad. Men kanske inte. Stå på dig. Hoppas du tjänar $$$, för det förtjänar du.

 

Jag bor ganska i närheten, så är det något du vill ha så kan vi ta reda på det på plats så kan jag nog springa och hämta. Tyvärr har jag inga riskokare.

 

Yugge: Några extra projektorer finns tyvärr inte att tillgå (vad jag vet). Sapparikon bygger på idén "vill du göra något, ta med det (allt) själv".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...