Hoppa till innehåll
Anime.se

Samlar information av svenska fandomen till en finsk tidning


Xuenay
 Share

Rekommenderade inlägg

(Beklagar möjliga skrivfel - svenska är inte mitt egentliga modersmål)

 

Hej,

 

jag samlar information av den svenska anime/manga-fandomen för att skriva en artikel till den finska tidningen Anime. Meningen är att först ha några sidor av fandomen i allmänhet - olika föreningar, cons och nätsidor - och sedan recensioner av olika svenska publikationer (MangaMania säkert som en och vad som helst annat som också passar). Kanske en intervju eller två av någon svensk fandomamatör.

 

Mitt enda problem med den här artikeln är att jag inte vet något av fandomen, så jag måste fråga er. Hur stor är hobbyn i Sverige? Hur mycket av aktiviteten händer i olika föreningar och hur aktiva är dom (hittade Mangakais sida men deras epostaddresser fungerade inte och sista uppdateringen förra året...)? Hur stora och hur allmänna är era cons, brukar dom ha en inträdesavgift eller är dom gratis? Vilka unikt svenska publikationer skulle jag kunna recensera? Vilka är dom fem viktigaste nätsidorna i svenska fandomen? Finns det något annat som ni anser är viktigt och värt att berätta? Berätta bara allt som ni kommer och tänka på, ju mera desto bättre. :)

 

Tackar alla i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

F: Hur stor är hobbyn i Sverige?

S: Ptja, min uppfattning är att den är hyfsat stor. Dels lockar allt runt omkring nytt folk sen finner fler och fler animen. Att det finns så många olika serier i så många olika genrer bidrar även till ökat intresse. Jag har exempelvis fått flera av mina kamrater att tycka anime intressant då de till en början tyckte/trodde det inte fanns något i deras smak.

 

F: Hur mycket av aktiviteten händer i olika föreningar och hur aktiva är dom (hittade Mangakais sida men deras epostaddresser fungerade inte och sista uppdateringen förra år...)?

S: Här har jag tyvärr inget svar.

 

F: Hur stora och hur allmänna är era cons, brukar dom ha en inträdesavgift eller är dom gratis?

S: Själv går jag inte på konvent, men ett stort sådant i Sverige är i alla fall UppCon. Där köper man en biljett för inträde, priserna finnes här: http://www.uppcon.com/?cat=biljetter. I övrigt finns det mycket info kring detta konvent på http://www.uppcon.com.

 

F: Vilka unikt svenska publikationer skulle jag kunna recensera?

S: Ingen aning. :)

 

F: Vad är dom fem viktigaste nätsidor i svenska fandomen?

S: Viktigaste vet jag inte, men några av de större antar jag är:

 

www.anime.se

www.animanga.nu

www.zmanga.se

www.shibuya.se

 

F: Finns det något annat som ni anser är viktigt och värt att berätta?

S: Inte vad jag kommer på för tillfället.

 

 

Aja, hoppas det gav någonting. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

F: Vad är dom fem viktigaste nätsidor i svenska fandomen?

S: Viktigaste vet jag inte, men några av de större antar jag är:

 

www.anime.se

www.animanga.nu

www.zmanga.se

www.shibuya.se

 

här kanske man ska lägga till http://www.bcmanga.se?

 

även om jag inte är så förtjust i hemsidan själv...

 

Jo det borde man väl, det är ju typ en community för anime/manga intresserade även om jag håller med om att den kanske inte är den bästa sidan jag sett...

 

Här är länkar till några fler anime föreningar i Sverige som jag hört talas om:

http://www.mangakailund.tk/ <--- höll i Kodachicon detta året (Lund)

http://sakurakai.info.se/

http://www.shomanga.tk/

 

Om konvent:

Jag vet inte så mycket om dom men Uppcon är ju klart det största i Sverige. Du kan läsa mer om det under föreningar/konvent/evenemang på detta forumet. Sedan känner jag också till Kodachicon som hölls för första gången detta året för folk som bor nere i Skåne.

 

Sen så brukar man väl få betala för att komma in på ett konvent. Jag har iaf inte stött på att man kan komma in gratis. Och mestadels får man föranmäla sig, pga. att det är så många som vill komma och då räcker inte platserna till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

www.bcmanga.se är ju det enda "officiella" forumet, dvs det drivs av ett förlag. Och det är stort, även om medelåldern är låg

 

Du kan också skriva till SVT och fråga hur många tittare Card Captor Sakura har, eftersom det är en av de få textade anime som går på svensk tv (dock på en kanal som inte alla har tillgång till)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan också skriva till SVT och fråga hur många tittare Card Captor Sakura har, eftersom det är en av de få textade anime som går på svensk tv (dock på en kanal som inte alla har tillgång till)

 

Annars så gär väl Yu Gi Oh och BeyBlade också på TV? Typ kanal 4 eller något? Det är ju en kanal som alla kan få in, eller har kunnat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur stor är hobbyn i Sverige?

Folk samlade i föreningar... kanske sammanlagt ett tusental personer.

 

Konvent... de största runt 500 besökare/dag i tre dagar. Sammanlagt ett par tre tillställningar per år.

 

Folk som sitter och tittar på animé hemma... svårt att räkna.

 

hittade Mangakais sida men deras epostaddresser fungerade inte och sista uppdateringen förra året...)?

Hemskt ledsen. Det enda som är inaktivt med Mangakai är just hemsidan. Det är jag som är ansvarig för den, och trots att jag inte längre har tid att vara det är det ingen som vill ta på sig ansvaret att ta hand om den heller.

Mangakai anordnar för närvarande små animévisningar varannan månad, har ett brevutskick 8 ggr/år, och en medlemstidning som just fått en nystart. Vi har också små möten en gång i veckan.

 

Hur stora och hur allmänna är era cons, brukar dom ha en inträdesavgift eller är dom gratis?

Stort konvent c:a 500 personer i tre dagar, mindra konvent kanske 100 personer. Inträder varierar mellan 100 och 200 kronor, normalt sett.

De största konventen hittills har varit Uppcon i Uppsala (senaste 500 deltagare) och Dogakon i Stockholm (senast 450 deltagare), med det kommande Uppcon 5 som en trolig rekordtagare. Andra tillställningar är Närcon i Örebro (? deltagare, delvis spelkonvent), Doujin Madoi i Västerås (100 deltagare) och Doujin Dento i Örebro (>100 deltagare).

 

Vilka unikt svenska publikationer skulle jag kunna recensera?

Det finns inga tidningar "om animé" (om du inte räknar Mangakais medlemsblad som nu efter ett par tomma år kommit igång igen), så de publikationer som skulle vara aktuella är Manga Mania, Shonen Jump, Bild & Bubbla

 

Vilka är dom fem viktigaste nätsidorna i svenska fandomen?

www.zmanga.se

www.anime.se

www.bcmanga.se

 

Finns det något annat som ni anser är viktigt och värt att berätta?

Det finns mycket att säga om Mangakai, men Mangakai spelade en större roll före Internet och har idag i dagens massiva nedladdningskultur snarare en retronostalgisk ställning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar till alla som svarat. :) Jag fick vår tidning övertygat att betala mig en resa till UppCon, så jag kommer att uppleva en del av den svenska fandomen helt personligen. ^^

 

Hemskt ledsen. Det enda som är inaktivt med Mangakai är just hemsidan. Det är jag som är ansvarig för den, och trots att jag inte längre har tid att vara det är det ingen som vill ta på sig ansvaret att ta hand om den heller.

Mangakai anordnar för närvarande små animévisningar varannan månad, har ett brevutskick 8 ggr/år, och en medlemstidning som just fått en nystart. Vi har också små möten en gång i veckan.

 

I så fall har jag mera frågor åt dig. ;) Angående föreningar, hur mycket är dom olika föreningarna i kontakt med varandra, gör ni något samarbete eller fungerar alla skilt? I Finland organiseras den största konventen tillsammans av animeföreningarna i hela landet (i teori - i praktiken är det föreningarna i det tre största staden som är mest aktiva), svenska konventen är tydligen alla lokalt organiserade?

 

Är dom cirklarna som fanns listade på Mangakais hemsida ännu samma? Hur aktiva är dom? Finns det något viktigt information om er aktivitet nuförtiden som du skulle uppdatera på sidorna om du hade tid? Var i landet är det möten och animevisningarna som du nämde?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ännu en förening som är på G och snart är nog den enda föreningen i umeå:

http://www.tenshi-kai.tk (Sidan funkar inte i noticed)

 

Tenshi-kai komemr föreningen heta och kommer ha sitt säte i Umeå.

Vi kommer arrangera visningar, träfar och andra saker.

Våra huvudobjektiv är anime, manga, spel och andra japanrelaterade medier!

(dock måste jag göra om sidan, ska fixa det snart, dock utanför nätet så jobbar vi för fullt för att få igång den.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående föreningar, hur mycket är dom olika föreningarna i kontakt med varandra, gör ni något samarbete eller fungerar alla skilt?

Det allra mesta fungerar åtskilt. En del av lokalföreningarna ute i landet är grundade i före detta Mangakai-medlemmar som sen bildade egna föreningar. Jag har genom åren gjort några mer eller mindre tafatta försök till samarbete (samarbeteskonvent, samarbetstidning), men det har normalt emottagits med icke-entusiasm.

 

Är dom cirklarna som fanns listade på Mangakais hemsida ännu samma? Hur aktiva är dom?

Det är inte samma cirklar längre, men det finns en samling cirklar som är aktiva. Måndagsmötena, Nördspelsmötena, Mangaka och medlemstidningen håller fortfarande på, och säkert någon till.

 

Finns det något viktigt information om er aktivitet nuförtiden som du skulle uppdatera på sidorna om du hade tid?

Massor. Framförallt skulle jag vilja uppdatera sidan bara i största allmänhet så att folk fattar att föreningen fortfarande lever. Sen har jag aldrig förlorat hoppet om att blåsa mer liv i föreningen, och att uppdatera hemsidan skulle vara steg ett.

 

Var i landet är det möten och animevisningarna som du nämde?

Mangakais måndagsmöten är ute i Täby (Stockholm) och de mindre animévisningar jag anordnar är också i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

...oooch artikeln blev färdig och kom ut i Anime 8/2005. UppCon-reportagen fick 1 1/3 sidor och egentliga Sverige-delen 2/3. I Sverige-delen var nämnda föreningarna (esp. Mangakai), händelserna, anime i svensk TV, Sailor Moon, till svenska översatt manga, MangaMania och Shounen Jump. Addressen till mangakai.se, uppcon.com, raisondetre.se, animanga.nu, jpopsweden.se, bcmanga.se, anime.se och zmanga.se gavdes ut för intresserade.

 

Tackar till alla som svarade, ni var till en stor hjälp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...