Hoppa till innehåll
Anime.se

Asylspelet

Jocke
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är riktigt läskigt hur svårt det är att få asyl. Bara att ta sig till Sverige är ju totalt omöjligt. Ärligt talat så är jag väldigt imponerad över de som lyckats. Känner mig taskig som är svensk och ibland i smyg anser att vi inte borde ta in fler asylsökande. Men nu har jag faktiskt ändrat inställning helt.

Men jag hoppas att det inte är sådär svårt.. Men ja, varför skulle de ljuga?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 2 weeks later...

Fasen vad läbbigt.

Fuskade inte en enda gång och då tog det 856 dagar för mig att få asyl, 63 för att komma till Sverige.

Men varför är Sverige en sådan "asylmagnet"?

Jag kanske har fel, ska försöka kolla upp det, men det verkar som om de flesta flyktingar ser Sverige långt upp på listan över länder för asylsökande.

Kanske är helt ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men varför är Sverige en sådan "asylmagnet"?

Han säger ju detta i början, bilden av Sverige utåt.. politisk frihet där alla kan leva gott osv. etc. mm.

Oj så fel man kan ha.. :rolleyes:

Det är nog mycket Olof Palmes förtjänst. Utan honom hade vi nog haft ungefär samma asyltryck som Norge och Finland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men varför, vi har ju som sagt inte gjort oss kända för någon överdriven gästfrihet.

Inte INOM Sverige kanske. Den bild av Sverige som finns i utlandet och särskilt då i tredje världen, är fortfarande ett land där ingen förföljs för sina åsikter, ett land där det finns social välfärd så att alla får skola, sjukvård, bostad etc. Jag känner flera invandrare som blev chockade när de kom hit och upptäckte att det är hög arbetslöshet, mycket främlingsfientlighet, långa köer till läkare, dagisplats och lägenheter, skyhöga priser och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är läskigt därför bord vi införa total flykting amnesti för dom flyktingar som finns i Sverige nu. När vi insett vårt fel och ska skapa speciella flykting domstolar (som sen kan överklagas till tingsrätt tror jag iaf men flykting domstolar blir d). Då borde vi be om ursäkt genom att ge alla ansökande som finns i landet flykting amnesti.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle också vilja att vi kunde de.

Det är ju inte riktigt så enkelt.

Någonstans finns det en övre gräns för hur många människor man kan pumpa in i Sverige vid det här läget utan att strukturen krashar totalt då alldeles för få får jobb.

Dock så tycker jag också att vi inte är tillnärmelsevis tillräkligt nära den gränsen.

Let them stay, god damit. >:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även vissa av dom som kallar sig övertygade humanister skulle anse att det finns en gräns för hur många man kan släppa in.

Och även om vi släppte efter så är chansen minimal om inte non-existent att dom andra välfärdsländerna följer efter..

Jag ger upp min välfärd närsomhelst för dom som behöver den, utan tvekan..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men varför, vi har ju som sagt inte gjort oss kända för någon överdriven gästfrihet.

Inte INOM Sverige kanske. Den bild av Sverige som finns i utlandet och särskilt då i tredje världen, är fortfarande ett land där ingen förföljs för sina åsikter, ett land där det finns social välfärd så att alla får skola, sjukvård, bostad etc. Jag känner flera invandrare som blev chockade när de kom hit och upptäckte att det är hög arbetslöshet, mycket främlingsfientlighet, långa köer till läkare, dagisplats och lägenheter, skyhöga priser och så vidare.

Asylsökande flyktingar borde väl vara dom sista att klaga på brist på svensk välfärd? Vad flydde dom annars från, sina hemländers TV-licenser?

Sverige är ett jävligt bra land att bo och verka i, förmodligen ett av de allra bästa i världen. Visst finns det saker som är helt åt helvete här också som på alla andra ställen, men det är faktiskt folk som flyr hit och inte folk som flyr härifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter