Hoppa till innehåll
Anime.se

KKnJ - His and Her Circumstances - Karekano [Spoilers]


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

His and Her Circumstances

KKNJ

Karekano

 

http://www.animenfo.com/animetitle,225, ... nojo_.html

 

-----------------

-----------------

 

Såg precis klart denna underbara serie. Blev lite fundersam p.g.a. slutet. (markera resten för att läsa p.g.a. spoilers....)

 

Eftersom slutet är så abrupt, ska man inte få se hur teater-pjäsen slutade? Kommer man att få se ett klart slut på Arimas strid med sig själv? Hur blir det med 'vilden' och hennes nya 'styvbroder'? Hur kommer det att gå mellan Tonami och tjejen (som jag glömt namnet på....)?

 

Jag skulle vilja veta om det kommit en uppföljare på denna serie, om det planeras på en uppföljare eller om fortsättningen åtminstone finns i mangaform. Vissa sekvenser i serien hade liknande stil som Power! som publiserades i Manga Mania så jag gissar på att kanske samma skapare har gjort serien (och fortsättningen?) i som manga. All info vore jag tacksam för. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns en manga, har själv inte läst den så jag kan inte säga om den är bra eller inte, men den finns.

 

Serien är väldigt bra ibland, otroligt dålig ibland. Som jag hört fick de slut på pengar(eller ideér/den kom ifatt mangan?), och därav dessa sjuka avsnitt mot slutet, där de mer eller mindre bara kopierade in sidor ur mangan och gjorde stickfigurer(kallas också att totalförstöra en serie som annars lätt skulle blivit en av mina favoriter, men det var för mycket sånt).

 

Serien är "ojämn" i allt känns det som, animeringen är riktigt usel ibland, och väldigt bra andra gånger. Jag har många gånger önskat att de hade gjort den "normal" hela tiden, och skippat alla dessa "förstörare" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja veta om det kommit en uppföljare på denna serie,
Nej.
om det planeras på en uppföljare
Aldrig.
eller om fortsättningen åtminstone finns i mangaform.
Mangan är väldigt annorlunda än animén, så svaret är både ja och nej. Handlingen fortsätter, men karaktärerna och outlinen är inte helt de samma som i TV-serien.

Jag föredrar slutet som det är. Man fick följa dom väldigt intensivt under ett avgränsat skede av deras liv, och vad som händer sedan känns inte lika relevant. Man har redan konstaterat det som är grundpoängen med hela konceptet: Dom har utvecklats genom varandra. Det räcker så.

 

Off topic, men jag tycker att KareKano visuellt är ett mästerverk rakt igenom. Det finns ingen annan serie (möjligen vissa delar av Evangelion undantagen) som så sömlöst har lyckats blanda en så stor mängd helt obesläktade visuella framställningssätt och fortfarande få det att se ut som en helhet. Grafikmässigt har det aldrig gjorts något som liknar Pojkvän-Flickvän, och på grund av anledningar så är det möjligt att något liknande aldrig kommer att produceras igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom slutet är så abrupt, ska man inte få se hur teater-pjäsen slutade? Kommer man att få se ett klart slut på Arimas strid med sig själv? Hur blir det med 'vilden' och hennes nya 'styvbroder'? Hur kommer det att gå mellan Tonami och tjejen (som jag glömt namnet på....)?

 

* Superspoilers:

Pjäsen slutar bara bra. Tsubasa och Kazuma (rockbrorsan) blir ihop och förlovar sig. Tonami och Tsubaki blir ihop och ska till Egypten. Arima "avslöjar" sin mörka sida för Yukino, hon accepterar honom och han börjar "vara sig själv". Yukino och Arima träffar Arimas mor som är en riktig slyna, och senare även Arimas far som är en snäll jazzmusiker i New York. Sen blir Yukino gravid. Dom gifter sig, Arima blir polis och Yukino blir läkare. Slutet gott, allting gott. ;)

 

* Serien blev 21 volymer, 102 kapitel ("akter"). Animen motsvarar de första 7 böckerna. TV-serien slutade som den gjorde för att de hann ikapp mangan.

 

* Freiztan: Du tycker rätt.

 

* Det blir troligtvis ingen fortsättning, Gainax och Tsuda (tecknar'n) kunde tydligen inte komma överens om seriens fokus. Gainax ville ha komik, Tsuda ville ha romantik och drama. Jag vill ha allt av det, ALLT!

 

(Om kvinnan skulle ta sitt förstånd till fånga så hoppas jag Anno skulle ta hand om animeprojektet igen. Eller Tsurumaki, han är också bra.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller på att läsa mangan nu. den är riktigt bra tycker jag allt. Men om jag ser animen, förstör den då känslan att läsa mangan?

Som jag har förstått följer de vareandra inte helt, eller?

 

Hur skulle animen förstöra mangan? Att den skulle vara så mycket bättre så mangan bleknar i jämförelse? ;) Nä, se den bara som "Gainax tolkning av Kare Kano" så går det väl bra, eller?

 

Jag tycker att animen är bättre (Gunbuster-/Nadia-/Evangelion-Anno + Evangelion-/FLCL-Tsurumaki! heart.gif), men det finns självklart många som tycker motsatsen. Du kan väl alltid se den efter du läst sjunde volymen, så du slipper spoilers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slut på pengar var nog nog mindre fallet än "slut på tid". Anno är perfektionist och vill alltid ha saker gjorda på sitt sätt. Dessutom är han något utav en konstnär. Vilken annan människa skulle våga göra något som avsnitt 19 (eller vad det var)?

 

Ingen skulle klarat att göra Pojkvän-Flickvän bättre än Anno. Den innehåller precis den angst som Anno behärskar bäst. Saken är bara att han ältar mycket mer än Tsuda gör. Det inte sagt att mangan är muntrare. Vissa delar är bara fy bubblan farao.

 

Men som sagt, meningsskiljaktigheter mellan originalförfattaren Tsuda och Gainax gjorde att det troligtvis aldrig kommer att bli någon mer Pojkvän-Flickvän-animé. Mycket, mycket synd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anno är perfektionist och vill alltid ha saker gjorda på sitt sätt. Dessutom är han något utav en konstnär. Vilken annan människa skulle våga göra något som avsnitt 19 (eller vad det var)?

 

Djungeltrummorna säger att Anno hoppade av efter ungefär halva serien för att TV Tokyo inte lät honom hitta på en egen handling. De var rädda att det skulle bli ett nytt "Evangelion-slut". Om det är sant så är nog svaret "Kazuya Tsurumaki eller Hiroki Sato".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Djungeltrummorna säger att Anno hoppade av efter ungefär halva serien för att TV Tokyo inte lät honom hitta på en egen handling. De var rädda att det skulle bli ett nytt "Evangelion-slut". Om det är sant så är nog svaret "Kazuya Tsurumaki eller Hiroki Sato".
Trummorna ljuger.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trummorna ljuger.

 

Jaså? Inte undra på att Fantomen blev förbannad. Lite faktakontroll visar iallafall att Anno "bara" skrev manus för 1-19 och 26, Hiroki Sato för 20-25.

 

Ett annat förslag för Annos "avbrott" kommer från Carl Horn: "Yamaga claimed at one time the real reason Anno walked away from KARE KANO was because he was too busy editing his 'making of GAMERA' documentary."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...