Hoppa till innehåll
Anime.se

NGE-liknande anime?


kamesennin
 Share

Rekommenderade inlägg

RahXephon är nog absolut att rekommendera. Påminner en hel del om NGE och personligen tycker jag det är den bättre serien av de två.

Vissa gillar den dock inte för att de tycker att den har kopierat för mycket av NGE.

Själv anser jag att det är en av de bästa animes som gjorts B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Key the Metal Idol har på ett abstrakt plan mycket gemensamt med Evangelion. Mycket gåtor. Rekommenderas att ses på i långsam takt, max ett avsnitt i veckan. Om man lyckas hålla sig kan jag garantera paroxysmer vid de sista avsnitten.

 

Själv påtvingades jag en månad mellan avsnitten. Jäklarimig vad man var uppladdad inför avsnitt 15.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det kan vara svårt att hitta samma djup som i nge men några serier med djup (eller som åtminstone får en att tänka) som jag kan rekommendera är:

*boogiepop phantom

*now and then, here and there

*angel's egg

*kimi ga nozomu eien

*rahxephon

*saikano

 

jag har inte kollat på key the metal idol. men det låter som om jag kommer få göra det nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

djup?

"serial experiments lain" helt klart, med sin cyberfilosofiska existensialism.

och kanske "earth girl arjuna", med sin fantasyveganistiska existensialism.

 

mecha i storleken av dom i NGE?

"RahXephon" helt klart, den anser jag vara en bättre version av NGE helt och hållet dessutom.

sen "Dual!", ser nästan precis ut som mechorna i NGE, men kör den glada roliga ångestfyllda stilen istället, som "Blue Seed" eller "El Hazard" med mechor :)

sen kan man se "Dai Guard" också, men det är mer av en parodi, hur dom slåss mot utomjordingar i en jättestor papiermache mecha byggd av ett privat företag :D

 

jag tyckte inte NGE var så djup egentligen. :(

handlingen förs inte framåt alls efter ep20, och allt baseras på psykologiska funderingar i en människas huvud. :blush:

"serial experiments lain" däremot, är filosofisk och djup, istället för psykologisk och tunn. B)

en bra psykologisk anime däremot, är "Perfect Blue". en psykologisk thriller film. den kan du ju se om du har tråkigt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tyckte inte NGE var så djup egentligen. :(

handlingen förs inte framåt alls efter ep20, och allt baseras på psykologiska funderingar i en människas huvud. :blush:

 

jag minns inte riktigt om det var så sent då den började bli djup, tror det var lite tidigare.. dock så är den väldigt djup igentligen, bara att man kanske inte ser det.

http://jeffieweiss.tripod.com/ är en bra sida som man kanske kan komma underfund om lite av serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NGE är en psykologisk och filosofisk serie som inte är som man först tror. Om ni verkligen tänker på hur de funderar i slutet av serien så kan ni nog komma fram till allt det mesta han säger faktiskt är sant, inte bara för honom utan för de flesta människor. Alla människor är i stort sätt lika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okii tack för alla svaren! Har knappt hört talas om många av dom där serierna, ska kolla up dom.

Ok, Naruto kanske är djup, men jag har inte sett så mycket av den orkar inte kolla på en anime som är så lång och utdragen.

Kimi ga nozomu eien har jag nåra episoder som jag ska se snart, den rekommenderades av en kompis.

Arigato! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NGE är en psykologisk och filosofisk serie som inte är som man först tror. Om ni verkligen tänker på hur de funderar i slutet av serien så kan ni nog komma fram till allt det mesta han säger faktiskt är sant, inte bara för honom utan för de flesta människor. Alla människor är i stort sätt lika.
men som tyvärr också är helt irrelevant för handlingen. (kanske inte helt irrelevant för karaktärsutvecklingen, men den brukar oftast vara först i en serie)

och den är inte filosofisk, bara psykologisk.

serien handlar ju om mechor, och utomjordingar som attackerar jorden, hur kan den då sluta inne i huvet på en tonåring...

sen är väl ingen utav karaktärerna speciellt friska egentligen, så dom har väl liknande situationer inne i sina huvuden dom också. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och den är inte filosofisk, bara psykologisk.

 

Visst, den är helt klart mest psykologisk, när en stor del av filmen är byggd på Carl Gustav Jungs teorier om medvetande och omedvetande, men den är också filosofisk. Jag tycker inte att man kan lösa frågan "Varför lever jag?" enbart genom psykologi, utan genom att lösa det måste du också använda dig av filosofi, vilket Shinji också gör i slutet av serien (dock är detta inte det "riktiga slutet" men det är totalt ointressant).

 

Människorna är som öar i en skärgård. Öarna syns vara skilda åt, men under ytan hänger de ihop.

 

 

jag tyckte inte NGE var så djup egentligen.

 

Du får säga vad du vill om serien, men jag tror inte att du, eller någon annan, förstår den fullt ut. Om du mot förmodan gör det, kanske du kan förklara den. Lycka till.[/u] ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men som tyvärr också är helt irrelevant för handlingen.

 

Öh... nej, det är faktiskt robotarna som är helt irrelevanta för handlingen. Men de utgör handlingens bas, vilket är lika viktigt som en god stenbas för ett hus att stå på.

 

serien handlar ju om mechor, och utomjordingar som attackerar jorden, hur kan den då sluta inne i huvet på en tonåring...

 

Nej, Evangelion handlar om huvudet på en tonåring. Robotarna och utomjordningarna är bara dekorationer och i viss mån metaforer. Det är bara det att det inte märks till en början.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men som tyvärr också är helt irrelevant för handlingen.

 

Öh... nej, det är faktiskt robotarna som är helt irrelevanta för handlingen. Men de utgör handlingens bas, vilket är lika viktigt som en god stenbas för ett hus att stå på.

 

serien handlar ju om mechor, och utomjordingar som attackerar jorden, hur kan den då sluta inne i huvet på en tonåring...

 

Nej, Evangelion handlar om huvudet på en tonåring. Robotarna och utomjordningarna är bara dekorationer och i viss mån metaforer. Det är bara det att det inte märks till en början.

 

Tack för den!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Naruto är djup om man ser under ytan :D.

 

Uhm... bara för att en serie har nån form av budskap gör den inte djup. Naruto är inte djupare än t.ex. Flame of Recca, och om man jämför med NGE så framstår varken Naruto eller FoR som specielt djup.

 

Rahxephon är i mitt tycke en sämre gjord kopia av NGE, jämför man med NGE så finns det så många likheter att jag nästan skulle kalla Rahxephon rakt av stöld av NGE. Största skillnaden är att dom har gjort det lättare att förstå i Rahxephon, vilket i min mening knappast gör den bättre än NGE, dessutom har dom missat väldigt mycket av den "lätt psyksjuka touchen" :D .

 

Ärligt talat är det ganska svårt att hitta serier med samma djup som NGE, men du kan testa filmen Angels Egg (Tenshi no Tamago) , men den har nästan mer likheter med konstfilm än med anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon och Yidaki... Jag håller med er båda och håller samtidigt inte med er alls (hur nu det går till).

 

Neo Genesis Evangelion är verken en serie om mechor som anfaller jorden eller vad som pågår i en tonårspojkeshuvud.

 

Det är båda två. Samtidigt finns det en religiös historia i det vilket man borde förstått av bara namnet, den ny skapelsens evangelie.

 

Sanningen är det att NGE är en anime med flera olika handlingar och oändligt många olika sätt att tolka dessa på. Inget av dessa sätt är fel.

 

Dock är det så att själva basen i serien, så vitt jag har uppfattat det, handlar främst om ensamhet och ansvaret för ens personliga glädje.

 

Alltså är NGE en historia med flera historier i sig, eller flera sätt att se på historian om man så vill, men ina av dessa är egentligen fel.

 

Men till Yidaki vill jag säga att om du inte tycker NGE är djup, har du uppenbarligen bara sett den mest lättsmälta historien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon och Yidaki... Jag håller med er båda och håller samtidigt inte med er alls (hur nu det går till).

 

Neo Genesis Evangelion är verken en serie om mechor som anfaller jorden eller vad som pågår i en tonårspojkeshuvud.

 

Det är båda två. Samtidigt finns det en religiös historia i det vilket man borde förstått av bara namnet, den ny skapelsens evangelie.

 

Sanningen är det att NGE är en anime med flera olika handlingar och oändligt många olika sätt att tolka dessa på. Inget av dessa sätt är fel.

 

Dock är det så att själva basen i serien, så vitt jag har uppfattat det, handlar främst om ensamhet och ansvaret för ens personliga glädje.

 

Alltså är NGE en historia med flera historier i sig, eller flera sätt att se på historian om man så vill, men ina av dessa är egentligen fel.

 

Men till Yidaki vill jag säga att om du inte tycker NGE är djup, har du uppenbarligen bara sett den mest lättsmälta historien.

 

Precis.

 

 

SFish: Ja, det du säger om budksap stämmer men inte att naryto inte är djup för det är den.

Du har kanske inte sett mer en 10 avsnitt och då blir det lite svårt att avgöra en serie med mer en 80+ avsnitt (mer på gång).

Läs mangan för att se hur djup den blir senare.

Men den är inte lika djup som NGE, NGE skrevs av en självmordsbenägen person, det var ett sätt för honom att inte begå självmord.

Det är otroligt svårt att skriva en lika djup historia som en självmordsbenägen person, ne?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm det där är nästan en personlig förolämpning.... eftersom jag uppenbarligen inte håller med dej så skulle jag inte sett serien eller läst mangan? Började läsa mangan för runt 3 år sen tror jag, då TW scanslatade de första kapitlen... Läser fortfarande mangan i tackt med att den kommer ut...

Men åter till själva saken;

Vad är det som skulle vara specielt djupt i Naruto?

Shounen Jump (som Naruto ges ut i) är främst riktat till unga pojkar, tittar man på deras utbud dominerar äventyr och actionserier, helt enkelt sånt som unga pojkar vill läsa. Har läst ett 20-tal liknande shounen jump mangor, och ingen av dem har visat att de är specielt djupa (däremot inte sagt att de på något sätt var dåliga). Såklart har allt som tillverkas lite djup, och vill man kan man tolka vadfan som helst hursomhelst, men börjar man säga att Naruto är "djup" så tror jag att jag måste säga att Dum & Dummare, Zoolander eller kanske Face Off eller så är djupa dom också...

Det som levereras i Naruto är action och en del moralkakor i still med att "ensam är inte stark" osv. Visst kan man om man vill tolka in massor med symbolism i serien, men det kan man i Dum & Dummare också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

pröva definera djup i sånna fall...

för mej innebär djup att det finns många "lager" eller tolkningar som man kan göra... Lager 1 = typ vad man ser, inget annat (nja, egna tolkningar lägger man ju alltid in då hjärnan funkar så men ungefär iafal)

I lager 1 så handlar NGE om tre st 14åringar som styr stora feta robotar för att spöa utomjordingar.

 

Sen så kan man börja tolka åt olika håll, som t.ex. tolkning att NGE är Amanos försök att rädda psyket. Andra tolkningar handlar om religion, typ att detta är före vår tid och att människorna befinner sig i nån sorts Edens Lustgård, och att änglarna då är avundsjuka på människorna (och därför attackerar). Ingen tolkning är igentligen mer rätt än någon annan, men man kan ju välja att ta vissa på större alvar om vissa tolkningar bygger sitt resonemang på nån sorts logik... Men principielt sätt så är den enda rätta tolkningen av nått din egnen, ingen annan kan direkt säga att den är fel.

NGE är interesant eftersom det dels finns utrymme för väldigt många tolkningar, dels för att den är ganska välgjord, och dels därför IMHO att den är en av de mest realistiska skilldringarna av (en) människas psyke som gjorts.

 

Lite halvt OT blev det kanske.... hursomhelst vill jag gärna höra din definition av "djup", för jag är intereserad av hur man går naruto att vara djup.

(inget illa menat, jag tycker naruto mangan är helt ok, inte precis värdens bästa men det går helt klart att läsa...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

pröva definera djup i sånna fall...

för mej innebär djup att det finns många "lager" eller tolkningar som man kan göra... Lager 1 = typ vad man ser, inget annat (nja, egna tolkningar lägger man ju alltid in då hjärnan funkar så men ungefär iafal)

I lager 1 så handlar NGE om tre st 14åringar som styr stora feta robotar för att spöa utomjordingar.

 

Sen så kan man börja tolka åt olika håll, som t.ex. tolkning att NGE är Amanos försök att rädda psyket. Andra tolkningar handlar om religion, typ att detta är före vår tid och att människorna befinner sig i nån sorts Edens Lustgård, och att änglarna då är avundsjuka på människorna (och därför attackerar). Ingen tolkning är igentligen mer rätt än någon annan, men man kan ju välja att ta vissa på större alvar om vissa tolkningar bygger sitt resonemang på nån sorts logik... Men principielt sätt så är den enda rätta tolkningen av nått din egnen, ingen annan kan direkt säga att den är fel.

NGE är interesant eftersom det dels finns utrymme för väldigt många tolkningar, dels för att den är ganska välgjord, och dels därför IMHO att den är en av de mest realistiska skilldringarna av (en) människas psyke som gjorts.

 

Lite halvt OT blev det kanske.... hursomhelst vill jag gärna höra din definition av "djup", för jag är intereserad av hur man går naruto att vara djup.

(inget illa menat, jag tycker naruto mangan är helt ok, inte precis värdens bästa men det går helt klart att läsa...)

 

Du har rätt i det mesta du säger, det finns olika sätt att tolka NGE, dock tycker jag personligen att vissa sätt är mer "rätt" än andra. De religiösa inslagen i NGE t.ex, har inget att göra med själva handlingen, de finns bara där för att det ska vara lite häftigt. Jag citerar Kazuya Tsurumaki, som regisserade Episode 25' Air, och en del av EoE:

 

There are a lot of giant robot shows in Japan, and we did want our story to have a religious theme to help distinguish us. Because Christianity is an uncommon religion in Japan we thought it would be mysterious. None of the staff who worked on Eva are Christians. There is no actual Christian meaning to the show, we just thought the visual symbols of Christianity look cool. If we had known the show would get distributed in the US and Europe we might have rethought that choice.

 

Kanske också ska säga att jag gillar de religiösa inslagen i NGE, det gör den lite mer spännande på något sätt, men det är ändå en väldigt liten anledning av varför jag gillar den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har rätt i det mesta du säger, det finns olika sätt att tolka NGE, dock tycker jag personligen att vissa sätt är mer "rätt" än andra. De religiösa inslagen i NGE t.ex, har inget att göra med själva handlingen, de finns bara där för att det ska vara lite häftigt.

 

Det som antyds är att fortfarande att "djup" innebär att det går att se serien i flera olika lager. Evangelion kan ses som en berättelse om det den handlar om, men hela serien kan också ses som en metafor, som att allt bara är symboler för att berätta något helt annat än det den utgör sig för att berätta. Precis som Den lille prinsen.

 

Det kan däremot inte Naruto. Det hindrar den inte från att vara medryckande och bra. Men den är en rakt på sak berättelse.

 

Den kan man ju diskutera om "djup" verkligen skall betyda att hela sagan kan ses som en metafor. Det är nämligen få animéer som kan betraktas som "djupa" då. Änglaägg. Lain.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det är inte så himmla gott om djupa anime/manga serier,

såg dock en interesant tråd för länge sen i The Hawks forum om Berserk, som jämförde med nån gammal grekisk filosofs tankar om hur värden var uppbyggd;

 

*spoilervarning - läs på egen risk (berserk) *

 

Typ matriella värden, spirutuella värden och en till (nån sorts grej mittemellan. Den matriella värden överlappade mittemellanvärden, och mittemellanvärden överlappade lite in på spirituella värden. När Gatts(u) blev "märkt" så övergick han till mitemellanvärden eller nått liknande. Därför som alla onda andar jagar honom osv, eftersom han existerar i gapet till deras värd eller nått sånt (detta är bara återberättat fritt från 2-3 år gammalt minne av en tråd i ett annat forum... garanterar inte att allting blev helt rätt :) ).

Hursomhelst var detta runt volym 18-21 eller nått sånt, det som är roligt är att teorierna mer eller mindre blev bekräftade när dom plockade in Silke och så... (om jag kommer ihåg rätt var den grekiska filosofen Platon, men inte helt säker).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...