Hoppa till innehåll
Anime.se

Princess Mononokoke


dumbom
 Share

Rekommenderade inlägg

[hide]

 

...plus en elak, trasig fiendebrud, en mystisk tjej med kontroll över naturen och en ensam kille som övergett sitt hem. Och några olika mänskliga fraktioner som vill ha ihjäl varandra och vill använda naturen som hjälp på traven. Gah...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Princess Mononoke är en riktigt snygg, allvarlig och allmänt bra film! Allting i filmen har stil, o de där små "hattifnattarna" (Kodamas heter de) skulle aldrig kunna vara Mumintroll för alla varelser i P.M. är allvarliga och mycket väl genomtänkta... Filmen talar till både stora som små tycker jag, jag tycker den e grymt bra i alla fall!! Har faktiskt inte sett någon bättre!

 

Tack för mig Hej!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle inte du bli rädd om du såg ett i skogen?

Som jag fattade det så var det också lite i stil med att de som var rädda var de som kom från gruvan, som inte visste så mycket om naturen och övernaturliga grejjer (förknippar övernaturliga saker med onda vargar och andra "elaka" djurgudar; dvs förknippar med något farligt), medans huvudpersonen som inte var rädd för han var van vid att vistas i skogen, och var varken rädd för natur, övernaturliga grejjer, eller tekniken från gruvan.

Länge sen jag såg men sådär direkt ur minnet så har jag för mej jag tolkade det som nått sånt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allting i filmen har stil, o de där små "hattifnattarna"

 

Skogsekon kallades de på svenska. För den odjursprinsesseintresserade.

 

Bra att veta. Varför var folk rädda för dem? Jag minns inte om det nämndes i filmen...

 

En av arbetarna sa något om att Skogsanden... Aja! Jag tycker hur som helst att det är en förbannat bra film.. Bättre än Spirited Away..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
En av arbetarna sa något om att Skogsanden... Aja! Jag tycker hur som helst att det är en förbannat bra film.. Bättre än Spirited Away..

 

Ah, just det... de skulle leda dem till Skogsanden. Egentligen var det den de var rädda för. Det var väl det att den förvandlade sig på natten och sågs gående som ett stor jätte, och på dagen sen... ja, ni vet...

 

Jag håller med dig, Mononoke Hime är hittills min favorit bland Miyazakis filmer. (har dock inte sett alla...än)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...