Hoppa till innehåll
Anime.se

Princess Mononokoke


dumbom
 Share

Rekommenderade inlägg

Nån som sett denna underbara film?

Riktigt ägig, den bästa näst efter Spirited Away..

 

Tycker att det är lite flum-animé, det där med "Oh We've gotta save the Spirit of The Forest" och alla demoner.. Haha..

Jaja, diskutera det här iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda gemensamma med Spirited Away är ju studion den kom ifrån.

Det är som att försöka jämföra Patlabor med Pa Rappa the Rapper :D

 

Däremot är den den näst bästa efter Nausicaa (eftersom dom är samma genrer går dom perfekt att jämföra, som att jämföra Robin Hood och Braveheart), vilket torde vara den bästa som GHIBLI gjort.

 

Jag gillar Mononoke. Såg inte alls något flummigt, eller nja, kanske dom där vita skogsvarelserna som känns så fruktansvärt snott från Mumin(dom där hattifnattarna eller vad dom heter).

 

Jag rekommenderar Mononoke till dom som tror att GHIBLI bara gör animer för barn, det brukar ändra deras uppfattning :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste i Guinnes rekordbok 2003 att Princess Mononoke låg etta i att dra in mest pengar, sedan när Titanic kom tog de första platsen. Men nu var/är det Spirited Away som dragit in mest pengar (i Japan).

 

btw, det enda flummiga i Mononoke tycker jag var skogsguden, älgen med ett människoansikte, jag börja nästan skratta när jag såg honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Odjurens prinsessa... ...Gudagömman.

 

He he he, du ger aldrig upp :)

 

Jag måste säga att Mononoke Hime nog är min minsta Miyazakifavorit. Naturligtvis är den bättre än 99% av allt annat som finns därute, men jämfört med hans andra filmer tycker jag den står sig slätt. För lik en "vanlig" film tycker jag. Visst, det är skön action och sånt men jag saknar den riktiga känslan i magen jag brukar få från hans andra filmer..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

He he he, du ger aldrig upp :)

 

Klart jag inte gör. Jag är svensk. Filmen heter Odjurens prinsessa, på svenska precis lika mycket som Lord of the Rings heter Sagan om Ringe på svenska. Eller nja, nästan lika mycket.

 

Det är bara slöfockar och latmaskar som inte slänger sig med svenska titlar. Och någon måste ju börja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>OFF TOPIC<

 

Inget fel med svenska titlar.

 

Problemet är att svenska är ett så fruktansvärt osmidigt språk...

...så det blir klumpigt att direktöversätta titlar tycker jag, så tills någon officiell svensk alternativtitel kommer ut håller jag mig till den engelska eller japanska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bah, man ska aldrig översätta en titel... se bara på hur det går med alla engelska titlar som översätts till svenska...

 

The Ghost and the Shadow= Savannens härskare

 

Så där nu vet alla om varför man inte bör översätta till svensk titell

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frångår ämnet en bit, men...

 

Problemet är att svenska är ett så fruktansvärt osmidigt språk...

 

Allt ligger i betraktarens ögon.

 

The Ghost and the Shadow= Savannens härskare

Så där nu vet alla om varför man inte bör översätta till svensk titell

 

Det där är ingen översättning av titeln, det där är en nygjord titel. Att översätta "Sen to Chihiro no kamikakushi" till Spirited Away är ungefär lika bra som att Ghost and the Shadow blir Savannens härskare. Och Mononokehime är ett bra exempel det också. Mononokehime betyder Odjurens prinsessa, inte "prinsessan Mononoke". Engelska översättningar av japanska titlar är lika klumpiga som engelska. Ibland värre. Att svenska översättningar låter konstiga är bara en vanesak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror mycket på. Har aldrig sett filmen Once upon a time in America översatt till svenska i någon programtablå. La dolce vita verkar lika ofta få stå på originalspråk som översättas till "Det ljuva livet".

 

Vad gäller Mononoke Hime så tycker jag om den massor, men retar mig litet på att den är alldeles på tok för lik Nausicaa. Många koncept är rakt av återanvända.

 

Fastän Nausicaa är betydligt äldre ger den mig ett betydligt större "sug i maggropen" än Mononoke hime. Men jag undrar om jag inte diggar Laputa allra bäst, för några obetalbara scener! Byfajten är bland det roligaste som skapats av människohand i mitt ödmjuka tycke!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

He, råkade ge min kompis rådet att kolla på mononoke hime och nausciaä, dagen efter när jag träffade honom igen så var han ganska sur och sa att visst, både var bra filmer, problemet var att det typ var samma film...

Att se båda filmerna i sträck är kanske inte en så bra ide ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en sevärdig film helt klart men det finns bättre som spirited away

och en massa andra....när vi ändå är inne på film vill jag fråga om någon vet något om det kommer kommma nån Trigun film till sverige?

 

jag har hört om det i japan men det var nästan ett halvår sen....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kanske lite ot

 

men jag må vara väldigt dålig på att känna igen filmer....men ja tycker inte mononoke hime och nausciaä är lika varandra....men ja måste ha missat något...kan någon förklara det som är samma i filmerna i ett pm till mig....så att det inte blir något spoil för någon....vore snällt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...