Hoppa till innehåll
Anime.se

Japanska för nybörjare


Guttso
 Share

Rekommenderade inlägg

Finns det någon sådan sida?

Jag är så grymt intresserad av att lära mig deras tecken. det är ju så mycket man missar om man inte kan :P.

 

Skulle uppskattas extremt mycket om någon visste om en sådan sida och kunde dela med sig av den ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns mängder :) jag kan dela med mig av några som jag har brukat när jag lärde mig ibörjan.

 

http://lrnj.com/

Ett litet kul spel för att lära sig Kana's och Kanji, dock så kan jag inte rekomendera det för kanji eftersom den bara lär ut engelska betydelsen och på en del tecken så använder den lite ovanliga betydelser (空sora översätts till "void", det vanligaste är himmel). Lägg märke till att spelet saknar några kana kombinationer och lär även ut "we" och "wi" vilka slutade användas för ca 50 år sen. Dock så kan även kanji delen vara bra för att få känsla för tecknen (innehåller ca 1100 av ca 2000 kanji).

 

http://www.sf.airnet.ne.jp/~ts/japanese/cover.html

Det här är också en ganska trevlig sida för lite grundläggande gramatik och lite ord.

 

http://www.coscom.co.jp/jungle/e-index.html

En sida på japanska (väldigt lätt) som är bra för att testa sina kundskaper på.

 

Det bästa sättet att lära sig ord på är dock att titta på för mycket anime och när du börjar känna att du har lärt dig lite så kan du gå över till att titta på otextad anime. Det är även bra att titta på OP/ED på alla avsnitt och försöka hänga med i texten.

 

Om du har några funderingar så är det bara att fråga, jag ska försöka hjälpa till med mina begränsade kundskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj såg nu att jag enbart bad om hjälp för tecken.

Men språket är ju också såklart välkommet eftersom man måste lära sig det någorlunda innan man börjar. Iaf gramatik osv :)

 

Edit: och tack för länkarna :D.

Du hade verkligen ett fint arkiv där

 

Edit igen: sådärja nu har jag börjat lära mig lite hur man spelar rollspelet där :P.

små framsteg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du på något sätt åtminstone delvist vill lära dig att förstå så är det inte bara att lära sig alla 1945 jouyoukanji och tro att du kan läsa allt.

Det finns tex ganska många olika konjunktioner och verbformer som det kan vara fördel att kunna skilja på.

Eftersom jag saknar koll på internetresurser så kan jag lista vilka böcker jag använt båda gånger jag pluggat i Japan (även om du inte var ute efter böcker kanske någon annan är det). Dessa har jag som sagt använt själv och de är relativt lätta och håller bra klass. Ger ISBN till alla. De finns på Amazon i Europa och på Akademobokhandeln. Men då kostar de 3-4 gånger mer än om man beställer från amazon.jp (mindre än 200 kronor frakt som schablon, oavsett vikt. Leverans med DHL fram till dörren, 3-4 dagar)

 

Minna no Nihongo 1 (textbok + bok med översättning och grammatiska förklaringar)

4883191028

4883191079

 

Volym 2

4883191036

4883191087

 

Basic Kanji Book 1+2 (500 tecken)

4893580914

4893581198

 

Intermediate Kanji Book 1+2 (tillsammans med första serien 1100 tecken)

4893583565

4893584898

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo jag har kommit fram till att man säkert måste gå en MASSA kurser för att få LITE förståelse för det japanska språket och skriften...

 

Ingen i sthlmsområdena som känner till något? För jag har iaf aldrig hört talas om någon skola som har kurser för japanska

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

KTH har tre kurser, en grundkurs och två fördjupningskurser. Men jag tror den enbart är för folk som är inskrivna på en studieplats i KTH.

Jag hade tänkt gå dem kurserna, men har från några tillförlitliga personer hört att de inte är så värst bra, så även där är det i princip no-go :/

 

DB: Tack för alla ISBN-nummer :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...
  • 1 month later...

こんにちはJag tror många här verkar anta att man endast kan lära sig via klasser. Ja, det är oftast ett plus i kanten om du lyckas hitta det men jag ser det inte som ett nödvändigt behov.

 

Ifall du vill lära dig tecknena så måste du, ja, med stor säkerhet även lära dig språket ifall du vill satsa på en seriös nivå. Sidan som Orrin sa på första posten är denna sida, http://www.thejapanesepage.com/ med kunnigt folk. Ifall du verkligen vill lära dig japanska Guttso, då seriöst, så skriv till mig och ta kontakt då jag bor i Bålsta-området själv.

 

さよなら!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saken är den att man lär sig ord som inte existerar. Jag tycker det är viktigare att lära sig riktig svenska än invandrar svenska (Försöker inte vara rasistisk utan bara visa skillnaden!).

 

Ja, kanske det är viktigt att lära sig "riktig" svenska/japanska/engelska. Men vi kan inte gå förbi slangord och ett levande språk och kultur. Man kan läsa språket ganska länge, men när man kommer på platsen eller ser film förstår man ingenting. Jag tror att man ska läsa både grammatik och läsa poppulär litteratur (manga i fallet men japanskan).

domo sumimasen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Ingen tycks hittat den här sidan

Tycker den är jätte bra för det finns ljud filer som man kan lyssna på så man hör uttalett på orden/meningarna

Och den är på svenska http://veta.yle.fi/japanska/noteringar.php

 

Riktigt bra sida för nybörjare, försöker också lära mig lite, men jag har ett problem...

 

Ljudfilerna går inte att spela upp. När jag trycker på dom öppnas Windows Mediaplayer Classic och det står "cannot render file"

 

Vet nån vad som är fel och hur man löser det? Provade att spela upp i olika program men inget funkade... help plz

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen tycks hittat den här sidan

Tycker den är jätte bra för det finns ljud filer som man kan lyssna på så man hör uttalett på orden/meningarna

Och den är på svenska http://veta.yle.fi/japanska/noteringar.php

 

Riktigt bra sida för nybörjare, försöker också lära mig lite, men jag har ett problem...

 

Ljudfilerna går inte att spela upp. När jag trycker på dom öppnas Windows Mediaplayer Classic och det står "cannot render file"

 

Vet nån vad som är fel och hur man löser det? Provade att spela upp i olika program men inget funkade... help plz

 

Om det är ljudfiler så bör du ju spela upp dom i Winamp eller annat lämpligt ljudprogram. Om det är videofiler så täcker CCCP 90%, är det .rm eller .rmvb så skaffa Real Alternative och spela sedan upp i MPC.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen tycks hittat den här sidan

Tycker den är jätte bra för det finns ljud filer som man kan lyssna på så man hör uttalett på orden/meningarna

Och den är på svenska http://veta.yle.fi/japanska/noteringar.php

 

Riktigt bra sida för nybörjare, försöker också lära mig lite, men jag har ett problem...

 

Ljudfilerna går inte att spela upp. När jag trycker på dom öppnas Windows Mediaplayer Classic och det står "cannot render file"

 

Vet nån vad som är fel och hur man löser det? Provade att spela upp i olika program men inget funkade... help plz

 

Om det är ljudfiler så bör du ju spela upp dom i Winamp eller annat lämpligt ljudprogram. Om det är videofiler så täcker CCCP 90%, är det .rm eller .rmvb så skaffa Real Alternative och spela sedan upp i MPC.

 

Det är .ram filer... Ikonerna blir till Real Audio ikoner men när man klickar på dom så länkar dom till MPC. Vart kan man få tag på program som spelar upp .ram filer?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...