Hoppa till innehåll
Anime.se

Gunbuster 2


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

gb_top.jpg

 

Ganiax är en japanskanimationsstudio med några riktigt klassiker bakom sig som håller sjukt hög kvalité, tex. den galna serien FLCL , den grymt tunga Neon Genesis Evangelion eller varför inte den charmiga Gunbuster? Kort och gott, om de är involverade så brukar det bli bra grejer och gunbuster 2 är inget undantag. Hur ska man förklara Gunbuster 2 då med några enkla ord? Man kan säga att det FLCL och Neon Genesis Evangelion som har blandats ihop för att få det här. Fick jag eran uppmärksamhet? Bra då kör vi :)

Snabbfakta

Även känd som: Aim for the Top 2: Die Buster

Antal avsnitt: Sex avsnitt varav fem är släppta.

Uppföljare till Gunbuster.

Länk AnimeNfo

Länk Animenewsnetwork

Officiell sida

 

Handling

Nono är en klumpig androidtjej som flyr från hennes säkra vardag för att följa sin dröm, att bli en rymdpilot. Det börjar dock inte så bra som Nono hade tänkt sig utan hon blir servitris på ett sunkigt lunchhak där hon tappar tallrikar och har sönder grejer hela tiden som dras av på lönen.

 

gb_1.jpggb_2.jpg

 

En dag så träffar hon på en tjej vid namn Raruku som visar sig vara medlem i Topless (Härligt namn, inte sant) som är en grupp med människor som med sina robotar räddar mänskligheten i stort sett varje dag. Raruku räddar Nono från några tafsande armékillar i robotdräkter och Nono blir helt tagen av Rarukus coolhet och hennes skicklighet. Raruku kan nämligen kalla på sin robot Dix-Neuf (som förövrigt är ungefär samma till storleken som EVA01) genom en liten metallplatta på pannan och sen så äger hon en vespa också :).

 

gb_3.jpggb_4.jpg

 

Hursomhelst så blir de vänner mot alla odds och snart får Raruku inse att Nono inte är en vanlig tjej (förutom att hon är en android), hon har nämligen extrema krafter som inte ens de i topless kan matcha. Runt denna fina vänskap pågår ett galaktiskt krig mellan mänskligheten och några mystiska rymdmonster som antingen är löjligt stora eller kommer i uppseendeväckande antal.

Summan av kardemumman

Serien släpptes under Gainaxs 20årsjubliuem och man märker att de verkligen har lagt ner krut på denna serien. Kanske inte så konstigt då det faktiskt är en uppföljare till den übergrymma och älskade serien Gunbuster från åttiotalet. Animationen är top-notch, musiken är mäktig, rolig handling, intressanta karaktärer och lite gammaldags Fan-service gör detta till en serie man borde se.

 

gb_5.jpggb_6.jpg

gb_7.jpggb_8.jpg

gb_9.jpggb_10.jpg

gb_11.jpggb_12.jpg

gb_13.jpggb_14.jpg

 

En kort introduktion till en kort serie :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoho, denna har jag velat se sedan jag hörde nyheterna för några år sedan, dessa rykten om en uppföljare till Gunbuster. Hade jag inte haft alla avsnitt när jag såg den serien hade jag nog slitit håret av mig, så ännu törs jag inte börja se Sikta mot toppen 2!.

 

Men sista avsnittet ska komma 25 augusti i år, så snart blir det av. Måste bara hinna med en genomtitt av "föregångaren" också. Bara för att. :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samma datum som avsnitt två (Make a Raid) av Hellsing Ultimate?

 

Ja tack.

 

definitivt ett datum att se fram emot alltså, även om jag är mer förtjust i Ultimate Hellsing än. gunbuster 2, som jag finner något annorlunda än vad som jag uppskattar väldigt mycket (därmed inte sagt att ja tycker den är dålig).

 

EDIT: upptäckte nyss att de ska komma en film(er?) på animedb.net i år. verkar som den första är en långfilm (ihop klipp av gunbuster) och den andra

är en långfilm (ihop klipp av gunbuster 2) båda innehåller antagligen extra material...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

upptäckte nyss att de ska komma en film(er?) på animedb.net i år. verkar som den första är en långfilm (ihop klipp av gunbuster) och den andra

är en långfilm (ihop klipp av gunbuster 2) båda innehåller antagligen extra material...

=:-O

 

Intressant. Tydligen skulle de gamla röstskådisarna aktiveras till Sikta mot toppen-filmen. Men banne dem om de förstör det otroligt vackra slutet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

upptäckte nyss att de ska komma en film(er?) på animedb.net i år. verkar som den första är en långfilm (ihop klipp av gunbuster) och den andra

är en långfilm (ihop klipp av gunbuster 2) båda innehåller antagligen extra material...

=:O

 

Intressant. Tydligen skulle de gamla röstskådisarna aktiveras till Sikta mot toppen-filmen. Men banne dem om de förstör det otroligt vackra slutet! :)

 

Coolt! Angående slutet så måste det var det bästa någonsin :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket påminner mig... vart sjutton kan man köpa Gunbuster? Är intresserad av att se den, men jag hittar inte någon butik som säljer den. Vet att Webhallen brukade göra det, men tydligen gör de inte det längre. Hjälp?

"Var god vänta", är mitt svar. Jag känner till två textade Gunbuster-utgåvor. Ett gammalt VHS-släpp i USA och en enligt uppgift alldeles fruktansvärd (och klippt) VHS- & DVD-utgåva i Storbritannien.

 

Men misströsta inte! Efter att Manga Entertainment har suttit och ruvat på R1-/R2E-rättigheterna till serien i flera år (utan att röra ett finger), har de nu äntligen tappat dem. Serien har nyligen blivit upplockad av Bandai Visual, så vi har något att se fram emot. Och håll tummarna för att de släpper remastern! :D

 

(Kan du japanska är det förstås bara att köpa direkt. Boxen verkar dock vara OOP.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...