Hoppa till innehåll
Anime.se

Koppla ihop två hemmadatorer?


Rocky
 Share

Rekommenderade inlägg

Skäms för att jag är så dåligt på sånt här.

Men du ska alltså bara koppla ihop två datorer till varandra?

 

Ja båda måste ju ett ha nätverkskort, sen är det ju bara att stoppa in ena änden av nätverkskabeln i ena datorn och den andra änden i den andra datorn. Det jag inte vet dock är om kabeln ska vara korsad eller rak, men fungerar det inte så kanske man kan utgå från att man har fel?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! Hur kopplar jag ihop två datorer som jag har här hemma? Jag har nätverkskabel, men hur gör man?

 

Tack!

 

Det lättaste för dig att göra är att köpa en billig "hub"/switch och sedan köpa två vanliga TP kablar, allt detta hittar du på vilken datorbutik som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du behöver en korsad kabel.

 

Sätt i den dirrekt mellan datorerna.

 

Här är en genomgång i hur du ställer om din dator.

 

Du letar fram "Mina nätverksplatser/My network places" beroende på om windows är inställt på engelska eller svenska, och högerklickar på den och väljer egenskaper.

 

Sen högerklickar du på "lokalt nätverk" och väljer egenskaper/properties.

 

Väl där bläddrar du ner så att du kan markera där det står "tcp/ip" och klickar sedan på egenskaper-knappen som möjliggörs då.

 

Där ändrar du så att du kan bestämma ip, du kan ta typ 111.111.111.1

Kom bara ihåg att det måste vara olika ip för datorerna, annars kommer de aldrig att se varandra. Ett tips är att byta ut sista siffran.

 

Du måste välja nätmask också, men klicka bara i rutan för då får du standarden för windows.

Klicka på OK.

 

Klicka på OK i egenskaper för lokalt nätverk.

 

Om datorn vill starta om, så låt den starta om.

 

Högerklicka sedan på "Den här datorn" och klicka på egenskaper.

Väj "Datornamn" och välj en "nätverksgrupp" genom att skriva ett namn där, typ LAN eller NÄTVERK eller KÖK.

 

Klicka på ok.

 

Starta om datorn om den vill starta om.

 

Gör om hela processen med den andra datorn.

 

Jag kan ha tagit fel på något namn eller någon term, för jag kan inte kolla efter. (sitter på ett skolnätverk och där kan jag inte kolla egenskaper.)

 

Om du behöver mer hjälp så kan jag lägga upp screenshots, men då får du säga till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...