Hoppa till innehåll
Anime.se

Playstation 3


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Funderar på att köpa in ett playstation 3 från USA, men hur står det till med kompatibiliteten? är den regionsfri (som jag hört), och gäller det isf bakåt kompatibel med playstation 2 spel från Europa också, eller bara USA spel?

 

Och Blueray spelaren är den bara USA-filmer isf eller fungerar Europa filmer också då?

 

och sen måste man ha speciellt uttag för tv:n har för mig att jag läst nånting om det.

 

återkommer antagligen med fler frågor.

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min bror har köpt en PS3 från USA och han är mycket nöjd. Mycket billigare att köpa spel därifrån med, och även om man skulle åka på tull så blir det knappast dyrare än att köpa spelet i butik i Sverige.

 

Resten vet jag inte, han är hemma över helgen så jag kan fråga han sen om han vet något.

 

Och speciellt uttag vet jag inte, den har väl samma standard som Sverige? Det enda du behöver isåfall är ju en adapter för strömmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok, adapter för strömmen... ok, men ganska viktigt för mig ifall jag kan spela europeiska ps3 spel på den, men sen om nu mitt ps2 som börjar låta lite krassligt, skulle gå sönder så skulle de vara kul att kunna spela de 45+ ps2 europaspel som annars inte är så mycket till nytta :S

sen är det rätt viktigt att jag får reda på de så snart som möjligt en polare åker till usa om 4 dagar så tänkte ge honom pengar innan dess, ifall jag skulle bestämma mig för att köpa, men tack för svaret ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men så man kommer kunna lira ps2 spel till amerikansk ps3 då? för på de europieska ska man ju inte kunna de iaf.. men de e ju skillnad på usa och europa de vet vi ju -.-

 

De amerikanska kan man det, eller iaf ett större antal ps2 spel än i europa, för dem har ps2-chipet som europa-ps2an saknar. Men i Europa kommer det också att gå, men bara till ett begränsat antal titlar... vad nu det ska betyda, man tycker att funkar det till ett ps2-spel så borde det funka till alla... hur som helst så blir den listan offentlig den 23 mars, eller när europa ps3an släpps...

 

hur som helst om någon vet nåt om regionsfrihet etc. på ps3ans spel så får ni jätte gärna skriva det, skulle som skrivet bli enormt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För PS3-spel ska väl speltillverkarna få välja själva om de vill att deras spel ska vara regionslåsta, men PS2- och PS1-spel är vad jag förstår låsta som till de gamla maskinerna: EU-PS3 kan bara spela EU-PS2-spel, alltså. Men jag kanske har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite info:

http://www.us.playstation.com/PS3/About/faq

* Can I still play my PlayStation®2 games, DVD movie, and CD music collection on PLAYSTATION®3?

 

Yes, you can play thousands of PlayStation® and PlayStation®2 software titles as well as your DVD and CD collection on PLAYSTATION®3.*

 

* Some PlayStation 2 or PlayStation format software titles may perform differently on this system than they do on PlayStation 2 or PlayStation systems, or may not perform properly on this system. In rare instances, CDs, DVDs, Blu-ray discs and other media may not operate properly when played on the PS3 system. This is primarily due to variations in the manufacturing process or encoding of the software. For more info, visit www.us.playstation.com.

http://www.playstation-3.nu/

PS3 Specifikationer:

 

* Cell-processor med åtta kärnor á 3,2 GHz (varav sju stycken är aktiverade). Den har en total kapacitet på 218 gigaflops.

* Löstagbar 2,5-tums hårddisk (med Linux installerat) kommer att följa med som standard med PS3. Hårddisken kommer att behövas för att kunna spara spel på maskinen.

* 256 MiB XDR RAM

* 256 MiB GDDR video-RAM på 700 MHz

* RSX-GPU (grafikprocessor) från nVidia (128 bit pixelsprecision, 1080p upplösning, 300 miljoner transistorer, 90 nm)

* Blu-ray-läsare, BD-R/RE/ROM/DL/TL/FL/Mini, som även har stöd för CD-R/RW/DA/SA/SAHD/ROM/Mini 210/650/700/800/870/900MB, DVD/±R/RW/DL/ROM/RAM/Mini 4700/4900/8500/9500MB 2X Blu-Ray, 16/18X DVD och 48/52/56X CD

* 5.1-ljud

* Gigabit Ethernet

* Wi-Fi (med vilket man bland annat ska kunna koppla ihop med Playstation Portable)

* Stöd för sju Bluetooth-kontroller med en räckvidd på cirka 8 till 12 meter

* Sex USB 2-ingångar (4 fram, 2 bak)

* Memory Stick Pro/Duo-ingång

* Secure Digital- och CompactFlash-ingång

* Programvara för Internet-access, videosamtal, fotovisning, film och musik med mera

* Bakåtkompatibel med Playstation 2, Playstation Portable och Playstation

* Storleken är cirka 320 × 240 × 80 millimeter

* Regionsfri

* 5 kg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo, har läst lite på internet underdagen också men som jag uppfattat det så är ps3-spelen regionsfria, men ps2 (och ps1?) spelen är fortfarande låsta till sina regioner, så på us-ps3 så funkar inte eu-ps2spel :S

 

men lutar ändå mot att jag köper det, billigare spel i USA, än sverige och antagligen övriga europa också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo, har läst lite på internet underdagen också men som jag uppfattat det så är ps3-spelen regionsfria, men ps2 (och ps1?) spelen är fortfarande låsta till sina regioner, så på us-ps3 så funkar inte eu-ps2spel :S

 

men lutar ändå mot att jag köper det, billigare spel i USA, än sverige och antagligen övriga europa också.

PS3 spel regionsfria. Du kan köpa en amerikansk PS3 och spela europeiska PS3 spel på den.

 

Du kan INTE köpa en amerikansk PS3 och spela europeiska PS/PS2 spel på den då regionsskyddet av någon lustig anledning ligger kvar.

 

Det samma gäller för DVD skivor och Blueray skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var småsugen på en PS3a tills jag hörde att PS2-chippet som hårdvaruemulerar PS1/PS2-titlar tagits bort ur den Europeiska versionen, dessutom ska vi behöva betala mer än alla andra kontinenter ändå!

 

Betala mer för mindre, det har vi européer aldrig varit med om förut. :rolleyes:

 

Får väl se hur det blir, har lite andra inköp framför mig, men en PS3a är nog inte helt omöjligt att jag skaffar ett år framöver. :) (amerikanska versionen det vill säga)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Har hört lite information via en kompis nu.... Mjukvaruemuleringen verkar inte vara så illa ändå. De spel som fungerar via mjukvara verkar få bättre kvalité och snabbare laddningstider.

 

Just nu ser jag egentligen ingen anledning att gå emot EU-versionen längre. Jag ska vänta tills i Maj/Juni tills jag fixar min, får se vad alla säger då. :)

 

Bloody Sakura >> 4700kr inkl porto och 2 kontroller?! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...