Hoppa till innehåll
Anime.se

Monster


Gogo
 Share

Rekommenderade inlägg

Tog precis bort Monster utan att ha sett den, just för att den verkade för lång för att vara bra med med tanke på vad den hade att komma med storymässigt sett.

 

Ibland undrar jag om du är helt dum i huvudet, och det verkar du vara. :-)

 

.. för Monster är sjukt bra. Något av det bästa jag har sett på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tog precis bort Monster utan att ha sett den, just för att den verkade för lång för att vara bra med med tanke på vad den hade att komma med storymässigt sett.

 

Ibland undrar jag om du är helt dum i huvudet, och det verkar du vara. :-)

 

.. för Monster är sjukt bra. Något av det bästa jag har sett på länge.

 

Håll käft din dryga jävel?

 

Så, för att jag känner att en serie inte passar mig eftersom jag inte är förtjust i thrillers, eller vad man nu vill kalla den typen av serie, så är jag dum i huvudet? Det låter ju väldigt intelligent sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tog precis bort Monster utan att ha sett den, just för att den verkade för lång för att vara bra med med tanke på vad den hade att komma med storymässigt sett.

Monster är en av de där som troligen är satbra, men som inte vinner så hemskt mycket på att animeras. Jag hade läst hela mangan och när animén kom såg jag något avsnitt mitt i och konstaterade att det var till 100% prick samma upplevelse, och mangan var billigare. Röster, musik och sånt är ju kul, men Urasawa är så jäkla bra på att göra serier så Monster är liksom fulländad som den är i serieform.

 

Sen gäller det ju att inse att det där är en serie som knappast är tänkt till en publik vars främsta intresse är animé, (i betydelsen Gundam eller Scrapped Princess). Snarare var det så att den gjordes som en vanlig TV-deckare, fast tecknad, för de som föredrar TV framför att läsa en serietidning.

 

Kan inte yttra mig om animéversionen, men nog var mangan något utav det vassaste som släppts på sistone. Om man nu kan räkna Monster som "på sistone", den har ju några år på nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen gäller det ju att inse att det där är en serie som knappast är tänkt till en publik vars främsta intresse är animé, (i betydelsen Gundam eller Scrapped Princess). Snarare var det så att den gjordes som en vanlig TV-deckare, fast tecknad, för de som föredrar TV framför att läsa en serietidning.

 

Det var precis så jag tänkte mig den, och kände att jag inte var intresserad av det när jag ser på anime.

Vill jag se en deckare så ser jag Midsummer Murders, Hercule Poirot eller Miss Marple som alla tre är mycket bra. (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

den verkade för lång för att vara bra med med tanke på vad den hade att komma med storymässigt sett

"Hade att komma med, storymässigt sett?" Menar du att "läkare räddar livet på en pojke som visar sig vara en mördare - när han börjar mörda igen måste läkaren hindra honom" inte räcker för 74 avsnitt? Självklart inte. Det är ju en deckarthrillerserie, det är väl ändå uppenbart att det är fler saker i görningen än så? En sak är att välja bort den för att du inte tror att den är något för dig, men tro inte att den är händelselös.

 

Jag tyckte om den väldigt mycket, men det var sin genre till trots för lite raffel. Den var mer cerebral än emotionell, så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Hade att komma med' date=' storymässigt sett?" Menar du att "[i']läkare räddar livet på en pojke som visar sig vara en mördare - när han börjar mörda igen måste läkaren hindra honom[/i]" inte räcker för 74 avsnitt? Självklart inte. Det är ju en deckarthrillerserie, det är väl ändå uppenbart att det är fler saker i görningen än så? En sak är att välja bort den för att du inte tror att den är något för dig, men tro inte att den är händelselös.

 

Jag tyckte om den väldigt mycket, men det var sin genre till trots för lite raffel. Den var mer cerebral än emotionell, så att säga.

 

Men herregud det är ju mig det handlar om. För MIG så känns den storyn alldeles för ointressant för att bygga en serie på 74 avsnitt, hade det varit 24 avsnitt hade jag kunnat tänka mig att se den. JAG är helt enkelt inte överdrivet förtjust i den typen av story.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men herregud det är ju mig det handlar om. För MIG så känns den storyn alldeles för ointressant för att bygga en serie på 74 avsnitt, hade det varit 24 avsnitt hade jag kunnat tänka mig att se den. JAG är helt enkelt inte överdrivet förtjust i den typen av story.

Aha, jag förstår... Du menade alltså inte att "den verkade för lång för att vara bra med med tanke på vad den hade att komma med storymässigt sett", utan helt enkelt att handlingen inte verkade falla dig tillräckligt i smaken för att du skulle orka se 74 avsnitt. Du formulerade dig alltså bara felaktigt.

 

Men det gör inget, jag förlåter dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Om du är öppen för seriös anime så kommer du tycka den är svinbra. Personligen fastnade jag direkt efter första avsnittet, sen tillägnade jag största delen av mitt liv de kommande dagarna åt att se alla 74 avsnitten :P

 

Kan rekommendera den här recensionen:

http://www.themanime.org/viewreview.php?id=969

 

När man sett klart så är hela grejen ganska öppen för debatt, och sedan jag sett klart den (nyligen) så kan jag bara inte sluta tänka på den. Den är inte så uppmärksammad men det är för att den inte är särskilt mainstream. Den melodramatiska tonen igenom hela animen avskräcker nog folk, men det var en av de många saker som bidrog till en näst intill perfekt serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När ni nu diskuterar denna eminenta serie så kanske det kan vara av intresse att höra att det ska komma en filmatisering. Killen som skrev A History of Violence ska stå för manus (och grunden till en uppföljare). Kalla mig optimist, men jag tror det kan bli sevärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När ni nu diskuterar denna eminenta serie så kanske det kan vara av intresse att höra att det ska komma en filmatisering. Killen som skrev A History of Violence ska stå för manus (och grunden till en uppföljare). Kalla mig optimist, men jag tror det kan bli sevärt.

Fränt. Det kan ju bli totalhäftigt om det görs bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...