Hoppa till innehåll
Anime.se

Bärbara datorer


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Ska införskaffa en bärbar dator nu till skolstarten nere i lund.

 

Har någon bra tips? Har varit inne på en macbook (alltså inte pro), men har lite blandade åsikter om macar...

 

Funderar även på att beställa en på zepto.se, då man har stora konfigurations möjligheter där, plus att de verkar vara relativt billiga om man jämför med andra märken och vilken prestanda man får för pengarna? Har någon erfarenhet att beställa av dem?

 

Vad jag kommer att använda den till.

 

Skolarbete:

programmering

skriva arbeten

antagligen (högst sannolikt) se anime :P

 

den bör ha viss prestanda då jag helst skulle vilja se att den kan testköra, lite mer avancerade 3d-applikationer utifall att jag någon gång skulle kunna bli bra på att programmera sådana (vilket jag inte är i nuläget).

 

2gig ram

helst bra batteritid (visst prestandan åker i bottnen, men borde finnas som håller sig några timmar förhoppningsvis)

den bör även inte vara alldeles för tung, även om jag kanske slipper ta mig till gymmet om den vore det...

 

just nu är jag mest inne på att sätta ihop en "egen" på zepto, för ca 11k, men har rekommendationer (och varningar) uppskattas väldigt mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du ska börja plugga på universitet eller?

Skolarbete:

programmering

skriva arbeten

antagligen (högst sannolikt) se anime :P

Om du verkligen bara ska göra det så funkar nästan varenda laptop, göra skolarbeten, surfa, kompilera program, osv, och titta på film, kommer du ju förmodligen undan med en 5 år gammal laptop med 256mb RAM och 20 gb hdd. (fast det är iofs alltid trevligt med hdd så man får plats med serierna)

Börjar du skriva 3d program tror jag inte du kommer stöta i problem med prestanda, iallafall inte så länge du är på amatörnivå. Om du ska börja plugga tror jag riskerna är större att du stöter på nått CAD program eller liknande som kräver lite, men jag tror inte du råkar ut för några problem om du köper någorlunda nytt.

 

Lite småsvårt att säga något, surfa, skriva arbeten osv gör min faster på en runt 15 år gammal 4:86a ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

japp, LTH (lunds tekniska högskola) i lund, datateknik. och i övrig jo det stämmer att huvudsysslan inte kommer att vara så krävande, men sen vet man aldrig :S Jag har ingen större erfarenhet av 3d-programmering, så därför har jag ingen aning om vad som krävs.

 

sen går CAD, PS och liknande mest på processorn eller grafikkortet, eller de båda första är mer eller mindre oviktiga det viktigaste är ramminnet?

 

funderar iofs på att ta en lite mer "crappy" bärbar iom att jag sitter med en rätt grym stationär (som ska med när ja flyttar neråt), och datorer finns ju på skolan. Någon som pluggar på universitet/högskola nu som vet hur pass användbar en laptop egentligen är?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du ska plugga data blir det nog inte så mycket CAD, det är mest för mekanik och så. Jag pluggade teknisk fysik, så jag pysslade mest med mattematikprogram som typ MATLab etc, vilket inte är superkrävande, iallafall inte för de beräkningar vi gjorde. Antar att du mest kommer syssla med kompilatorer och debuggers och så, tror inte det är så speciellt krävande, iallafall inte såpass att det märks om du kör med 1 eller 2 ghz eller gb RAM.

 

Finns nog en och annan 3d/grafik kurs du kan ta om du vill, men så länge du inte specialliserar dig på just 3d apps tror jag inte det spelar så stor roll. Kurser brukar inte uppdatera programvara varje år, det blir för dyrt för universiteten och så länge du inte specielliserar dig tror jag inte du kommer i närheten av annat än grundkurser som kör med ganska uråldriga saker.

 

Jag pluggade inte på LTH, så jag kan ju inte säga att jag vet exakt hur saker funkar där, men min bärbara använde jag till 90% att skriva rapporter och liknande på, mest projektarbeten när man ville skriva tillsammans hela gruppen i skolans lokaler eller så, då knöckade man in gruppen runt ett bord i ett av fiken och så.

Riktigt arbete som jag kunde göra själv eller ibland två och två gjorde jag nästan bara på min egna stationära dator hemma eller på skolans datorer, där alla program etc fanns tillgängligt och funkade nästan alltid utan något strul.

 

Jag skrev aldrig föreläsningsanteckniar på datorn, vanligt antecknigsblock och multifärgad penna var så mycket smidigare, speciellt eftersom nästan alla föreläsare skissade bilder och så, och för att det är jäklans många konstiga tecken som används, typ ekvations-tecken. Däremot så hände det att vissa kurser hade material och ibland tillochmed föreläsningsantecknigar upplagda på kurshemsidan, vilket kunde vara trevligt att kolla på.

 

Sen fanns det nästan alltid el-jack tillgängliga när man satt i grupp och skrev så batteritid var inget större problem, enda gången jag märkte av batteritid var när jag använde laptopen när jag åkte tåg till föräldrarhemmet. Trådlöst nätverk kan vara en ide att se till att datorn har, fanns iallfall på mitt universitet så att det var bara att slänga upp datorn och köra, väldigt smidigt.

 

Om jag skulle skaffat en bärbar till när jag började plugga skulle jag nog titta mer på saker som hur tung och smidig den är, min 15.nått" var inte sådär jäätesmidig och ganska svår att få upp på en föreläsning. Dessutom ganska tung och inte så rolig att kånka runt med. Se till den har skapligt med minne så man kan köra en hel del program öppna sammtidigt, det blir lätt 30 olika fönster öppna med info från olika internetsidor, 3-4 word dokument och några pdf filer med kursinfo, sen kanske en kompilator eller matlab, osv.

Sen skulle jag inte lägga så mycket pengar på den, CPU och hårddisk "normal", och inte något speciellt grafikkort eller så.

 

Egentligen skulle jag nog säga att det bästa vore att vänta med att köpa en bärbar tills du vet exakt hur mycket du behöver en och vad den skulle kunna användas till. Som jag sa så använde jag min mest till att skriva rapporter i projektarbeten med, men första året var det inte alls många sånna. Sen blev det väldigt många sådana för mig i 3an och då var den ganska användbar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som pluggar på universitet/högskola nu som vet hur pass användbar en laptop egentligen är?

Jag läser datateknik och har aldrig haft användning av en laptop i själva studierna -- datorlaborationssalarna på skolan och stationära datorn hemma räcker till allt sådant. Men när man exempelvis reser hem till sina föräldrar över en helg är det trevligt att ha något att spela datta på. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en MacBook som jag är extremt nöjd med. Den är liten, hyfsat lätt och lätt att kånka omkring på. Batteritiden är nästan 6 timmar om du inte spelar musik eller tittar på film. Hade aldrig använt Mac innan men blev helfrälst så fort jag såg den här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med Spixx i hans första uttalande. För bärbara datorer är HP klart överlägsna. Leta bara reda på en prisklass som passar dig bäst. Om du bara ska göra det du skrivit så räcker vilken modell som helst, men jag brukar alltid satsa på mellansegmentet, för det är där man kan få dem bästa kapen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har varit en del spekulationer om det där är ett seriöst företag, så det kan nog vara värt att avvakta ett tag.

 

Japp, det låter onekligen lite för bra för att vara sant. Jag har dock en gammal CS-polare som beställde en för några dagar sedan. Jag kan ju rapportera så snart något har hänt på den fronten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...