Hoppa till innehåll
Anime.se

Tunnelbanekort i Japan!


Ken1
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 3 weeks later...

Jag vet att man kan köpa ett så kallat "Japan Rail Pass", som gäller för samtliga JR-linjer i hela Japan. Mer info och återförsäljare: http://nettravel671.test.travelmarket.c ... ageNo=6335

 

Det gäller dock INTE på tunnelbana, då de inte körs av JR. Men du kan åka pendeltåg med det osv. Om man kan köpa speciella tunnelbanepass i förväg vet jag inte, fast testa ringa japanska ambassaden som Klibbnisse sa.

 

Ska du till Japan och åka runt mycket rekomenderar jag starkt ett Japan Rail Pass för man sparar oerhört mycket pengar på det. Tänk dock på att du måste köpa det INNAN du åker till Japan, det går inte att köpa när du väl kommit dit. Only for tourists. :D

 

Klibbnisse: Just ett Rail Pass går inte att köpa i Japan så det är mycket, mycket smaratare att införskaffa ett sådant innan man reser. :3

 

(Oj, såg nyss att tråden är typ 20 dagar gammal, men ja, kan kanske vara bra info för andra ifall det är för sent för dig Ken1 :3)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Passet "går inte ut ett par veckor efter ditresan". Man bestämmer själv hur länge det ska gälla (1-3 veckor, och det kostar därefter) och när det ska börja gälla. Om man t.ex. planerar att FÖRST vara rätt stilla i Tokyo två veckor och SEDAN resa runt i Japan i två veckor, så är det smart att köpa ett två-veckors JR pass som ska börja gälla två veckor in på ens vistelse.

 

Och det fanns faktiskt VISSA T-banelinjer som drevs av JR, iaf när jag var där 2005.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q: Jag var där för två månader sedan och då funkade det inte på någon av Tokyos tunnelbanelinjer iaf. :3 Det var Tokyo Metro och ett företag jag inte minns namnet på som höll i all tunnelbana. Vet iofs inte hur det är i andra städer. :o

 

Edit: I övrigt stod där ju i länken jag postade att man själv väljer när passet ska börja gälla. ;3 Står nästan längt upp t.o.m. :<

 

Edit2: Klibbnisse, ifall du tänker stanna mer än 3 månader så kan du btw inte köpa JR-pass. :3 Det är bara personer med turistvisum som får använda sådant. Tänkte det var lika bra att klargöra det. XD Vet i och för sig inte hur många månader du tänkte vara där, men i alla fall. :3

 

När det kommer till andra rabattkort (dagskort, månadskort etc.) så vet jag inte så mycket, du kan ju titta runt lite på http://www.tokyometro.jp/e/index.html.

 

Lycka till. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Med risk för att jag svarar på en död tråd…

 

* Mig veterligen kör inte JR någon av tunnelbanelinjerna. Det är dels Tokyo Metro (som är en sammanslagning av en massa privata bolag) och dels Toei (stadsägda) tunnelbanan. JR-pass kommer alltså med största sannolikhet inte att funka på tunnelbanan.

* JR-passet som funkar på alla JR-tåg är ett tågluffarkort, och är garanterat inte värt sitt pris om man ska åka runt bara på JR-linjerna i Tokyo med det. Köper man en veckas pass så är det värt pengarna om man åker ganska långt med tåg typ varannan dag. Här kan jag ha aningen fel, men jag fick känslan av att om man bara skulle till Kyoto, sova där i fyra dagar och sen hem igen, så var det billigare att köpa vanlig tågbiljett än ett tågpass. Tågpasset var typ värt pengarna om man skulle åka till stad X, övernatta, sen till stad Y, övernatta etc i en vecka.

 

Så, enkelt uttryckt, den sortens "åkkort" som Ken1 efterlyser finns liksom inte. Man kan köpa pendlarkort, men de köper man för att gälla mellan två stationer, det finns inget som så att säga gäller överallt.

 

Däremot finns det "kontantkort", Pasmo eller Suica, som man köper och laddar med pengar. Sen är det bara att föra det kortet över avläsaren när man åker runt. Klart smidigaste lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Det är suica eller pasmo som gäller för att enklast ta sig fram i tokyo, funkar på bussar, tåg och tunnelbana. Kortet fungerar så att du laddar det med pengar i en automat sen använder du det i spärrarna.

 

Kom nyligen hem från japan och glömde lämna tillbaka mitt kort, om det är nån som ska till tokyo snart kan de få mitt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...