Hoppa till innehåll
Anime.se

Wacom 2007


Timotei
 Share

Rekommenderade inlägg

Efter mycket om och men så har jag tänkt börja rita igen, nu på fullast allvar!

 

Jag hade tänkt prova på något nytt, alltså att trixa lite på datorn och här räcker ju inte musen långt. Så ett ritbord(wacom) är att föredra tillsammans med trevliga program! Eftersom julafton är på väg och man får önska sig något så kanske detta blir en perfekt julklapp för mig.

 

Problemet är att jag vet inte vilken typ av wacom eller märke är bra. Jag kommer köra på en 20'' skärm och jag vill gärna ha något stort(A4) och något litet(A5 eller A6, främst för detaljer och färgläggning).

 

Någon som har några heta tips ifall det har kommit något nytt inom ritbordens värld? Eller en äldre modell är att föredra? Läst att många gillar Intous serien(?).

 

Jag såg att det fanns en del gamla trådar om detta men jag fann inte dessa ofräscha trådar till någon nytta tyvärr.

 

Jag undrar också ifall Manga Studio 3.0 är något och lägga tid på eller om man ska satsa på något annat, läste lite om opencanvas och det verkar sjukt bra.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den verkar helt ok för färglägga eller slipa på detaljer men jag söker något större och har funderat på INTUOS3 men den kostar ju också en hel del. Vill inte ha något billigt skräp som inte funkar utan jag slår verkligen på stort och köper något bra!

 

Det blir nog en Intous 3 A5 eller A4 så låt denna tråd dö, fann svar på min andra fråga i en annan tråd.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte dom typ sjuk dyra? Eller är det A4 som skenar iväg när det gäller pris?

 

Bamboo serien är inte så dyra vad jag har sett, det är när man tittar på Intous som det börjar gå upp mot 3-5000 kronor. Bamboo verkar vara ett bra val första gången så tänker själv införskaffa en A5:a där. Jag tror dom kostar runt 800-1000 kronor.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte dom typ sjuk dyra? Eller är det A4 som skenar iväg när det gäller pris?

 

Bamboo serien är inte så dyra vad jag har sett, det är när man tittar på Intous som det börjar gå upp mot 3-5000 kronor. Bamboo verkar vara ett bra val första gången så tänker själv införskaffa en A5:a där. Jag tror dom kostar runt 800-1000 kronor.

 

:sleep:

 

Tänkte nyss skriva att du bör köra på en A5:a framför en A4, men du gjorde rätt val ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min Wacom är bara A6, men det räcker faktiskt ganska bra.

man kan kompencera med att zooma, så får man samma precission ändå.

 

När det gäller mjukvara så är det Photoshop som gäller.

Med de senaste versionerna så behöver man inte längre painter för att få dendär pänsel känslan heller. Man kan bygga minst lika bra penslar i photoshop.

 

Kan även rekomendera tidningen ImagineFX om man behöver inspiration och bra guider för de som redan kan lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Det dyraste en fattig dödlig kan unna sig i wacom väg är Intuos3 A4

finns helt sjuka grejjer som kostar över 20.000lappen.

de som köper Graphire brukar vara nöjda tills de känt på en Intuos model som har den dubbla tryckkänsligheten bland annat.

 

jag kör Intuos A4, fätt nöjd, jag kan även gå så långt och häda att är mitt absolut bästa köp någonsin! då jag köpte det för dryga 4år sedan och använder den fortfarande on a regular basis.

Men jag går i en klass där de flästa kör med A5or, och även de är nöjda.

En tanke är ju om du är skakig på handen kommer det synas mer ju mindre platta du har.

 

Njae, jag är nog en av de få som faktist föredrar program som opencanvas och gimp framför PS.

lol

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vad ska du göra med wacomen förutom att "trixa"?

Photoshop är byggt för ett wacom interface, och i min mening dumt att inte ha om man lägger stålars på en tablet.

 

Opencanvas är ett underbart program, men begränsat, man kan måla och rita i det, men mycket mer änn så klarar det inte av.

Det är lättlärt, men inte lika förlåtande som photoshop, om man kan photoshop ordentligt.

det ultimata är att lära sig flera program.

Jag arbetar ofta i opencanvas men avslutar sedan arbetet i Photoshop utan att föredra nått.

Det begränsar en.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att föredra betyder inte att jag inte tänker använda PS men jag har inte ritat tillräckligt mycket för att kunna bestämma mig för vilket som är bäst än. Men Opencanvas verkar snäppet lättare men möjligtvis begränsat som du skriver.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...