Hoppa till innehåll
Anime.se

En utmaning till er


induce
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte jag skulle försöka få syrran att börja kolla på lite anime, få lite fason på'na så att säga. Frågan är vad man skall rekommendera? Hon såg två avsnitt av Bokura ga Ita men tyckte inte den var något särskilt bra. Sedan visade jag School Rumble och den tyckte hon var mycket bättre. Jag som trodde ren och skär shoujo skulle gå hem...

 

Så vad tror ni? Vilken serie kan en 16-årig tjej tänkas uppskatta? Det är ju fördelaktigt om den är 12-13 avsnitt, dvs inte särskilt lång, annars blir det väl svårare att övertala. School Rumble får väl funka annars, den är ju trots allt jävligt skön.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju radda upp lite serier min Syrra ser/sett på hon är också 16 :O

 

Sailor Moon, Kaleido Star och Cardcaptor Sakura var det som fick henne intresserad, sen har hon sett (efter mina rekommendationer :P), Nana, Seto no Hanayome, Ghost Hunt och Blood+ (ja faktiskt!).

 

Blood+ rekommendera jag bara som ett skämt egentligen, jag hade visat en trailer på higurashi(:P) tidigare men den vägrade hon se så jag trodde hon skulle stänga av blood+ direkt efter öppningssekvensen(i vietnam). men icket hon såg hela på ett par dagar och frågade om det fans fler säsonger :D

 

Så man vet aldrig testa lite olika serier bara =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Erke: Monster, yeah right :D

 

Kimi ga Nozomu Eien och Azumanga alltså. Ja, de kan nog funka.

 

Aoz: Ja, Sailor Moon gillar hon faktiskt, så Kaleido Star och CCS kan nog vara något också. Nana är jag själv lite intresserad av så får kolla in den. Love Hina, ja. Quite possibly. För övrigt måste jag säga att jag är impad av att du lyckades. Jag befarar att jag inte kommer ha samma lycka ;)

 

Tack för tipsen guys. Skall se hur det går med School Rumble så återkommer jag med resultat om det, och vilken jag väljer efter det. Det är nästan som att leka med en labbråtta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju radda upp lite serier min Syrra ser/sett på hon är också 16 :O

 

Sailor Moon, Kaleido Star och Cardcaptor Sakura var det som fick henne intresserad, sen har hon sett (efter mina rekommendationer :P), Nana, Seto no Hanayome, Ghost Hunt och Blood+ (ja faktiskt!).

 

Blood+ rekommendera jag bara som ett skämt egentligen, jag hade visat en trailer på higurashi(:P) tidigare men den vägrade hon se så jag trodde hon skulle stänga av blood+ direkt efter öppningssekvensen(i vietnam). men icket hon såg hela på ett par dagar och frågade om det fans fler säsonger :D

 

Så man vet aldrig testa lite olika serier bara =)

 

kan lägga till att hon ochså har läst inu yasha mangan upp till volym 22

+ att hon har ochså sett den första dvd volymen av inu yasha som jag köpte en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite svårt det där då jag skjälv har försökt få min brorsa intresserad av anime men det enda han gillat såhär långt är Death Note.

 

Men om hon gillade School Rumble så skulle jag rekommendera serier som Tenchi muyo och Love Hina.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag får nog vara lite mer vågad och tips om Hatsu Inu. :oops:

Bättre sent än aldrig(med lite vågade scener). Sex i tecknad form är det inget fel på, precis som i verkligheten fast tecknat(och hetare).

One ~ true stories är också sjukt bra!

Annars blir nog Kimi ga nozomu eien ett bra val som en del har nämt.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var ju seriös, många börjar kolla på den som sin första 18+are. =)

 

Men om vi nu ska vara lite extra seriösa så jaaaa...Det beror ju lite på din kära systers intressen med. Ser en GC kontroll i handen så jag antar att hon spelar lite kanske? Om hon gillar RPG's t.ex. så finns det ju många trevliga fantasy serier att välja på.

Det finns ju grymt mycket att välja på och det är inte nödvändigt att ta klassikerna först, men allt beror ju på vilken kategorier hon brukar gilla i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är lugnt, har fått tillräckligt med förslag för stunden. Paradise Kiss är dock noterad, samt Nana. Faktiskt fått de rekommenderade tidigare så det måste vara något att HÄNGA I GRANEN.

 

Hentai-förslagen var för övrigt briljanta men tror inte det skulle gå hem ens i den bästa av världar :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte jag skulle försöka få syrran att börja kolla på lite anime, få lite fason på'na så att säga. Frågan är vad man skall rekommendera? Hon såg två avsnitt av Bokura ga Ita men tyckte inte den var något särskilt bra. Sedan visade jag School Rumble och den tyckte hon var mycket bättre. Jag som trodde ren och skär shoujo skulle gå hem...

 

Så vad tror ni? Vilken serie kan en 16-årig tjej tänkas uppskatta? Det är ju fördelaktigt om den är 12-13 avsnitt, dvs inte särskilt lång, annars blir det väl svårare att övertala. School Rumble får väl funka annars, den är ju trots allt jävligt skön.

 

Först av allt är din syrra väldigt kawaiii!

 

Sen tycker jag att Fruit Basket är en sån typisk serie som många tjerer gillar (bla. min syrra som är 17 år).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle nog rekomendera några mörkare serier också typ elfen lied och claymore faktist skulle nog rekomendera Rozen Maiden också ^^ man kan ju inte bara ge nybörjare gulligull serier utan lite action också ^^ annars är ju GTO en bra serie också dom flesta gillar ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har kommit vettiga tips här. Jag känner för att ge en förklaring till varför jag valde att tipsa om just Kimi ga Nozomu Eien. Om man ska visa något för en person som inte är sådär jättesåld på anime så känns det bra att visa något som inte innehåller så väldigt mycket övernaturliga saker i stil med superkrafter och dylikt. KGNE är som klippt och skuren för rollen, då den dels saknar övernaturliga inslag, och dessutom är sparsam med "anime-humorn" som förstör förhållandevis många titlar enligt mig. Jag vet inte om det är mig det är fel på, men mycket av den humor som presenteras i anime är... tja, inte direkt skrattframkallande.

 

Om jag ska utöka sortimentet med ett par titlar så får jag faktiskt rekommendera Death Note, utan att vara något fan av serien. Den innehåller smärre övernaturliga aspekter, men det är inte överdrivet på så sätt. Den är även semi-intelligent skriven, och skulle mer än väl lämpa sig för live action. Jag vet att den har filmatiserats more than once, men jag har inte sett någon av adaptionerna.

 

Jag vette fan, det finns mycket bra att välja mellan, men en tumregel kan nog vara att undvika komedierna och gå på lite mer seriösa och mörka serier. Har man väl accepterat ett par verk så höjs toleransnivån avsevärt. Se det som en period där man successivt höjer "offrets" toleransnivå för vad anime ofta har att förmedla. Släng gärna lite längre fram i tiden in serier som Neon Genesis Evangelion, möjligtvis efter att ha kört någon mer lättsmält form av mecha (just för att höja toleransnivån för den sortens underhållning), exempelvis genom FMP! eller något liknande som även blandar in ett gäng andra aspekter och som inte är lika djuplodande. Har du väl fått henne att se dessa serier så slår jag ju gärna ett gäng slag för Code Geass.

 

Om offret visar sig mottagligt för flamsig anime-komedi så kan man säkert servera det mesta efter det. Testa med Haruhi, och funkar det bra så är det bara att slänga på Key-adaptionerna imo. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...