Hoppa till innehåll
Anime.se

Bevis på okunskap


Rich
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tycker bara inte att man skall säga att något är typiskt svenskt på sättet.

 

Det är ju onekligen en ganska mörk bild. Men som sagt är det också jag stör mig extra på, så jag uppmärksammar väl det ovanligt mycket. Och uppenbarligen händer det ju, med tanke på berättelsen. Jag tyckte det sorgligaste var att alla blev sura på busschaffisen; det vittnar lite om brist på insikt.

 

Dessutom är jag tveksam över det att du, trots att du levt hela livet i sverige skulle kunna ha något sanningsenlig helomfattande omdöme om hur den svenska befolkningen, eller stockholmare för den delen är och beter sig.

 

Förvisso. Men å andra sidan måste jag ju bilda mig en uppfattning, annars har jag ju ingen värld att gå efter. Man måste bygga en ram man kan se ur, och jämföra den med andra. Och mitt vistande i andra länder, bland annat Frankrike och Japan har fött min -- måhända fördom -- att svenskar på det stora hela är ett ganska vresigt folk. Sorgligt nog. Om det nu är en missuppfattning är jag bara glad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Amerikaner är inte alls otrevliga (finns undan tag).. faktum är att dom är trevligare än dom flesta svenskar jag har pratat med.

 

Min pappa berätta att när han va i USA och skulle jobba fråga den som han jobba åt varje dag "how are you today?" då skulle man säga "i'm fine thank you, how are you today?" och om det är ett otrevligt sätt att hälsa på så vet ja inte vad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oj oj har man missat att läsa igen...men men..det här med att man trampar på foten så brukar ja vara snabb på att säga "oj ursäkta" eller likande och då brukar dom svara "det gör inget" eller likande och jag gör det samma om någon trampar på min fot....fast det kasnke beror på att man bor i en liten stad där man ber om ursäkt när man gör något som det...elle så är det bara ja..=) fast sverige verkar vara väldigt dålig på att be om ursäkt...vilket gör "alla" till ett par arga idioter som alltid tror att dom har rätten på sin sida....har ett exempel på det...är med och är trafikvakt på Slöjdmässan i hjo...är även med och bygger upp den...och när det är en väg där det är utsatt med skyltar pakering förbjuden på en huvudled så parkerar folk där iaf...bara för att dom verkar tro att alla trafikregler upphör bara för att det är en mässa...och sen när man kommer och säger till dom säger dom "Oj får man inte pakera här?!" och då blir man "jaha och vart köpte du ditt körkort ifrån och vart har du laggt dina glassögon eftersom du inte ser skyltarna????" med andra ord iriterad...men om man har en vänlig ton och ber dom snällt men bestämnt att flytta på sig så gör dom faktiskt det...och det är då man tänkter..."makt"...elle ne...elle lite..=)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

apro på det där med bussen, nått liknande hände mej påväg hem ifrån vallås skolan till simlångsdalen.

typ alla höll på att skjuta iväg godis , som finns på godis-halsband ni vet, omkring i bussen ända sedan vallås, och det är ca. 2 mil, sen typ 700 meter innan busshålls platsen körde han in i en grus parkering och sa åt alla i bussen att de som skjöt skulle plocka upp allting, lr så fick de gå hem. ingen rörde sej. efter ett tag började man höra "vafan börja köra nu! något-program-på-tv börjar snart!" och chaffisen bara satt där.

efter ytterligare ett tag så började folk gå av, och när de gått ungefär 10 meter, stängde han dörrarna och köra igen.

jag och min kompis satt kvar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitt intryck av de japaner jag träffat har varit allt annat än stelt och tillknäppt. Å andra sidan talar vi tre glada 20-åriga japanskor på semester i Sverige... Men vad som slår mig är att man nog snabbt får revidera fördomar om att japanerna skulle vara mer tillknäppta än andra nationaliteter. Man kan säga att de är det, när situationen dikterar att det är passande. Men när situationen dikterar att det är passande att leva ut hela känslospektrat och dansa i festivalerna på Kyotos gator, så gör de det med en bravur som inte ligger Brasilien långt därefter.

 

Zimeon, du har varit i Japan en längre tid. Vad tror du om denna fördom om japanerna som osedvanligt tillknäppta?

 

För att återknyta till trådens huvudämne, måste jag erkänna att jag håller relativt tyst om mitt anime-intresse för nya bekantskaper, just för att undvika pinsamma missförstånd. Det känns som att det är litet för stort att ge sig ut på ett eget informationskorståg när det finns sisådär några miljoner porrhemsidor som skanderar motsatsen, i folks ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oj oj har man missat att läsa igen...men men..det här med att man trampar på foten så brukar ja vara snabb på att säga "oj ursäkta" eller likande och då brukar dom svara "det gör inget" eller likande och jag gör det samma om någon trampar på min fot....fast det kasnke beror på att man bor i en liten stad där man ber om ursäkt när man gör något som det...elle så är det bara ja..=) fast sverige verkar vara väldigt dålig på att be om ursäkt...vilket gör "alla" till ett par arga idioter som alltid tror att dom har rätten på sin sida....har ett exempel på det...är med och är trafikvakt på Slöjdmässan i hjo...är även med och bygger upp den...och när det är en väg där det är utsatt med skyltar pakering förbjuden på en huvudled så parkerar folk där iaf...bara för att dom verkar tro att alla trafikregler upphör bara för att det är en mässa...och sen när man kommer och säger till dom säger dom "Oj får man inte pakera här?!" och då blir man "jaha och vart köpte du ditt körkort ifrån och vart har du laggt dina glassögon eftersom du inte ser skyltarna????" med andra ord iriterad...men om man har en vänlig ton och ber dom snällt men bestämnt att flytta på sig så gör dom faktiskt det...och det är då man tänkter..."makt"...elle ne...elle lite..=)

 

eller så tänker han i bilen "är det värkligen värt att betala 1500 för att stå här i nån timme, eller åka 50 meter bort å ta en annan plats" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon, du har varit i Japan en längre tid. Vad tror du om denna fördom om japanerna som osedvanligt tillknäppta?

 

Den kommer från företagsvärlden. Japaner är på det stora hela mycket formella och strikta när det handlar om business, och jag tror det är därifrån fördomen kommer. Formella visiter, företagsmiddagar, förlagsmöte och så vidare. Svenskar är mer på att ta det kamratligt även om det handlar om affärer, men det är japanerna klart mer obenägna att göra, även om jag också träffat på några undantag.

 

Men när japanen inte befinner sig i en formell situation (det varierar ju lite från person till person hur det definieras) så är det svårt att hitta ett gästvänligare folk eller folk som kan parta loss mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min pappa berätta att när han va i USA och skulle jobba fråga den som han jobba åt varje dag "how are you today?" då skulle man säga "i'm fine thank you, how are you today?" och om det är ett otrevligt sätt att hälsa på så vet ja inte vad ;)

Det är helt standard i USA, säger man inte det så anses man vara otrevlig, och många amerikaner har svårt att förstå att om man är utlänning så är det möjligen inte standard att hälsa på det viset. Många amerikaner tar ut, eller ja, dömmer ut saker/personer i förtid. (Märk ordet "många", inte "alla" med andra ord. - Påstår inte detta utan fakta heller, har varit där ett antal ggr och min syster bor där sedan ett flertal år tillbaka.

 

*Svenskar är ett tillbaka draget folk. När man talar i dessa termer så talar man om hur de FLESTA är. Inte hur ALLA är. Jag förstår inte varför man inte skulle kunna säga så. Det finns en "medelsvensson" (eller vad man nu ska kalla det) och det finns undantag, så är det, och så kommer det alltid att vara.

Detsamma gäller andra nationer när det gäller deras sätt att vara osv. Det ligger alltid ngt i de fördommar som finns, eftersom dem är baserade på fakta från början. Sedan att de sprids på olika sätt osv är en annan sak.

 

I vilket fall som helst tycker jag inte att det är fel att hålla lite på sådant som kan vara rimliga fördommar, tills motsatsen är bevisad. Man behöver inte hålla stenhårt på dem och ha dem som en bestämd åsikt, men det skadar inte att ha dem i bakhuvudet.

 

Nu börjar min text glida iväg och jag känner att det inte är ngn idé att fortsätta. Riktigt trött...

 

*Exempel

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eller så tänker han i bilen "är det värkligen värt att betala 1500 för att stå här i nån timme, eller åka 50 meter bort å ta en annan plats" :D

 

saken är den att jag inte går ge ut böter och det kommer inte någon polis...för dom tycker vi klarar det så bra själva...=) förra året stog det runt 10 -15 bilar på ikke tillåten pakering....vi ringde tre gånger på fyra timmar...det kom inte någon...=(

lite ot men det är ett "svar" till Petus...=)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eller så tänker han i bilen "är det värkligen värt att betala 1500 för att stå här i nån timme, eller åka 50 meter bort å ta en annan plats" :D

 

saken är den att jag inte går ge ut böter och det kommer inte någon polis...för dom tycker vi klarar det så bra själva...=) förra året stog det runt 10 -15 bilar på ikke tillåten pakering....vi ringde tre gånger på fyra timmar...det kom inte någon...=(

lite ot men det är ett "svar" till Petus...=)

 

Men vem ringde ni till då? Det är ju inte polisen som delar ut P-böter, det är parkeringsbolagen. Polisen kan bara forsla bort bilar som står trafikfarligt parkerade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den reaktion jag brukar få om jag talar om att jag gillar anime och manga är att folk tänker att det är något slags tecknat barnprogram man ser på, fast på ett annat språk. Folk verkar inte kunna smälta att det kan vara lika belönande att se på en bra anime som att se på en bra spelfilm. Jag har en kompis som ser väldigt mycket film på bio (hon har personalrabatt den rackaren) och eftersom hon har ett gediget filmintresse har jag försökt få henne att kolla på anime också, men det vill hon inte för hon tycker att det verkar så barnsligt. Skum inställning.

Morsans kommentar är nog den bästa jag har hört dock: Men hur förstår du vad de säger om det är på japanska? Syrrans anledning till varför hon inte vill titta på anime är rätt underlig också: jag gillar inte de där vita sakerna (blänken) de har i ögonen. :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hellsinger: USA är ett fruktansvärt stort land, inse att de fördomar som att amerikanerna skulle vara idioter med vapen och biblar är helt befängt. Visst det finns stora problem i USA, men man kan inte säga att en amerikan är si eller så. Speciellt inte när man har en så oerhört stor befolkning. Nog för att det finns mycket idioter i USA, men i proportion med hur många människor som lever där är det antagligen inte särskilt konstigt. Sedan är det ju förstås en bidragande faktor att media gärna pekur ut USA för både det ena eller det andra och tv-program som ricki lake visar ju inte direkt upp några genier. Men om man å andra sidan ser på Discovery channel kan man upptäcka att det faktiskt finns en hel del kloka jänkare.

 

Jag skämtade.. Jag har varit i usa och min kusse bor där halva året.. Jag vet att alla inte är idioter där.. MEN! Det är ett känt faktum att i (70-75%) Usa är folk dålig almänbildade pga deras patriotism och focus på det egna landet....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...