Hoppa till innehåll
Anime.se

Kodomo no Jikan *


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

SkOiIypqx.png

Did I caught your attention?

 

För oss som även läser mangan finns det en tråd i mangasektionen att diskutera det senaste.

Kodomo no Jikan manga

 

Kodomo no Jikan eller fritt översatt: Ett barns tid

Folk med bra mycket bättre japanska kunskaper än mig kan nog hjälpa mig att kanske hitta en bättre svensk titel.

 

Handling:

Daisuke Aoki har precis börjat som lärare på en ny grundskola. Han får ta hand om klass 3-1 där en viss ung dam finns. Rin Kokonoe bestämmer sig nästan på engång att hon ska ha Aoki till sin pojkvän, trots att det kan innebära en hel del problem.

 

En balansgång

Sent, kan tyckas, men det känns som den här serien bör få sig en plats på det här forumet. Främst för att jag vill veta vad folk som ser på den här serien tycker om den.

 

Är det "bara" en loli-serie med cencurerat fanservcie eller är det en serie med djup handling?

 

Jag har svårt själv att bestäma mig, men när de allvarliga situationerna kommer upp känns det väldigt skrämmande, främst för att det handlar om barn och för att det då har en väldigt allvarlig ton. Animen har inte riktigt kommit in och tagit tag än i det som ligger till grunden för mitt tänkande, men för de som läser mangan förstår mig nog. Det finns säkert fler serier som är så här på gränsen mellan allvar och bara skoj, men den här är väl kanske den andra serien som jag ser som jag känner visst vemod till själva storyn och vill just därför ha lite reflektioner från folk som ser på den. Är det kanske bara jag som är för känslig av mig och inte borde ta det hela på för stort allvar eller är det här något som bör tänkas på.

 

Kodomo no Jikan - avsnitt 1 - 11

Jag hoppas att de kan fixa till det snyggt, och jag hoppas då att Aoki kan ta sin roll som lärare allvarligt och försöka hjälpa Rin på rätt väg. Sen är det inte heller bara Rins's situation som bör tänkas på utan även Mimi's. Hur ska Aoki göra för att hon ska kunna lita på lärare, eller kanske vuxna tom i allmänhet på mer? Visst senaste avsnittet (11) så fixade ju sig allt tillslut, men är det något som kan komma att bestå, hon är nog rätt lugn på ytan men de sår hon fick av den tidigare läraren sitter nog kvar rätt djupt skulle jag tro.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Följer inte serien aktivt, men efter det halvdussin avsnitt jag har sett tror jag att mangan är bättre. Inte för att den är mer explicit, utan för att den har mer djup. Där mangan på totalt allvar berör tabubelagda ämnen och faktiskt är ganska mörk, är animen i jämförelse stereotypt flams. Det hade kunnat bli en ny Koi Kaze, men det kom bort sig bland all fanservice.

 

Det bästa i serien hittills har varit OVAns OP och seriens ED.

 

Mou ikkai!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det hade kunnat bli en ny Koi Kaze, men det kom bort sig bland all fanservice.

 

Det var just det jag tänkte, dvs en ny Koi Kaze som berör en på något sätt. Men jag såg nu att serien är bara 12 avsnitt lång, så att få till det djup som jag hade hoppats på blir nog aldrig av. Så i slutändan ser det ut som detta kommer att stanna vid en loli-serie enbart, vilket jag tycker är synd då de har en bra story att gå på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kodomo no jikan betyder mer "barnatid", skulle jag tippa. Egentligen är det troligen en lek med uttrycket "otona no jikan", som betyder "nu är det vuxen-tid", i betydelsen "nu blir det litet barnförbjudet". Och så har man vänt på det. Så kanske skulle serien heta "vuxenförbjudet"?

 

Hur som helst, har läst mangan bok 1 och är lite små-oimpad. Det finns så fasligt många sådana där på sistone, som ska innehålla brådmogna lolitor och krydda det med tragiska eller hemska bakgrundsberättelser för att rättfärdiga. Känns rätt påmålat. Men visst, den var OK.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra tråd Blå.

 

Jag tycker faktiskt att Kodomo no Jikan är rätt bra och kan bli djup och allvarlig på sina ställen. (11)

som till exempel när Reiji blir helt tokig på Aoki när Rin och Aoki blir inlåsta i gymnastiksalen. Är detta för att han tror att Aoki verkligen stöter på Rin, eller för att han tror att Aoki försöker ta över den fadersroll som Reiji har? Det finns även andra saker som har varit ganska djupa som t.ex Rins förflutna med hennes bortgågna mor och Usa som blev mobbad av deras förre lärare.
Nu har jag visserligen inte läst mangan så jag har inget att jämföra med.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker animen är rätt underhållande, avsnitt 6 var tom bättre än den delen i mangan. Men visst den är lite överdriven under dom senare avsnitten och så måste animen komma med ett original slut också med tanke på hur kort den är. Givetvis så är mangan mycket bättre under dom flesta tillfällen, men kom ihåg att mangan inte var så jätte mörk i början heller (allafall inte i närheten av vad den är nu).

 

Nåja jag har allafall beställt den första DVDn, för vem kan tacka nej till den här DVD boxen. Men så samlar jag lite på Kojika produkter också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Istället för att skriva i "Vilken anime såg du klart senast?"-tråden väljer jag att skriva i den här. Gillade idén som SayaSe kom med här. Det är mycket bättre att skriva i seriens tråd om vad man tyckte om den istället för att hoppa till ovan nänmda. Iaf om det nu finns en tråd om serien man sett klart på. De var det.

 

Om Kodomo no Jikan då. En serie som hade kunnat bli mycket bättre i minna ögon om de tagit med mer allvarliga delar från mangan. Sista avsnittet var som att nästan se en helt ny serie kändes det som och de var faktist riktigt bra. Visst, de fanns några andra avsnitt och scener som tog upp några saker som mangan bearbetar, men inte allt.

 

Reijis situation animen vs mangan

Det stämmer bra med att han vill skydda Kokonoe, men de visar aldrig i animen vad jag fick som uppfattning iaf (att de inte visade de i animen), att han även vill ha henne som sin flickvän i sinom tid. Den är bra mycket grövre mangan också och visar delar där det är nära på våldtäkt från Reijis sida.

 

Jag tycker serien var ok, och ska nu se om den igen fast DVD versionen (inge cencur). För att vara ett anime original slut så var jag ändå nöjd också med hur det slutade. Så på en mycket vag skala ger jag Kodomo no Jikan ~6,7/10. Och det är inte allt för pjåkigt tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skapade precis en tråd för mangan, om du känner för det så får du gärna länka den i första inlägget Blå.

 

Jag håller med om animen, den hade kunnat bli mycket mer men med tanke på att den bara var 12 avsnitt lång så tyckte jag ändå dom gjorde ett hyfsat jobb om man ser den som ett komplement till mangan och så var det ändå roligt att se karaktärerna animerade. Och vem vet vi kanske får en till säsong om DVDerna säljer bra, iof tror jag ingen TV-station kommer våga ta på sig att sända den...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha sett om på första DVD avsnittet så måste jag nog säga att första och sista avsnittet är de som håller hög klass. Riktigt bra introduktion till serien, även fast den kanske är lite missledande när det gäller animen som är ganska så ljus och glad av sig.

 

Jag lär säkert komma tillbaka och skriva "oj här var en scen jag inte riktigt tänkte på som också var bäst!"... men ni får tåla det!!

 

Orrin: Slängde upp en länk i första posten också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag la själv av halvvägs genom animen, då jag tyckte att censurerna började ta upp nästan halva avsnittstiden. Man får helt enkelt ta och kolla på dvd-skivorna. Däremot har animen lyckats bättre än mangan på vissa scener, t.ex just i första avsnittet när Rin försöker rädda katten som fastnat i trädet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag la själv av halvvägs genom animen, då jag tyckte att censurerna började ta upp nästan halva avsnittstiden. Man får helt enkelt ta och kolla på dvd-skivorna. Däremot har animen lyckats bättre än mangan på vissa scener, t.ex just i första avsnittet när Rin försöker rädda katten som fastnat i trädet.

Synd att hela skiten efteråt blev cencurerat :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis klart denna serien, och jag tyckte väll att den var helt ok. Dock så är censuren så extrem att det tillslut blir jobbigt att titta på den, ska dock börja kolla på den på DVD sen och se om den blir mycket bättre då, vilket jag skulle tippa på. Jag har som jag nämde innan i tråden inte läst mangan så jag har inget att jämföra med om den var "snäll".

 

Den får 6,5/10 av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
En ny säsong för serien har tydligen blivit bekräftad. Kan den nya säsongen tänkas ta upp de mörkare delarna från mangan?

 

Källa: ANN

o/

 

Jag hoppas verkligen det. Det som gör Kodomo no Jikan så bra är hur nära på verkligheten den kommer med ett sånt ämne som den har.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...