BlĂ„ Skrivet december 23, 2007 AnmĂ€l Share Skrivet december 23, 2007 Did I caught your attention?  För oss som Ă€ven lĂ€ser mangan finns det en trĂ„d i mangasektionen att diskutera det senaste. Kodomo no Jikan manga  Kodomo no Jikan eller fritt översatt: Ett barns tid Folk med bra mycket bĂ€ttre japanska kunskaper Ă€n mig kan nog hjĂ€lpa mig att kanske hitta en bĂ€ttre svensk titel.  Handling: Daisuke Aoki har precis börjat som lĂ€rare pĂ„ en ny grundskola. Han fĂ„r ta hand om klass 3-1 dĂ€r en viss ung dam finns. Rin Kokonoe bestĂ€mmer sig nĂ€stan pĂ„ engĂ„ng att hon ska ha Aoki till sin pojkvĂ€n, trots att det kan innebĂ€ra en hel del problem.  En balansgĂ„ng Sent, kan tyckas, men det kĂ€nns som den hĂ€r serien bör fĂ„ sig en plats pĂ„ det hĂ€r forumet. FrĂ€mst för att jag vill veta vad folk som ser pĂ„ den hĂ€r serien tycker om den.  Ăr det "bara" en loli-serie med cencurerat fanservcie eller Ă€r det en serie med djup handling?  Jag har svĂ„rt sjĂ€lv att bestĂ€ma mig, men nĂ€r de allvarliga situationerna kommer upp kĂ€nns det vĂ€ldigt skrĂ€mmande, frĂ€mst för att det handlar om barn och för att det dĂ„ har en vĂ€ldigt allvarlig ton. Animen har inte riktigt kommit in och tagit tag Ă€n i det som ligger till grunden för mitt tĂ€nkande, men för de som lĂ€ser mangan förstĂ„r mig nog. Det finns sĂ€kert fler serier som Ă€r sĂ„ hĂ€r pĂ„ grĂ€nsen mellan allvar och bara skoj, men den hĂ€r Ă€r vĂ€l kanske den andra serien som jag ser som jag kĂ€nner visst vemod till sjĂ€lva storyn och vill just dĂ€rför ha lite reflektioner frĂ„n folk som ser pĂ„ den. Ăr det kanske bara jag som Ă€r för kĂ€nslig av mig och inte borde ta det hela pĂ„ för stort allvar eller Ă€r det hĂ€r nĂ„got som bör tĂ€nkas pĂ„.  Kodomo no Jikan - avsnitt 1 - 11 Jag hoppas att de kan fixa till det snyggt, och jag hoppas dĂ„ att Aoki kan ta sin roll som lĂ€rare allvarligt och försöka hjĂ€lpa Rin pĂ„ rĂ€tt vĂ€g. Sen Ă€r det inte heller bara Rins's situation som bör tĂ€nkas pĂ„ utan Ă€ven Mimi's. Hur ska Aoki göra för att hon ska kunna lita pĂ„ lĂ€rare, eller kanske vuxna tom i allmĂ€nhet pĂ„ mer? Visst senaste avsnittet (11) sĂ„ fixade ju sig allt tillslut, men Ă€r det nĂ„got som kan komma att bestĂ„, hon Ă€r nog rĂ€tt lugn pĂ„ ytan men de sĂ„r hon fick av den tidigare lĂ€raren sitter nog kvar rĂ€tt djupt skulle jag tro. Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet december 23, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 23, 2007 Följer inte serien aktivt, men efter det halvdussin avsnitt jag har sett tror jag att mangan Àr bÀttre. Inte för att den Àr mer explicit, utan för att den har mer djup. DÀr mangan pÄ totalt allvar berör tabubelagda Àmnen och faktiskt Àr ganska mörk, Àr animen i jÀmförelse stereotypt flams. Det hade kunnat bli en ny Koi Kaze, men det kom bort sig bland all fanservice.  Det bÀsta i serien hittills har varit OVAns OP och seriens ED.  Mou ikkai! Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BlÄ Skrivet december 23, 2007 Författare AnmÀl Share Skrivet december 23, 2007 Det hade kunnat bli en ny Koi Kaze, men det kom bort sig bland all fanservice.  Det var just det jag tÀnkte, dvs en ny Koi Kaze som berör en pÄ nÄgot sÀtt. Men jag sÄg nu att serien Àr bara 12 avsnitt lÄng, sÄ att fÄ till det djup som jag hade hoppats pÄ blir nog aldrig av. SÄ i slutÀndan ser det ut som detta kommer att stanna vid en loli-serie enbart, vilket jag tycker Àr synd dÄ de har en bra story att gÄ pÄ. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 23, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 23, 2007 Kodomo no jikan betyder mer "barnatid", skulle jag tippa. Egentligen Àr det troligen en lek med uttrycket "otona no jikan", som betyder "nu Àr det vuxen-tid", i betydelsen "nu blir det litet barnförbjudet". Och sÄ har man vÀnt pÄ det. SÄ kanske skulle serien heta "vuxenförbjudet"?  Hur som helst, har lÀst mangan bok 1 och Àr lite smÄ-oimpad. Det finns sÄ fasligt mÄnga sÄdana dÀr pÄ sistone, som ska innehÄlla brÄdmogna lolitor och krydda det med tragiska eller hemska bakgrundsberÀttelser för att rÀttfÀrdiga. KÀnns rÀtt pÄmÄlat. Men visst, den var OK. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Qvarfordt Skrivet december 23, 2007 AnmĂ€l Share Skrivet december 23, 2007 Bra trĂ„d BlĂ„.  Jag tycker faktiskt att Kodomo no Jikan Ă€r rĂ€tt bra och kan bli djup och allvarlig pĂ„ sina stĂ€llen. (11) som till exempel nĂ€r Reiji blir helt tokig pĂ„ Aoki nĂ€r Rin och Aoki blir inlĂ„sta i gymnastiksalen. Ăr detta för att han tror att Aoki verkligen stöter pĂ„ Rin, eller för att han tror att Aoki försöker ta över den fadersroll som Reiji har? Det finns Ă€ven andra saker som har varit ganska djupa som t.ex Rins förflutna med hennes bortgĂ„gna mor och Usa som blev mobbad av deras förre lĂ€rare. Nu har jag visserligen inte lĂ€st mangan sĂ„ jag har inget att jĂ€mföra med. Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Negi Skrivet december 23, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 23, 2007 Jag har hört blandade Äsikter om den hÀr men har inte vÄgat kika nÀrmre pÄ den. Ska i alla fall titta pÄ det första avsnittet och se om det Àr nÄgot för mig. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet december 23, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 23, 2007 Det hade kunnat bli en ny Koi Kaze, men det kom bort sig bland all fanservice.  Censurerad fanservice, none-the-less >:( Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet december 23, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 23, 2007 Jag tycker animen Àr rÀtt underhÄllande, avsnitt 6 var tom bÀttre Àn den delen i mangan. Men visst den Àr lite överdriven under dom senare avsnitten och sÄ mÄste animen komma med ett original slut ocksÄ med tanke pÄ hur kort den Àr. Givetvis sÄ Àr mangan mycket bÀttre under dom flesta tillfÀllen, men kom ihÄg att mangan inte var sÄ jÀtte mörk i början heller (allafall inte i nÀrheten av vad den Àr nu).  NÄja jag har allafall bestÀllt den första DVDn, för vem kan tacka nej till den hÀr DVD boxen. Men sÄ samlar jag lite pÄ Kojika produkter ocksÄ. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Boda Skrivet december 23, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 23, 2007 Det hade kunnat bli en ny Koi Kaze, men det kom bort sig bland all fanservice.  Censurerad fanservice, none-the-less >:(  dvd utgÄvorna Àr inte Censuerade ^^ serien Àr mycket bÀttre nÀr censuren Àr borta ^^ Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Negi Skrivet december 26, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 26, 2007 dvd utgÄvorna Àr inte Censuerade ^^ serien Àr mycket bÀttre nÀr censuren Àr borta ^^ Kan tÀnka mig det, verkar som att man missade en massa smaskigt haha, verkar som jag ocksÄ trillat i lolicon trÀsket ^_^' Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Qvarfordt Skrivet december 27, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 27, 2007 verkar som jag ocksÄ trillat i lolicon trÀsket ^_^'  VÀlkommen! ;) Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
soleher Skrivet december 27, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 27, 2007 verkar som jag ocksÄ trillat i lolicon trÀsket ^_^'  Det Àr lÀtt hÀnt. Speciellt lÀtt hÀnt Àr det nÀr man hÀnger hÀr. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BlÄ Skrivet december 30, 2007 Författare AnmÀl Share Skrivet december 30, 2007 IstÀllet för att skriva i "Vilken anime sÄg du klart senast?"-trÄden vÀljer jag att skriva i den hÀr. Gillade idén som SayaSe kom med hÀr. Det Àr mycket bÀttre att skriva i seriens trÄd om vad man tyckte om den istÀllet för att hoppa till ovan nÀnmda. Iaf om det nu finns en trÄd om serien man sett klart pÄ. De var det.  Om Kodomo no Jikan dÄ. En serie som hade kunnat bli mycket bÀttre i minna ögon om de tagit med mer allvarliga delar frÄn mangan. Sista avsnittet var som att nÀstan se en helt ny serie kÀndes det som och de var faktist riktigt bra. Visst, de fanns nÄgra andra avsnitt och scener som tog upp nÄgra saker som mangan bearbetar, men inte allt.  Reijis situation animen vs mangan Det stÀmmer bra med att han vill skydda Kokonoe, men de visar aldrig i animen vad jag fick som uppfattning iaf (att de inte visade de i animen), att han Àven vill ha henne som sin flickvÀn i sinom tid. Den Àr bra mycket grövre mangan ocksÄ och visar delar dÀr det Àr nÀra pÄ vÄldtÀkt frÄn Reijis sida.  Jag tycker serien var ok, och ska nu se om den igen fast DVD versionen (inge cencur). För att vara ett anime original slut sÄ var jag ÀndÄ nöjd ocksÄ med hur det slutade. SÄ pÄ en mycket vag skala ger jag Kodomo no Jikan ~6,7/10. Och det Àr inte allt för pjÄkigt tycker jag... Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet december 30, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 30, 2007 Skapade precis en trÄd för mangan, om du kÀnner för det sÄ fÄr du gÀrna lÀnka den i första inlÀgget BlÄ.  Jag hÄller med om animen, den hade kunnat bli mycket mer men med tanke pÄ att den bara var 12 avsnitt lÄng sÄ tyckte jag ÀndÄ dom gjorde ett hyfsat jobb om man ser den som ett komplement till mangan och sÄ var det ÀndÄ roligt att se karaktÀrerna animerade. Och vem vet vi kanske fÄr en till sÀsong om DVDerna sÀljer bra, iof tror jag ingen TV-station kommer vÄga ta pÄ sig att sÀnda den... Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BlÄ Skrivet december 30, 2007 Författare AnmÀl Share Skrivet december 30, 2007 Efter att ha sett om pÄ första DVD avsnittet sÄ mÄste jag nog sÀga att första och sista avsnittet Àr de som hÄller hög klass. Riktigt bra introduktion till serien, Àven fast den kanske Àr lite missledande nÀr det gÀller animen som Àr ganska sÄ ljus och glad av sig.  Jag lÀr sÀkert komma tillbaka och skriva "oj hÀr var en scen jag inte riktigt tÀnkte pÄ som ocksÄ var bÀst!"... men ni fÄr tÄla det!!  Orrin: SlÀngde upp en lÀnk i första posten ocksÄ. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet december 30, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 30, 2007 Jag la sjÀlv av halvvÀgs genom animen, dÄ jag tyckte att censurerna började ta upp nÀstan halva avsnittstiden. Man fÄr helt enkelt ta och kolla pÄ dvd-skivorna. DÀremot har animen lyckats bÀttre Àn mangan pÄ vissa scener, t.ex just i första avsnittet nÀr Rin försöker rÀdda katten som fastnat i trÀdet. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Negi Skrivet december 30, 2007 AnmÀl Share Skrivet december 30, 2007 Jag la sjÀlv av halvvÀgs genom animen, dÄ jag tyckte att censurerna började ta upp nÀstan halva avsnittstiden. Man fÄr helt enkelt ta och kolla pÄ dvd-skivorna. DÀremot har animen lyckats bÀttre Àn mangan pÄ vissa scener, t.ex just i första avsnittet nÀr Rin försöker rÀdda katten som fastnat i trÀdet. Synd att hela skiten efterÄt blev cencurerat :S Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Qvarfordt Skrivet januari 2, 2008 AnmÀl Share Skrivet januari 2, 2008 SÄg precis klart denna serien, och jag tyckte vÀll att den var helt ok. Dock sÄ Àr censuren sÄ extrem att det tillslut blir jobbigt att titta pÄ den, ska dock börja kolla pÄ den pÄ DVD sen och se om den blir mycket bÀttre dÄ, vilket jag skulle tippa pÄ. Jag har som jag nÀmde innan i trÄden inte lÀst mangan sÄ jag har inget att jÀmföra med om den var "snÀll".  Den fÄr 6,5/10 av mig. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
BlÄ Skrivet mars 29, 2008 Författare AnmÀl Share Skrivet mars 29, 2008 En ny sÀsong för serien har tydligen blivit bekrÀftad. Kan den nya sÀsongen tÀnkas ta upp de mörkare delarna frÄn mangan?  KÀlla: ANN Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet mars 29, 2008 AnmÀl Share Skrivet mars 29, 2008 En ny sÀsong för serien har tydligen blivit bekrÀftad. Kan den nya sÀsongen tÀnkas ta upp de mörkare delarna frÄn mangan?  KÀlla: ANN o/  Jag hoppas verkligen det. Det som gör Kodomo no Jikan sÄ bra Àr hur nÀra pÄ verkligheten den kommer med ett sÄnt Àmne som den har. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet mars 29, 2008 AnmÀl Share Skrivet mars 29, 2008 En ny sÀsong för serien har tydligen blivit bekrÀftad. Kan den nya sÀsongen tÀnkas ta upp de mörkare delarna frÄn mangan?  KÀlla: ANN  Hoppas att man slipper censurerna den hÀr gÄngen, men man kan ju förstÄ varför de finns dÀr ;). Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlÀgg