Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

WQMLLEvLu.png
Titel: Air
Genre: Drama, Romance, Supernatural
Sändes: 06-01-2005 till 31-03-2005
Studio: Kyoto Animation
Regissör: Ishihara Tatsuya
Längd: 13 avsnitt (12 + recap)



Bakgrund


Air är ursprungligen en Visual Novel komponerad av Key. Om någon undrar vad det är för något så kan jag lite förenklat säga som så att det är som en interaktiv bok i form av ett spel - därav "Visual Novel". Spelaren får ta del av handlingen genom att läsa den som en bok på datorskärmen. Upplevelsen ackompanjeras av både bild och ljud. Det som gör det interaktivt är faktumet att man som spelare i olika situationer ställs inför val som man aktivt måste ta ställning till, och beroende på hur man väljer att agera så vecklar handlingen ut sig på olika sätt. Spelet, som innehåller 50 000 rader text, släpptes den 8:e september år 2000. Den ursprungliga PC-versionen av Air saknade röster, men detta rättades senare till när sagan skulle inta fler plattformar.

I början av 2005 var det då dags för Air att bli till anime. Studion som ligger bakom adaptionen är Kyoto Animation, som på den här tiden inte var lika välkänd som den är idag, även om Full Metal Panic? Fumoffu! redan hade sett till att många visste vilka de var. Air var det första Key-spelet som kom att animeras av Kyoto Animation, men det var inte det första Key-spelet. Kanon kom först, men Toei Animation hade redan gjort TV-serie av det under 2002. Detta hindrade dock inte KyoAni från att göra Kanon på sitt eget sätt under vintern 06/07, och för tillfället arbetar de som de flesta antagligen vet med det tredje Key-spelet; Clannad.


Upptakten


JSsUbNRWG.png
Ödet ~ sökandet efter ett bevingat väsen


Någonstans på andra sidan himlen finns en flicka med vingar. Hon har alltid funnits där, och hon finns kvar där än idag. Hon brer ut sina vingar och låter en vind från en svunnen tid bära henne framåt.

Det är den tusende sommaren. Vi kommer in i handlingen den 17:e juli år 2000 när Kunisaki Yukito anländer till en slumrande småstad. Yukito är ständigt på resande fot, och han stannar vanligtvis inte längre på en och samma plats än att han hinner tjäna ihop tillräckligt med pengar för att fortsätta sitt eviga sökande. Staden han anländer till är en liten idyll belägen vid havet. Yukito äger inte mycket mer än de kläder han bär på sig och en väska i vilken han har lite smått och gott, däribland en liten docka som råkar vara hans primära inkomstkälla. I ett försök att tjäna ihop lite pengar till mat och uppehälle så uppträder han med dockan inför en grupp barn som han träffar på nära busshållplatsen. Yukito får sin docka att röra sig utan att använda sig av trådar, och även om barnen inledningsvis fascineras av detta så slutar det med att de springer därifrån utan att betala. Yukito har inte tillräckligt med pengar för att kunna äta, och definitivt inte tillräckligt för att få tak över huvudet. Han traskar ner till havet och vaggas snart till sömn av vågornas brus.

När han slår upp ögonen dagen därpå så upptäcker han att han inte är ensam. En liten bit ifrån honom står en vacker ung tjej iförd skoluniform och stirrar in i fjärran. Hon presenterar sig som Kamio Misuzu, och i Yukitos ögon är hon tämligen märklig. De har aldrig träffats tidigare, men ändå vill hon umgås med honom. Han har inte tid med detta, han måste se till att skaffa lite pengar så att han kan äta. När Misuzu får reda på hur länge sedan det var som Yukito fick något i magen så föreslår hon genast att han ska följa med hem till henne och äta. Frestad av chansen att få äta sig mätt väljer han slutligen att följa med henne. Detta möte blev för honom början på en sommar lika kort som ett stjärnfall men samtidigt lika lång som evigheten själv.


Karaktärer


OKWsbgGYc.png zLrADpOAW.png
IVmEeTWYK.png MxGSQwRtg.png
Namn: Kunisaki Yukito
Seiyuu: Ono Daisuke


"Någonstans på andra sidan himlen finns en flicka med vingar. Hon har alltid funnits där, och hon finns kvar där än idag. Hon brer ut sina vingar och låter en vind från en svunnen tid bära henne framåt."

Detta är ord som Yukito minns från hans mamma. Hon hade varit en sökare, precis som hennes mamma dessförinnan, och nu fortsätter Yukito det sökande som hans förfäder hängivit sig åt under otaliga generationer. Det skulle vara fel att säga att hela historien berättas ur hans ögon, men Yukito får ändå anses vara seriens protagonist.

Utåt sett kan Yukito säkert uppfattas som en något kall och nonchalant person, men han har hjärtat på rätt ställe. Efter att ha anlänt till platsen där merparten av serien utspelar sig så lär han känna ett flertal personer som alla bär på någon sorts problem. Ju mer han lär känna dem desto mer börjar han inse att någon av dem mycket väl kan sitta inne på en ledtråd som kan hjälpa honom i hans sökande.


YtsGsMxxp.png stGDonhOY.png
jWLHELGGJ.png IwmFMgIzZ.png
Namn: Kamio Misuzu
Seiyuu: Kawakami Tomoko


Misuzu är en ung och rar tjej med ett stort hjärta. Hon har en positiv personlighet, men trots det så lyser ibland något vemodigt igenom. Hennes liv saknar en fadersgestalt och hon bor själv med sin mamma. Deras relation är inte dålig, men de distanserar sig från varandra och lever i princip två separata liv under samma tak.

Misuzu är barnsligt förtjust i dinosaurier och har varit så sedan barnsben. Hon finner deras öde romantiskt då de levde under hundratals miljoner år för att sedan dö ut helt. Hon har fler barnsliga kvalitéer, detta troligtvis tack vare hennes begränsade umgänge med andra människor. När hon börjar komma någon människa nära och bygger upp känslor för denne så leder det till oförklarliga depressiva anfall vilka får henne att gråta okontrollerat. Dessa anfall påverkar även hennes hälsa.

I andras ögon framstår hon därför som vek och underlig, men allt eftersom man som tittare lär känna henne så inser man snabbt att hon egentligen är otroligt stark. Hennes mystiska sjukdom präglar hennes liv, inte minst då det hon längtar efter mer än något annat är vänskap och kärlek. En eftermiddag stöter hon på en äldre kille nere vid havet. Hennes törstande efter mänsklig närhet får henne att ta kontakt.


PgfXITCcR.png qHdaEsDPq.png
HFZJHipuT.png BmpWNoWNc.png
Namn: Kamio Haruko
Seiyuu: Hisakawa Aya


Haruko är den enda föräldern i Kamio-hushållet. Hon är en oblyg och energisk kvinna som har nära till skratt. Dessa egenskaper gör att hennes ytliga förhållande till Misuzu framstår som än mer märkligt.

Haruko gillar att köra motorcykel och älskar att ta sig ett glas i hemmets lugna vrå efter jobbet. En dag när hon kommer hem möts hon av ett främmande ansikte. Misuzu har inte bara släpat hem en äldre kille, utan ber även om att han ska få stanna hos dem då han inte har pengar till eget uppehälle. Efter att först ha varit extremt skeptisk låter hon sig emellertid övertalas efter samarbete mellan den unge mannen och Misuzu. Han får stanna på två villkor; sova får han göra i skjulet och han måste även agera dryckeskamrat till Haruko. Om han dessutom kan få Misuzu att vänja sig av med någon hennes barnsligare kvalitéer så är Haruko nöjd.


tRuvEAapO.png okPyVubHx.png
Namn: Kirishima Kano
Seiyuu: Okamoto Asami


Kano är en tjej i samma ålder som Misuzu. De går i samma skola, men utöver deras identiska skoluniformer bär Kano en gul scarf bunden runt hennes handled. Hon har haft den så pass länge att hon inte minns vem som gav den till henne, men hon minns att hon ska bära den dygnet runt tills dess att hon är mogen att börja använda sig av de magiska krafter hon tror sig besitta.

En av hennes närmaste vänner är den besynnerliga lilla strykarhunden Potato, och genom dennes interaktion med den unge mannen med den lustiga dockan kommer hon i kontakt med den person som ska visa sig spela en betydande roll i hennes framtid.

Hon ser fram emot att få börja använda sig av hennes magi så snart tiden är mogen. Hon fantiserar om att då kunna flyga högt över molnen, och hon vill även träffa sin döda mamma. Hon ämnar be om ursäkt för att ha blivit född, detta då hennes mamma dog strax efter att ha fött Kano.


dVqVhNYNi.png shuXBGMQj.png
Namn: Kirishima Hijiri
Seiyuu: Tōma Yumi


Hijiri är Kanos storasyster, och i brist på föräldrar har hon varit tvungen att ta hand om sin lillasyster under åren som gått. Kano är hennes allt, och förekomsten av ett visst beteende hos lillasystern har alltid oroat henne. Ibland händer det att Kano hamnar i ett trance-liknande tillstånd varpå hon talar och agerar som om hon vore någon helt annan person.

Hijiri valde att bli läkare för att kunna diagnostisera och bota hennes syster. Idag arbetar hon som den lilla stadens enda läkare och har mottagning i det hus som hon och hennes syster bor i.


UmqtfFKcJ.png SSOBcYkmd.png
Namn: Tōno Minagi
Seiyuu: Yuzuki Ryōka


Minagi är den tredje tjejen som Yukito lär känna efter att ha kommit till staden. Hon är en väldigt lugn och sansad person, och i skolan är hon en mönsterelev. Hon är en vänlig tjej men också väldigt blyg, vilket leder till att hon inte har så många vänner. Hon är ensam medlem i skolans astronomi-klubb, och den tid hon inte spenderar över läxböckerna eller på skolans tak, tittandes efter stjärnor, tillbringar hon med sin yngre vän Michiru.

Yukito fördubblar genom sin närvaro storleken på hennes umgängeskrets. Han börjar dock snart misstänka att även hon bär på någon sorts hemlighet.


RjLTiIurS.png YYLYuwApm.png
Namn: Michiru
Seiyuu: Tamura Yukari


Michiru är ett litet knippe komprimerad energi. Hon är Minagis bästa (och inledningsvis enda) vän, och när Yukito gör entré i deras tillvaro så använder hon sin överskottsenergi till att retas med honom så mycket det bara går.

Hon träffar Minagi dagligen, ofta vid den övergivna tågstation där Minagis pappa brukade jobba innan han lämnade staden bakom sig för gott.


sKPTlNbMD.png wltfXSPpU.png
Namn: Kanna
Seiyuu: Nishimura Chinami


Kanna är en person som högaktas av alla, inte minst de som passar upp på henne dagarna i ända. Trots detta rår hon inte över sin egen tillvaro. Det hon saknar är frihet. Två av människorna i hennes omgivning bryr sig däremot mer om henne än de övriga gör, och istället för att utnyttja henne så väljer de att hjälpa henne så att hon kan leva ett fritt liv.

Hon flyr sitt nuvarande liv tillsammans med dessa två personer, Ryūya och Uraha, och ger sig av på en lång resa. Kanna har inget minne av hennes egen mamma, och syftet med resan är att finna henne. Kanna har levt ett avskärmat liv och har mycket att lära. Under denna resa stiftar hon bekantskap med det stora spektrumet av mänskliga känslor, däribland vänskap och kärlek.


wCkzVsJjQ.png XAPrRULKL.png
Namn: Ryūya och Uraha
Seiyuu: Kanna Nobutoshi och Inoue Kikuko


Ryūya är en krigare vars uppgift är att försvara Kanna. Uraha jobbar också nära Kanna, och lär genom henne känna Ryūya. Bägge två fattar tycke för den unga flickan de tjänar, och de beslutar sig för att hjälpa henne till ett liv i frihet. Relationen mellan dessa tre växer sig allt starkare under resans gång och det dröjer inte allt för länge innan de börjar se på sig själva som en liten familj.


Air


Precis som spelet är Kyoto Animations Air uppdelad i tre olika segment; Dream, Summer och Air. Tillsammans berättar de en tidlös saga som vävs ihop på ett sätt som skiljer sig från alla andra Key-historier som jag hittills har fått avnjuta. Serien sträcker sig över 13 avsnitt, där det sista avsnittet är en summering av det tredje och sista segmentet, det med samma namn som serien. Serien i sin helhet berättas med andra ord av de 12 första avsnitten. Detta är dock inte det enda som har animerats. Kyoto Animation producerade senare två OVA-avsnitt, Air in Summer, i vilka man som tittare får se mer av Kannas resa.

Precis som i fallen Kanon och Clannad så valde Kyoto Animation att använda sig av Keys soundtrack, vilket i samtliga tre fall har fungerat mycket bra, och Airs soundtrack är det jag tycker absolut bäst om med starka stycken som Natsukage, Giniro, Aozora, Hane och Kaisouroku. Visuellt sett så är Air ett mästerverk. Faktum är att detta enligt mig är Kyoto Animations hittills starkaste visuella prestation. Samtliga bilder i den här presentationen är tagna direkt ur seriens animationer, så det rör sig inte om några editerade och på så sätt missvisande stillbilder.

Handlingen tänker jag inte säga så mycket om, mer än att den är väldigt karaktärsdriven. Jag kan med handen på hjärtat erkänna att ingen annan film eller serie har lyckats få mig att engagera mig så pass mycket i en fiktiv karaktärs livsöde som Kyoto Animations version av Air gjorde. Jag har satt betyget "10/10" på mindre än 1% av de animetitlar jag har sett, men detta är en av dem. Serien tilltalar naturligtvis inte alla, men jag kan inte komma på en enda vettig anledning till att inte ge Air en chans.




klbrywDkJ.png
~ she is waiting in the air ~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra skrivet om denna underbara serie Köttros.

 

Air är en av de bästa, om inte den absolut bästa serie jag sett. Detta är faktiskt den enda serie/film jag någonsin gråtit när jag tittat på. Den är så extremt vacker och jag rekommenderar den starkt till alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grymt skrivet. Serien har kvalitet som få serier. Jag måste slå ett slag för färgpaletten KyoAni använder sig av i denna serie. Varje gång jag ser ett avsnitt, oavsett vilket, som utspelar sig i staden, så njuter jag av alla färger. Det spelar ingen roll när på året man tittar på serien, den ger en den ultimata sommarkänslan.

 

Sen har du glömt en av de viktigaste rollfigurerna, Potato!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste slå ett slag för färgpaletten KyoAni använder sig av i denna serie. Varje gång jag ser ett avsnitt, oavsett vilket, som utspelar sig i staden, så njuter jag av alla färger. Det spelar ingen roll när på året man tittar på serien, den ger en den ultimata sommarkänslan.

 

Ja verkligen. Jag ville fräscha upp minnet av de mindre centrala karaktärerna innan jag skrev tråden, så jag parkerade mig själv i soffan och tittade igenom hela DVD-boxen... njöt hela vägen. Något som jag hade glömt bort var att de lekte med fps-en även i Air. Det finns ett par scener som de gör det i, och grymt snyggt är det.

 

Sen har du glömt en av de viktigaste rollfigurerna, Potato!

 

Nja, han blev ju omnämnd i varje fall, och så fick han slinka med på en Michiru-bild. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste faktist ha missat vad som var så extremt bra med den här serien, för när jag tänker tillbaka på den så kommer jag inte ihåg allt för mycket.

Jag missade det också. den kändes lovande de första 4-5 avsnitten. sen tyckte jag den tappade konceptet.

t.ex

att döda huvudkaraktären halvvägs igenom en serie är ingen bra idé. Eller att helt byta personlighet på den andra huvudkaraktären. Eller att baka in en sidostory/bakgrundsstory på 2 avsnitt, mitt i en såhär kort serie. Eller trolla bort personer ur handlingen som uppfattades som huvudkaraktärer
:S
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Air är i mina ögon det enda riktigt bra som Kyoani har gjort, resten har varit ganska medelmåttigt. Dom har lyckats mycket bra med att ta ett spel som är längre än tex Kanon och korta ner det till 13 avsnitt utan att ändra på tempot något märkvärt och få med det viktigaste samt behålla styrkan i många av scenerna, något dom har misslyckats med i andra animer av Keys spel.

 

Sen att Tori no uta också är en av dom mest populära anime introlåtarna genom tiderna gör den ju inte sämre, Evangelion, Air och Aquarion brukar vara dom det står mellan i Japanska omröstningar. Dock så är det väl inget man kan berömma animen för utan spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...