Hoppa till innehåll
Anime.se

Animeifiera Nördwikin


Dancing Moon
 Share

Rekommenderade inlägg

Det finns en svensk Nördwiki. Vad skriver man om där? Tja, allt skribenten tycker är nördigt - och ja, anime och manga är enligt den definitionen jättenördigt.

 

Fördelar mot Wikipedia: Mindre krav på källhänvisningar, verifierbarhet och NPOV. Det betyder inte riktigt att man kan påstå precis vad som helst (bara nästan).

Men en massa kul hemsidor, obskyra doujinshi-cirklar, svensk konventshistoria och alla specialattacker i Naruto som kanske inte skulle tillåtas få egna artikel på Wikipedia är jättevälkomna på Nördwikin. Sarkasm är också ok och personliga åsikter bara de är lite underbyggda (Microsoft är dumma pga ...) Att använda japanska källor eller egenbevittnade upplevelser är också välkommet.

 

Nackdel mot Wikipedia: Mycket mindre site - fast det kan åas vara rätt kul också. Hjälpfilerna är inte alls lika utbyggda.

 

Några artiklar någon kan vilja kika på:

Anime.se

Japannörd

Kategori:Konvent

+ såklart alla anime/mangaserier någon kan vilja skriva vad som helst om.

 

Och mitt personliga lilla projekt, att få upp info om japanska mangatidningar så jag har allt samlat på ett ställe, behöver också massiv hjälp...

Kategori:Serietidningar

 

Så, sammanfattnignsvis: Kom! Skriv!

 

Länkar:

http://nördwikin.se/

och om åäö inte vill

http://nerds.love.marisa.se/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag får en kännsla av att artickeln om "japan nördar" är författad av en bitter 14 åring.

 

eller kanske avathar på fyllan, men nej själv så gissar jag på en bitter f.d. 25årig "japan-nörd" som plötsligt mötte världen och drömmarna gick i bitar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trollar inte. Snubben på bilden är en bekant till mig.

Hoppas att hans klädstil inte smittar bara (om det nu inte redan gjort det). Seriöst, visst om man vill ha ett rosa linne men det + en pucca väska och sedan den där hiphop-stilen på underkroppen, nej det ser inte bra ut. Och sen så undrar jag just villka tidningar och tv-spel han fått inspirationen ifrån, kanske du kan frågan han ifrån mig?

 

EDIT (för att inte gå mer OT): Jag skämms för att hans stil tydligen skall representera, för läsarna oventande om detta fenomen, en grupp jag tillhör (ja jag är lite kåt på mycket som har med japan att göra). Man (se: jag) kan faktiskt skämmas för andras räkning. Vem har inte tittat på någon hemsk talkshow/dokusåpa och medans bara suttit i soffan och våndas för att de är så jäkla pinsamt?

 

Att jag kallade han sunkbög är bara för att han själv skämtsamt kallade sig halvbög och även mitt var i den stilen (jag använder i stort sett aldrig smileys när jag är seriös, intresseklubben är välkommna att notera) inte för att döma hans personlighet (som säkert är trevlig). Se det som en reflektion jag fick för hans kläder snarare än hans personlighet. Visst kanske kläderna var en reflektion av hans personlighet i så fall drar jag tillbaka vad jag sagt då jag inte har träffat han och kan inte dömma han som person innan dess. Och visst får folk klä sig som de vill, jag har aldrig sagt något annat, det jag säger är att jag inte gillar hans just den där outfiten.

 

Sen att folk hänger upp sig på stavelser och uttryck bara i fall där de inte håller med själva tycker jag är så jäkla löjligt. Du får helt enkelt stå ut med att folk inte orkar skriva äkta svenska på internet. Deal with it (som inte heller är svenska, hör och häpna).

 

Om nu Gogo tog illa upp för sin bekantas räkning så ber jag om ursäkt för förolämpningen. Ibland är jag en elak människa, det är en sak jag inte kan be om ursäkt för.

 

Värt att notera kan dock vara att jag aldrig hoppar på någon personligt och trots att jag kan vara hård i mina ord ibland så älskar jag ändå er alla och ni behöver inte hänga upp er på mitt beteende (som ibland är som en väldigt PMS-ig jämnårig).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns redan en mycket, mycket liten anime.se artikel (den jag länkade till) så det är bara att trycka på redigera och ändra på den. Klartext funkar alltid, men inte html och wiki-specifik formatering är samma som på bland annat wikipedia. Fast sånt där lär man sig efterhand eller så fixar någon annan det. Tycker det vore skoj med lite historia om den här sidan och andra animeforum och så också

 

Annars om man vill göra en ny artikel brukar jag söka på den och finns den inte så dyker det upp en länk "gör en ny artikel med namnet:sökord"

 

Registrera sig är ju också trevligt =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara jag som skäms så oerhört över hans "stil". Sunkbög skulle jag kalla han :/

 

Hur kan du skämmas över någon annans klädstil? Vi talar till och med om en person du aldrig har träffat. Sen heter det honom, inte han.

 

...och hur fan rör det dig om klädstilen smittas? Om smittas nu ens bör användas som en term för att en klädstil sprids...

 

Folk klär sig hur dom vill. Deal with it.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...