Hoppa till innehåll
Anime.se

Forskning - C-uppsats


Lindell
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

 

Jag heter Johan Lindell och jag läser Medie-kommunikationsvetenskap på Karlstads universitet. Just nu skriver jag en C-uppsats om Japansk populärkultur i Sverige, en del kommer baseras på 70 enkäter som skickats ut till medlemmar på detta forum.

 

Era svar uppskattas väldigt mycket, jag behöver er för att göra studien! Det tar bara ett par minuter att göra eftersom det enbart är Ja/Nej svar.

 

 

Om folk vill kommer jag publicera den färdiga uppsatsen här sen.

 

Tack för hjälpen

 

Mvh

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riktigt kul att se sådant intresse men jag var lite otydlig...70 enkäter har redan skickats ut till ett urval på forumet :)...så tråden var en uppmaning till de som fått enkäten att besvara den :)

 

intresset verkar iaf finnas så jag kommer länka till den färdiga uppsatsen här sedan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riktigt kul att se sådant intresse men jag var lite otydlig...70 enkäter har redan skickats ut till ett urval på forumet :)...så tråden var en uppmaning till de som fått enkäten att besvara den :)

 

intresset verkar iaf finnas så jag kommer länka till den färdiga uppsatsen här sedan

 

Åh,på så vis.

Men om inte alla svarar så kan du skicka enkäter till oss som anmält intresse.

 

Lycka till med uppsatsen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas att vi får se ditt arbete när det är färdigt!

4. En av anledningarna till varför jag gillar anime och/eller manga är att det är annorlunda jämfört med TV-serier/serietidningar från Sverige (och/eller USA)

Jag blev förvirrad av den här frågan. Att anime/manga är annorlunda än Svensk motsvarighet är ett faktum, men varför skulle det få mig att tycka om det mer? Jag kan inte se någon logik i att gilla något enbart för att det är annorlunda mot något annat. Efter lite funderande svarade jag nej på frågan, men jag tror att många kommer svara ja på den utan att tänka på vad den egentligen innebär.

 

Skulle man kunna formulera om frågan till "Jag tycker om svenska tecknade TV-serier och serietidningar, och ser manga/anime som ett roligt alternativ till detta"? Det kunde vara en mer intressant frågeställning. Tittar svenska animenördar även på Disneydags och läser spindelmannen?

 

 

Men om inte alla svarar så kan du skicka enkäter till oss som anmält intresse.

Då representeras inte åsikterna från den typen av användare som av någon anledning valt att inte delta, vilket kommer ge missvisande statistik. Det är i så fall bättre att nöja sig med det antalet enkäter som har kommit in. Kanske är det en typ av människor som hatar när "normals" gräver i hans intressen eller när det får uppmärksamhet i media, visas på TV o.s.v. Deras åsikter är i så fall guld värda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast om 35 av de 70 inte bara är lurkers utan egentligen har lämnat forumet kommer de inte ens veta om att de fått någon enkät.

För större spridning vore det ju dessutom bra att posta på en del andra forum som BCmanga (för ung publik), Zmanga, Animanga, Helgon (för sur gammal publik...?) osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjo

 

Largo-sama: Om man tycker frågor var konstiga etc fanns "Övriga kommentarer" där man kunde utveckla tankar som din, jag antar att du gjorde det i enkäten

 

 

Angående enkäterna: Självklart räknar man aldrig med att få tillbaka 100% av utskicket, man brukar väl räkna med sisådär 30-40% bortfall...fast i detta fall lär det blir mycket högre då många kanske har reggat här och sedan tappat intresse i anime, man har bytt email, det är jobbigt att svara på enkäter via mail etc etc

Hursomhelst är studien mest baserad på 6st djupgående telefonintervjuer, tanken var att dessa enkla Ja/Nej enkäter skulle komplettera telefonintervjuerna med hårda fakta från en population som skulle kunna vara representativt för ett anime/manga community.

Dock har ca 4 dagar gått och jag har enbart fått tillbaka 10 enkäter...dock har en påminnelse skickats ut som jag hoppas får folk att delta...skulle bli väldigt glad att åtminstonde nå 20%...håller fortfarande tummarna...men dock måste jag ha en deadline om 2-3 dagar då tiden börjar rinna ut och uppsatsen ska snart vara klar...

 

men till er som fått enkät och inte svarat än - snälla ställ upp!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick inte vara med eller?

Om det skickats till min email så har jag inte fått ett iaf.

Jag uppfattade det också så att meddelandet kom automatiskt, men det kanske bara jag som känner mig lite bekväm? Hur som helst vore det trevligt med en enkät och senare resultat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...