Hoppa till innehåll
Anime.se

Robo maids


Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

Om man ser tillbaka på vår tekniska utveckling och antar att den kommer göra lika stora framsteg i framtiden, är det möjligt att vi kan handla robot maids i elektronikaffärerna innan 2020? Kanske.

Vår vardag inte har förändrats så väldigt mycket sedan 2000 -- de stora förändringarna med massmedia och Internet och mobiltelefoni kom på 90-talet. Det är klart att maskinerna blir snabbare och mer kompakta, och att detta kommer att öka möjligheterna till vad man kan göra (problem som bara kan lösas med mer datorkraft), men det är mycket som fattas för avancerad androidteknik. Exempel är tvåbent gång, talsyntes, röstkommandon, kanske artificiell intelligens, problem som man kanske inte vet hur man ska göra och därför inte blir speciellt hjälpt av bara snabbare datorer.

 

Jag väntar mig inte så många vardagsrevolutioner 2010-2019 inom datorteknik, men kanske desto fler inom bioteknik. Sådant som har visat framgång i experiment kanske blir färdigställt för faktisk medicinsk användning? Kommer vi att kunna ta ett cancervaccin eller aidsvaccin? Undergå stamcellsbehandlingar mot förlamning eller blindhet? Ersätta bortslitna kroppsdelar med cybernetiska? Ersätta slitna organ med odlade?

 

Framgångar inom bioteknik är av allra högsta vikt, för vi vill ju trots allt leva tillräckligt länge för att kunna köpa robotpigor i närmaste butik. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk, vad använde du dig av för teknik år 2000? Själv satt jag framför en gammal Compaq med en CPU på 400MHZ, 128MB RAM-minne och 8MB grafikminne. Med den maskinen kunde man spela alla nya spel! Windows9x var fortfarande det modernaste operativsystemen som Microsoft kunde erbjuda.
Och ingen hade kunnat ana vad du skulle ha för dator nu. Jag läste nyss en framtidsbeskrivning i ett kapitel av Urusei Yatsura (kapitel 3 [keizu / 系図] i volym 2 av japanska shinsōban-versionen, om nu någon skulle vara intresserad), och det slog mig hur felaktig den var. Moroboshi Ataru och Ramu åkte framåt i tiden 10 år till shōwa 64 (1989), och ingen nämner att kejsaren precis har dött och att det inte längre heter shōwa 64 utan heisei 1. Kejsaren dog den 7 januari och serien utspelar sig en söndag. Om kejsaren inte har dött, betyder det alltså att det är nyårsdag i serien, men var är i så fall alla nyårsdekorationer? Sedan får man veta att det har varit så mycket inflation att en liten glass i en glasstrut kostar hela 1000 yen. Det gör det inte ens idag, drygt 20 år senare! Visserligen har det varit deflation under vissa år på sistone, men priserna har säkert ändå ökat en liten del under de senaste 20 åren. Om man tittar på lite inflationssiffror, ser man att det var väldigt hög inflation 1980. Förmodligen var inflationen lika hög när Takahashi gjorde serien i slutet av 1970-talet, och så trodde hon väl att den skulle fortsätta att vara hög.

 

Kul att läsa hur folk gissar så helt fel i efterskott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Quake 3 hade nyligen släppts och Counter-strike hade inte ens funnits i ett år. I båda spelen var grafiken och spelkänslan helt gudomlig!

 

Jo, det har onekligen hänt mycket sedan dess. Dock måste jag bara kommentera det jag valde att citera. Än idag har, enligt mig, inte ett enda spel producerats som ens har hälften av Counter-Strikes spelkänsla. Jag väntar fortfarande på att få se en modern shooter som jag ens kan ge betyget "godkänt" i det avseendet. ^^;

 

Angående robot maids; bring it on!!! [

]
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

måste sägaat t jag alldrig tyckt cs ha nån särkild känsla ever. Och jag är en fps nörd =/.

 

 

Svar som inte har något med robot maids att göra =)

Och jag måste säga att om en first person shooter över huvud taget är spelbar med lägre än 100 "true" fps och 100 Hz på monitorn så har den inte det som krävs i seriös tävlingssynpunkt (vilket är det enda intressanta enligt mig). Nu ska jag inte dra några förhastade slutsatser men är det möjligtvis som så att du har kört CS med defaultkonfiguration och/eller på plattskärm? I det fallet håller jag definitivt med dig om att spelkänslan inte sticker ut från andra shooters. Enligt mig är det ospelbart. =)

 

Edit: Jag pratar bara om CS 1.6 nu, inte CS:Source som är ett rent skämt vad gäller spelklänsla och kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...